2 499 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Fläkt, styrning eller kondensator som trasslar?
Jag har ett hemmagjort "Nivell golv" i källardelen på vårt suterränghus och märkte att fläkten stått stilla ett bra tag. Jag har inte märkt det eftersom den "brummat" som vanligt men nu började det bli fuktigt på golvet (klinker) som jag märkte och gick då runt huset och ser att fläkten förvisso brummar men snurrar inte.
Det är en 1-fas fasadfläkt (https://www.luftbutiken.se/vaggflakt/557-ostberg-yttervaggsflakt-rs-125.html) som styrs med en varvtalsregulator (tyristor variant) (https://www.luftbutiken.se/varvtals...-a-varvtalsregulator-05-a-utanpaliggande.html).
Regulatorn har stått på 2:an, och vrider jag upp den till full fart (5:an) och knuffar lite fart på fläkten så drar den igång och blåser på bra utan missljud.
Drar jag ner igen till t.ex. 3:an snurrar den på ett tag (en dag eller två) men sen stannar den och brummar igen.
Drar jag på fullt och petar till den så snurrar den på på full fart igen...
Vad felar tror ni?
Det är en 1-fas fasadfläkt (https://www.luftbutiken.se/vaggflakt/557-ostberg-yttervaggsflakt-rs-125.html) som styrs med en varvtalsregulator (tyristor variant) (https://www.luftbutiken.se/varvtals...-a-varvtalsregulator-05-a-utanpaliggande.html).
Regulatorn har stått på 2:an, och vrider jag upp den till full fart (5:an) och knuffar lite fart på fläkten så drar den igång och blåser på bra utan missljud.
Drar jag ner igen till t.ex. 3:an snurrar den på ett tag (en dag eller två) men sen stannar den och brummar igen.
Drar jag på fullt och petar till den så snurrar den på på full fart igen...
Vad felar tror ni?
Om du stänger av den och drar runt den för hand kan du känna om den är trög.
Kondingen hjälper ju till vid start men om den stannar efter att ha gått et tag känns de ju som lagerfel eller brott på lindning när den blir varm.
Kondingen hjälper ju till vid start men om den stannar efter att ha gått et tag känns de ju som lagerfel eller brott på lindning när den blir varm.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej, den snurrar lätt och om jag har den på t.ex. 3:an och den står stilla så snurrar den långsamt ett tag om jag hjälper igång den innan den stannar igen.E Emanuel01 skrev:
På full fart går den "normalt"
Tänkte inte till först men om den går på högsta och inte går trögt kan det ju vara dålig kontakt på kretskortet/väljaren.
Hade en cirkpump som inte gick på en viss hastighet och då lödde jag en sladd mellan hastighet 2 eller va de va jag ville ha och skippa väljaren.
Hade en cirkpump som inte gick på en viss hastighet och då lödde jag en sladd mellan hastighet 2 eller va de va jag ville ha och skippa väljaren.
Det här är ju en tyristor styrning så bara elektronik... Kan ju vara att det är tyristor som stryper och den torde väl reglera spänning så kanske jag kan mäta utgående spänning och ström för att få ett hum om det är styrning eller fläkt...E Emanuel01 skrev:
En indikering på kondensatorns status kan fås om du mäter resistansen med en analog multimeter över kondensatorn.
Visaren ska ge ett tydligt utslag och sedan falla tillbaka mot "oändlighet".
Vissa digitala multimetrar har möjlighet till kapacitansmätning, ger ett mer exakt resultat.
Visaren ska ge ett tydligt utslag och sedan falla tillbaka mot "oändlighet".
Vissa digitala multimetrar har möjlighet till kapacitansmätning, ger ett mer exakt resultat.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
E etompau skrev:
Digitala funkar med men inte alla har en som klar givare och den klättrar när man mäter konding och om man byter polaritet sjunker värdet.E etompau skrev:
Vid mätning verkar det vara kondensatorn som trasslar. Jag mailade även Östberg och beskrev problemet och fick som svar att de höll med och de skickade artikelnummer på ny kondensator som nu är beställd.
Väldigt trevligt att de svarar en privatperson, och dessutom med hjälp!
Väldigt trevligt att de svarar en privatperson, och dessutom med hjälp!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden