Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det jag egentligen ville veta är om kabeln i sin helhet har separata skyddsledare och neutralledare. Det låter nu som att så är fallet, vilket sänker graden av fel betydligt. Men det vore bra att få det bekräftat.

Du löser inte jättemycket med att märka dem. Färgerna är fel från början och det går inte att dölja.

Om du nu har problem med en stum kortslutning så borde det vara enkelt att resistansmäta med en multimeter mellan L och N med valda delar bortkopplade till du hittar felet.
Hej igen Bo! Jordkabeln har dels den gråvita tråden, som i båda ändarna är kopplad till gröngul skyddsjord. Den bruna tråden är i ena ändan koppla till den blå tråden (nollan) från gruppcentralen och i andra ändan till den blå tråden (nollan) i gäststugan och berör överhuvudtaget inte skyddsjorden. Jordkabelns fläta är endast närmast bostadshuset kopplad till skyddsjorden. Jag tänker gröngultejpa ändarna på den gråvita tråden, så att framtida reparatörer inte behöver fundera alltför länge och mycket. Ska jag av samma orsak blåtejpa jordkabelns bruna nolla, där den ansluter till blåfärgade nolltrådar?
 
tommib
Nej, du borde skifta så att skyddsjord går i den koncentriska ledaren som är avsedd att vara just skyddsjord. Det måste dock kontrolleras att den är intakt. Den tejpas med fördel med gröngul eltejp.

Nollan kan du lägga t.ex. på vit ledare, som du kan tejpa blå.

Det bästa och mest korrekta är att byta ut kabeln till en med korrekt partmärkning.

Som jag sa tidigare är det nog lämpligt att se över anläggningen i övrigt också, den installationen är uppenbart inte gjord av en elektriker.
 
Det har, i alla fall tidigare, varit OK att använda andra färger på koncentrisk ledare, G/G och röd som PE/PEN så det kan vara helt OK. Någon större fara innebär det absolut inte till skillnad om G/G, röd, koncentrisk ledare används som fasledare.
 
E elmont skrev:
Det har, i alla fall tidigare, varit OK att använda andra färger på koncentrisk ledare, G/G och röd som PE/PEN så det kan vara helt OK. Någon större fara innebär det absolut inte till skillnad om G/G, röd, koncentrisk ledare används som fasledare.
Tack Elmont för hugnesamt besked, Jag gör som jag beskrivit och tejpar lite blått och gulgrönt på jordkabelns felfärgade trådar d v s skyddsjord respektive nolla. Detta för att underlätta för framtida elektriker. Jordkabelns fläta ansluter jag till skyddsjord i inre änden men isolerar bara utan att koppla in den i dosan, där jordkabeln kommer in i friggeboden. OK?
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
Tack Elmont för hugnesamt besked, Jag gör som jag beskrivit och tejpar lite blått och gulgrönt på jordkabelns felfärgade trådar d v s skyddsjord respektive nolla. Detta för att underlätta för framtida elektriker. Jordkabelns fläta ansluter jag till skyddsjord i inre änden men isolerar bara utan att koppla in den i dosan, där jordkabeln kommer in i friggeboden. OK?
Läs inläggen tommib gjort de är 100% på spår och något du kan följa och lära dig av. Det du kallar fläta ska normalt användas för skyddsjord och givetvis anslutas i båda ändarna. Din installation med den i sig nutida kabeln med de färgerna tyder på någon form av pulande med inköp på BT, Jula m.fl.

Som en kompromiss i ditt fall kan du parallellkoppla isolerade grå som använts till PE med flätan då både stärks funktionen och minskar risken för framtida ensidiga misstag vid ev (om)kopplingar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.