B
Hejsan! Håller på att bygga altan och har hört två elektriker hävda olika saker. Är det tillåtet att dra vanlig 16-slang med FQ mellan IP 65-dosor under tralldäcket? Inget solljus kommer ju åt slangen eller rören så UV borde ju inte vara några problem och slangen klarar iaf -25 grader står det?
Och sen kabel typ EXQ i slangen upp till vägguttag vid olika staketstolpar?

Hur ligger det till?

Redigerat:
J
Varför vill du göra det och inte bara vanlig exlq? Möss lär tycka att det är mums, kondens, uv, estetik bör vägas in. Har inte koll på regelverket, men de aflexalangar jag sett är klassade inomhus. känns omständligt när det finns vedertagna sätt med kabel..

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
B
Under trallen syns det ju inte så både UV och estetik faller bort. Tänker att det går snabbare på en stor altan att dra slang o FQ än att spika kabel fram o tillbaka. Och kondens blir det väl ingen när allt är utomhus?
Smidigt också om man vill ändra på nåt och dra i nån extra tändtråd till exempel.

Jag hade inte litat på flexslang utomhus vare sig för isolation (pga uv) eller för att hålla vatten ute. Jag har förvisso flexslang under mitt trädäck, men i den går det en uvbeständig markkabel. Det är mest ett mekaniskt skydd. Kabeln går in i dosorna men inte slangen.

Nu är det bara 12v men elektrikern byggde så att det går att använda till 230v i stället i framtiden om man vill.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Som de flesta gånger är det tillverkarens anvisningar som gäller. Det står på slangen hur förläggning får ske. Finns även UV-beständig slang om man är orolig för den biten. Kondens är ingen fara om det inte går mellan kallt/varmt.

Regelmässigt får man väl göra så, dock känns det inte så vidare seriöst. Sbårt att avgöra, beror på hur det ser ut just hos dig.

Hade en kund bett mig hade jag troligtvis klamrat upp vp-rör/slang och sen dragit i en vitkabel, antingen Exq eller Exlq om man vill ha lite extra mekaniskt skydd(gnagare).

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Lägg slang mellan dosorna och släpp slangen typ 5cm från varje dosa. Dra sedan i EXQ och för in kabeln i dosan.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
B
Hustanken Hustanken skrev:
Som de flesta gånger är det tillverkarens anvisningar som gäller. Det står på slangen hur förläggning får ske. Finns även UV-beständig slang om man är orolig för den biten. Kondens är ingen fara om det inte går mellan kallt/varmt.

Regelmässigt får man väl göra så, dock känns det inte så vidare seriöst. Sbårt att avgöra, beror på hur det ser ut just hos dig.

Hade en kund bett mig hade jag troligtvis klamrat upp vp-rör/slang och sen dragit i en vitkabel, antingen Exq eller Exlq om man vill ha lite extra mekaniskt skydd(gnagare).
Tänker såna här med FQ in i dosor känns väl rätt seriöst, då behåller man ju fördelarna med FQ men ändå inga ful-lösningar?

• Två vita genomföringshylsor för eldosa anpassade för FQ-kabelinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hustanken
  • Laddar…
Skippa slang och FQ.
Dra riktig kabel istället. Och öppna ev dräneringshål i dosorna.

Mina motiveringar.
Ett. Man drar normalt inte fq och slang utomhus. Ser riktigt hempulat ut.
Två. Vilken IP klass har dina dosanslutningar? Klarar de smält eller regnvatten. Lika så eventuella skarvar.
Tre din lösning leder vatten.
Fyra. Jag anar att du inte lägger trallen utan glipor så UV kan säkert komma åt skarvarna, slangen, dosinföringarna.... det är väl många år du vill att det ska hålla...

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Och lägg femledare mellan dosorna så kan du i framtiden koppla om om du så skulle önska. Med EQLQ får du även ett skydd mot ev gnagare vilket du inte har med slang och FQ.

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
B
H HSP skrev:
Skippa slang och FQ.
Dra riktig kabel istället. Och öppna ev dräneringshål i dosorna.

Mina motiveringar.
Ett. Man drar normalt inte fq och slang utomhus. Ser riktigt hempulat ut.
Två. Vilken IP klass har dina dosanslutningar? Klarar de smält eller regnvatten. Lika så eventuella skarvar.
Tre din lösning leder vatten.
Fyra. Jag anar att du inte lägger trallen utan glipor så UV kan säkert komma åt skarvarna, slangen, dosinföringarna.... det är väl många år du vill att det ska hålla...
Hur leder slangen vatten men inte kabeln?

Slangen har inte täta anslutningar, slang är inte lufttät så det kommer troligen att bildas kondens i slangen, slangen blir mycket spröd vid kyla och risken för sprickor är stor mm

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Kablar för förläggning i mark är normalt täta och ibland längsvattentäta. De ansluter till dosor genom membran eller förskruvningar som tätar mot manteln.

Slangar och deras anslutningar har inget av ovanstående.

Är enda anledningen att du inte vill klamra kabeln? Annars känns väl typ EQLQ inte särskilt krångligt att dra. När vi byggde om altanen gjorde jag liknande moment. Jag drog ut en kabel och avslutade den i en dosa under altanen där jag senare, om behovet uppstår, kan jobba vidare med dragningen. Jag kan inte minnas att det kändes så mycket jobbigare än att dra slang+fk.

Dra kabeln i en slang om du vill. Då går det att dra in kabeln i framtiden om man vill och slangen har hållit.

B
M Maledictus skrev:
Är enda anledningen att du inte vill klamra kabeln? Annars känns väl typ EQLQ inte särskilt krångligt att dra. När vi byggde om altanen gjorde jag liknande moment. Jag drog ut en kabel och avslutade den i en dosa under altanen där jag senare, om behovet uppstår, kan jobba vidare med dragningen. Jag kan inte minnas att det kändes så mycket jobbigare än att dra slang+fk.
Tänkte mest att man slipper riva bort varenda trallbräda om man behöver ändra och lägga till nåt och därmed bara dra i en tråd till istället för att spika ny kabel hela vägen om inte en 5-ledare räcker osv

Tack för alla kloka svar allihopa!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.