El
maxald: [citat] Tack, jag provar, 300 spänn åt skogen om jag misslyckas får jag väl stå ut med. :p
Ooli: [citat] Okej det låter rimligt och kanske även troligt. Min följdfråga blir då vad jag ska göra nu. Kan jag trycka in sladdsnutten i väggen bara? :p
tommib: Ja, eller kanske till och med 20 A som är den normala avsäkringen på en spisgrupp. Kolla som sagt vad det är för färg på passdelen i botten på gruppen som går till kokvrån. Om den är blå så passar en 20 A säkring (och implicit ska ledningarna då vara dimensionerade för det). Då krävs dock en annan anslutning än ett vanligt vägguttag (sk. Schuko). Oavsett vad så är det nog
tomasfr: Låter väl rimligt. Det kan också vara så att uttaget är vidarekopplat till andra uttag. Då behöver du såklart koppla en wago för varje trådpar istället för en tråd i varje, så inte de efterföljande uttagen blir strömlösa.
Pucco: För intresserade så verkar kondensatorn vara tillverkad 1971 vecka 9.
Fredrik K80: [citat] Såg den här tråden från 2017 men hoppar in i den och provar min fråga. Har sökt svar på om det är FK i rör som ska igenom slangen och sen kabelhölje sista biten in genom membrantätningen på armaturen, eller om man drar kabel hela vägen från kopplingsdosa på insidan ut till armaturen?
SNf: [citat] Inget bra med silikonspray!! Använd nåt som är 100% silikonfritt! Mvh
tommib: Bara för att klargöra så är en sådan här koppling i ett hus från 1952 inte alls något att bli förvånad över. Förr hade man 400 (380) V spisar som inte behövde nolla. Det drogs då inte heller fram. Under resans gång har den (korrekta) fasta inkopplingen bytts till ett perilexuttag där man inte anslutit någon nolla eftersom en sådan inte funnits framdragen. Detta gick utmärkt
tommib: Håller med PerSkar här, köp en vettig växelriktare som har inbyggd batteriladdning och nätprioritering. Dometic är säkert bra, det är ett stort märke. Annars är Victron Power populära vad jag förstår. Deras MultiPlus-serie täcker detta behov bra och har en hel del finesser. Det bör också ägnas en tanke åt jordning/potentialutjämning vid nätdrift resp växelriktardrift. Det du
snuttjulle: Är det fler saker man vill kunna stänga av när ni vinterställer huset? Om så är fallet kanske dela centralen i 2 delar med dubbla huvudbrytare? Bara detta uttag ute skulle jag sätta en vanlig 2polig brytare på lämpligt ställe så är det lätt att koppla bort det helt även när man inte är där i veckorna.
mikey_ax: [citat] Det är ett viskan Ekerö spabad. det ska stå utomhus. Och jag uppskattar att om vi drag kabel från centralen och upp på vinden och sen genom vinden och ned bakom fasaden. på fasaden tänkte jag sätta en strömbrytare och från strömbrytaren får det liga en gummikabel under altanen till spabadet. Ca 20m lång kabel över vinden och 3m gummikabel till spabadet. Elanslutning: 3N 400V
Fairlane: Lampan ifråga verkar vara dubbelisolerad, vilket är bra. Steg 1, kolla med hyresvärden Steg 2, installera med elektriker hyresvärden pekar ut, med egen elektriker, själv (Själv är inte lagligt och inget elarbete ska utföras av någon, elektriker eller inte, utan att veta vad man gör)
Bo.Siltberg: Förutsatt att du har 230 V där i dosan, eller ser till att ordna det så går det bra. Jag ser inga bevis för att du har 230 V i det uttag vi ser på bild. Vad går stickproppen till?
Bo.Siltberg: Det är en bra idé att ta hem en elektriker för det är inte enkelt utan kunskap att ta reda på om den röda ledaren är en skyddsledare. Det kan tom vara lämpligt att även skyddsjorda uttagena vid matplatsen vilket man enklare ser på plats.
Leif i Skåne: Din gamla häll hade 4 ledare i kabeln. Öppna den gamla Perilex kontakten och tag ett foto och lägg upp. Din nyare hällen har 5 ledare vilka färger? Som denna kanske? Eller är det Sv-Br-Grå Blå-Gul/Grön ? [bild]
Johan456: Är skadan bara på ytterhöljet så räcker det med att kabelns bilas fram så att man kan komma åt. Krympslangstejp eller vulktejp skulle kanske kunna fungera som ett lager isolering. Notera att man behöver kunna få en tejprulle runt kabeln. Då behöver du bila fram till en böj för att få såpass mkt slack.
fsn: [citat] [citat] Det är generalagentens ansvar att göra attraktiva paket, speciellt när det gäller asiatiska bilar som nästan alltid måste förkonfigureraras och inte är BTO. Generalagenten skulle alltså valt bort 1-fas OBC som alternativ öht på en marknad som sverige och europa då det är helt uppenbart att det endast är 3-fas OBC som uppfyller förväntningarna.
Zoozaa: [citat] Tack för era svar, beslutat att jag inte vågar ge mig på det och ringer en elektriker istället.
Bo.Siltberg: Du bör åka tillbaka till elgiganten med spisen och istället få en spis med fem ledare i sladden, med perilexstickpropp. Passa på att skälla på dem för att de skickar med dig en spis som inte är avsedd för din stuga. Du har sannolikt tre proppar till perilexuttaget, även den i mitten. Vad du behöver kontrollera är att du även har en neutralledare framdragen till perilexuttaget,
tommib: Nja, den kan användas i två lägen. Det ena är att själva brytaren är metallkapslad och då behöver skyddsjordas (mycket ovanligt, speciellt i Sverige). Det andra är att man ska vidaremata från brytaren till ett uttag under. Då behöver man minst en fyrledare till brytaren för att kunna få upp en tändtråd också. Det är dumt att klippa skyddsjordledaren men inte så ovanligt
Josth: Nej det är bara temperaturen inne som avgör hur mycket energi som förbrukas. Men risken när man kör med reservvärme är att man har en ojämn och delvis för hög temperatur i systemet och inne. Då blir energiförbrukningen aningen lite högre. Tycker du ska skaffa en luftluftvärmevärmepump och sänka el-förbrukningen ordentligt mycket.
halj: Plejd-enheten bryter inte nollan. Den behöver bara nollan för att kunna dra ström och driva sig själv. Det går att se den som en vanlig förbrukare.
Derbyboy: Tusen tack snaggle… Det finns jfb och 3x10a C dvärgbrytare ska inhandlas.
GK100: Vänstra exemplet är vad du ska använda här i SE. I mitten enfas i de länder där man matar anläggningarna så och använder höga avsäkringar för tex spisar. Högra är ett specialfall för Holland där finns en gammal elföreskrift som förbjuder större säkring än 16 A för grupper i bostäder. Historiskt för att kunna ansluta tex spisar där har då en specialare med två separata
Portug: [citat] Tror du har rätt. Det händer inget när jag slår av elen. Men batterierna är 20år + så det kan nog vara problemet.
Soduda: Även om det hade funkat med en jordad så åkte jag och köpte en ojordad stickpropp. Stort tack för utförliga svar.
EddieHansson: Då jag inte har innertak, körde jag med en skiva plyfa som jag borrade hål igenom för takdosorna.