prototypen
prototypen: Det där ser ut som slitskontaktering och är i det närmaste engångs. (Slitskontaktering = en smal slits trycks över ledningen och skär genom isoleringen och gör en gastät anslutning mot tråden) Det kanske går att peta upp det som ser ut som metallfyrkanter. Det normala när man ska ändra på något sånt är att klippa av och börja om. Protte
3 svar · 1,8k läst
·
tommib
tommib: Nja, jag tycker nog att bygeln är där. Den syns när man tittar på skillnaden mellan plint 3 och 4. När man väl sett den ser man att den går mellan 4 och 5.
9 svar · 1,6k läst
·
Niclas Gustafsson
Niclas Gustafsson: Stort tack för svar allihop! Hittat till elektronikforumet.com och ebaman.com. Underbart! Ser ut att ha lite läsning i höstmörkret sen! :) allmän elektronik av soelman verkar ju toppen! Precis det jag sökte efter!
21 svar · 3,0k läst
M
maper: Tack för klargörande.
7 svar · 809 läst
nisse123
nisse123: Eller sådana här. https://www.elbutik.se/product.html/dosclips-till-dosor-som-saknar-fastring
2 svar · 1,4k läst
·
Nybyggaren från Älmhult
Nybyggaren från Älmhult: Tack Daniel!
2 svar · 6,8k läst
·
W
whoubla: [citat] Tack! Ovärderligt med återkoppling. Vad gäller punkt 1 så var det slut på blå 6 mm2-tråd. Punkt 2 stämmer inte, det är bara som det ser ut. Tack för punkt 3, det är kloka synpunkter! mvh //
32 svar · 7,3k läst
·
P
Postman: [citat] Kanon, löste det!
2 svar · 1,7k läst
·
E
etompau: * Sätter du Bridge-X i inkluderingsläget? * Ibland kan avståndet vara en faktor vid inkludering, se om du kan flytta din Bridge närmare dimmern och gör om inkluderingen. * Testa att fabriksåterställa dimmern (10 s tryck på reset), därefter ny inkludering. Har du andra fungerande Z-wave-eneheter i ditt system?
1 svar · 1,1k läst
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: [citat] Kanon att du fick det att funka! Det räcker med en liten liten kardel från jorden så blir det kortis.
11 svar · 1,4k läst
·
GK100
GK100: [citat] Det är ju lite märkligt att man på något sätt vet om det och inte åtgärdar ditekt. Annars som skrevs tidigare oftast i praktiken inget som händer i tomgång hur man nu vet att det är så och kanske hellre om inte ordna förbindningen då koppla ur/klippa den.
3 svar · 891 läst
E
etompau: Spikklammer på en kaklad vägg tycker jag inte är optimalt. En vit kabelkanal av bra kvalité hade jag nog föredragit, eller försökt dragit kabeln längs dörrlisten och flyttat värmaren längre till höger. Kabeln från brytaren till poolpumpen kunde ha skyddats av ett kabelskyddsrör eller dragits i ett fastskruvat VP-rör. Nu ser dragningen lite "vinglig" ut imho.
9 svar · 2,5k läst
·
B
Bouwer Bob: [citat] Ja men exakt glömde skriva det, självklart 20 mm rör. Tolkar det som att det finns tre faser och jordning och kopplar dessa till en dvärgbrytare 16 amp. Funderar även dra fram liknande för uttag som ska gå på egen grupp (kyl och frys, ugn och mikro, diskmaskin). Där funderar jag på en FQ 1,5 mm i 16 mm flex rör. Funderar dock på att köra 3G här eller kan det finnas en vits
2 svar · 1,9k läst
S
Sumba: Hej! Har under det senaste året byggt hus och har lyckats klara mig från att ställa frågor här på forumet men nu kommer en "hur långt är ett snöre"-fråga. Vad är en skälig tidsåtgång för en elinstallation i ett nybygge? Förutsättningarna är 1-plans villa om 150kvm, enbart invändig el/belysning förutom fasadskåpet samt entrebelysning. Totalt 6 spottar, i övrigt vanliga
0 svar · 871 läst
J
Jan271: Potencia, precis det uttrycket har jag hört. Och även ungefär "fladdrande ström" för att lekmannamässigt beskriva att inkommande matning kommer och går. Helt enkelt en huvudsäkring med automatisk fördröjd återställning. Säkert i nåt plomberat skåp.
6 svar · 1,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Ja, det är möjligt att göra som du föreslår, dvs. ta bort delen med DCL-uttaget och ansluta trådarna direkt i armaturen. Under förutsättning att det då går att sätta fast armaturen, hela dosan/hålet i väggen täcks av armaturen och du har tillräcklig kännedom om hur trådarna ska kopplas.
1 svar · 2,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du bör få ett passande sladdställ utan extra kostnad från Ikea. Skäll på dem. Den springande punkten här är om tillverkaren verkligen har fog för att kräva en extra värmetålig kabel. Ikea är inte ensamma om detta. Typ alla spisar "kräver" en sådan kabel. Om de har anledning till detta så gäller det i så fall när man kör spisen/hällen på absolut max under längre tid (nån
6 svar · 4,6k läst
·
U
Utsliten och utdömd: Sällan som jag tycker man ska frångå rekommendationerna men i detta fallet spelar det mindre roll. Tänk på miljön och återanvänd samma kabel.
11 svar · 5,4k läst
·
J
Josth: Bara det ligger under 70% så är allt bra.
3 svar · 1,3k läst
F
Fredrik K80: [citat] Precis som müsli skriver så blir det samma slutresultat men enligt min egen mening blir skarven i wagon många ggr bättre. Dessutom kommer uttaget/strömställaren etc endast betjänas av ledare som används för funktionen . jag är av samma åsikt att inte överkoppla på vägguttag utan skarven gör man bakom själva uttaget med Wago. Har dessutom haft en del stök med uttag som
24 svar · 15,1k läst
·
H
hardbigfoot: [citat] Eller kanske denna? Halva priset https://ledmegastore.se/panel-downlights-led/2627-18w-1-10v-dimbar-driver-till-led-panel-med-1-10v-signal-interface-passa-till-var-18w-led-paneler.html?gclid=Cj0KCQjw_viWBhD8ARIsAH1mCd7U2PPDWdAAzsSf2ej1IG_NMynHtWRJmFiQ7srvWDyOGKI4nUSJQxcaAs2FEALw_wcB#/917-dimbar-0_10v_dimbar
5 svar · 2,5k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Gör likadant annars är risken stor att något annat slocknar.
1 svar · 767 läst
snuttjulle
snuttjulle: Jag har någon gång hittat en extra i dimmern kolla så det inte sitter en extra i ett lite hål bredvid.
9 svar · 5,7k läst
Müssli
Müssli: Snyggt!
16 svar · 4,9k läst
·
L
Lennart 57: Elbutik.se Jag har byggt en Attefallare och handlat en hel del därifrån med bra resultat.
5 svar · 1,1k läst
S
Stefan Bengt: [citat] Tänkte med på kabel längden, men när man sen börjar koppla - till +. Osv.. hur gör man fördelaktigt med kabelfärgen? Brukar ju ha rött + och svart på -
17 svar · 2,1k läst
·
D
Donald-Duck: Jag har för mig att det finns en regel som säger att en skyddsjord ledare ska minst vara 1,5 mm2 i area och biledaren på bilden är inte det. Därför får den inte heller märkas med grön-gul slang utan man brukar använda transparent slang istället. Sen finns det väl en annan regel som säger ungefär att var någonting tillåtet när det gjordes så är det fortfarande tillåtet idag,
10 svar · 2,2k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] Kanon , tack för bra tips :D(y)
10 svar · 1,6k läst
·
Philip H
Philip H: [citat] Ne, det har vi redan diskuterat med markentreprenören. Gällande solpaneler så har vi redan tänkt placera dem på ladan i framtiden. Annars hade det varit ganska sent påkommet nu när husleverans sker om 4 veckor ;)
23 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.