Lägg kabeln i slang eller rör på de jobbiga sträckorna och använd en grov nog slang så det blir enkelt att dra i.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Och ska du ha nått att lägga kabel i så använd VP-rör och inte slang som tenderar att spricka och slingra sig.

• Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
B Brandman247 skrev:
Tänkte mest att man slipper riva bort varenda trallbräda om man behöver ändra och lägga till nåt och därmed bara dra i en tråd till istället för att spika ny kabel hela vägen om inte en 5-ledare räcker osv

Tack för alla kloka svar allihopa!
Om du tar till dig av vad elmont skriver så har du i princip alla frågor besvarade. Allt från kondens, spröda dåliga slangar dvs använd rör, välj kabel och då femledare osv.

Oavsett ta upp små dräneringshål i dosorna det är alltid bra och kan rädda dig från problem på sikt. Samma med att låta bli slang och FQ det är inget som gör livet lättare för dig snarare tvärtom, och så franstår det som ett otroligt taffligt hempul helt i onödan.

B
Tack!

Skall även jag dra el under altan inom ett år, med hjälp av en bra elektriker.

Han ordnade inne i källaren med vitmålade plåtskenor som sattes fast i betongtaket med rejäl plugg o skruv, men sedan drogs kabel o sattes fast med buntband. Mycket smidigt om man måste göra om saker där.

Men funderar om vi inte borde kunna ha så även utomhus, plåtskenorna har en distans med mkt luft emellan,så fukt kan ventileras bort, och de jag hade var vitmålade men borde ju finnas i varianter som inte lätt rostar, eller är i aluminium, så tycker även det borde vara lösligt. Skruvar då fast skenorna o betonggrunden.

Kanske inte är en vanlig lösning, men att då ha (utomhus) kabel fastsatt på skena under altan, så borde man ju kunna ta loss o flytta kablar, lägga till fler osv. Men det kanske finns något som hindrar eller är dumt som jag missat?

(Inne i källaren har det varit ursmidigt,finns ju i olika bredder så man tar väl lite för bred för o vara beredd på utbyggnad. Och vit plåtskena i vitmålad källare med vit kabel syns knappt, stör mycket mindre än man kan tro, Kvittar dock under altan :) )

S sinclairhacker skrev:

Han ordnade inne i källaren med vitmålade plåtskenor som sattes fast i betongtaket med rejäl plugg o skruv, men sedan drogs kabel o sattes fast med buntband. Mycket smidigt om man måste göra om saker där.

Men funderar om vi inte borde kunna ha så även utomhus, plåtskenorna har en distans med mkt luft emellan,så fukt kan ventileras bort, och de jag hade var vitmålade men borde ju finnas i varianter som inte lätt rostar, eller är i aluminium, så tycker även det borde vara lösligt. Skruvar då fast skenorna o betonggrunden.

Kanske inte är en vanlig lösning, men att då ha (utomhus) kabel fastsatt på skena under altan, så borde man ju kunna ta loss o flytta kablar, lägga till fler osv. Men det kanske finns något som hindrar eller är dumt som jag missat?

(Inne i källaren har det varit ursmidigt,finns ju i olika bredder så man tar väl lite för bred för o vara beredd på utbyggnad. Och vit plåtskena i vitmålad källare med vit kabel syns knappt, stör mycket mindre än man kan tro, Kvittar dock under altan :) )
Inget som hindrar att du gör så om du vill, skenorna bör finnas med olika ytbehandling tex elförzinkat kan ju passa bra.

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:

Att man inte använder motagerännor/fartygsskenor mer beror helt på kostnaden

E elmont skrev:
E elmont skrev:
Kan förstå det, men i vårt fall blev det snabbare installation av mycket kabel än att sätta fast kabeln direkt med klämma i betong, samt att man kunde dra stråk så jag kan använda det för utbyggnader i elkabel, ja även nätverk larm osv. Elektrikerna tog dessutom normala priser, knappt man vågar andas om det på detta forum, men det drog då inte iväg i material.

Och då kanske jag ändå kör med det ute, bra lösning i veta om.

D
B Brandman247 skrev:
Under trallen syns det ju inte så både UV och estetik faller bort. Tänker att det går snabbare på en stor altan att dra slang o FQ än att spika kabel fram o tillbaka. Och kondens blir det väl ingen när allt är utomhus?
Smidigt också om man vill ändra på nåt och dra i nån extra tändtråd till exempel.
Är det inte vettigare att du spikar fast två kablar istället, om du vill framtidssäkra? Då kan du ha en i reserv för ev framtida kopplingar?

Värst vad folk var anti slang. Finns UV-beständig sådan om man vill. Riva upp en altan för att komplettera i framtiden verkar ju vansinnigt när man kan förbereda med slang för alla möjliga ändamål istället.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
tommib
Ingen är emot slang som sådan, det är specifikt FK/FQ i slang som folk är emot. Dra slangar (eller hellre rör) för hjärtats lust men dra kabel i dem.

• Gilla
Fredrik K80 och 2 till
  • Laddar…
B Brandman247 skrev:
Hejsan! Håller på att bygga altan och har hört två elektriker hävda olika saker. Är det tillåtet att dra vanlig 16-slang med FQ mellan IP 65-dosor under tralldäcket? Inget solljus kommer ju åt slangen eller rören så UV borde ju inte vara några problem och slangen klarar iaf -25 grader står det?
Och sen kabel typ EXQ i slangen upp till vägguttag vid olika staketstolpar?

Hur ligger det till?
Du har säkert redan avslutat projektet men jag gjorde liknande (men i en krypgrund) och blev tipsad att gå upp i dimension på rör ( Vp 20 istället för Vp 16) och det var verkligen ett bra råd när det kommer till kabel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.