2 416 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Högkostnadsskydd för el - hur kommer det att se ut i praktiken?
Sida 1 av 2
Det verkar som att båda sidor kommer att införa detta till vintern om de vinner, så det blir väl så oavsett vem som vinner idag. Men hur kommer det att vara utformat? Ska alla hushåll tex betala max 4000:- per månad? Då blir det ju väldigt orättvist mot de som just nu gör anpassningar för att få ner sin energiförbrukning om de som slarvar vidare och lever på som de alltid gjort ska betala samma. Rimligare vore det ju med ett högsta pris per kWh, men det kanske är det som planeras?
Mvh Johnny
Mvh Johnny
Det är nog bara oppositionen som presenterat ungefär vad de tänkt sig. De tänker sig likt den norska modellen där staten täcker 90% över 70 öre. Men de reserverar sig med att exakta nivåer inte fastställts.
Regeringen har inte mer än sagt att de vill lägga 90 miljarder i stöd och att stödet ska bli minst fem gånger större än 2021/2022 vintern. Exakt utformning ska de återkomma till.
Det är vad jag lyckats lista ut.
Regeringen har inte mer än sagt att de vill lägga 90 miljarder i stöd och att stödet ska bli minst fem gånger större än 2021/2022 vintern. Exakt utformning ska de återkomma till.
Tack för svar. Du menar över 70 öre/kWh? Inte 70 öre över den faktiska kostnaden? 90% låter mycket... Då kommer många att inte bry sig om hur mycket el de faktiskt gör av med och bara köra på som om det inte vore krig i Europa. 50-70% vore rimligare tycker jag. Typiskt Norge att curla sina medborgarecoconut skrev:
Det är nog bara oppositionen som presenterat ungefär vad de tänkt sig. De tänker sig likt den norska modellen där staten täcker 90% över 70 öre. Men de reserverar sig med att exakta nivåer inte fastställts.
Vet och vet, men något förslag bör väl finnas. Men enligt ovan svar så verkar de borgerliga ha något slags förslag medans sossarna och co har mer kommit med "Högkostnadsskydd UNS". Lite tamt.pacman42 skrev:
Precis, du betalar 70 öre per kWh sen täcker staten 90% utöver. Finns lite mer info här https://kristdemokraterna.se/arkiv/nyheter/2022/2022-09-02-elpristak-och-skydd-mot-utlandska-priserJ Johan Olsson9 skrev:Tack för svar. Du menar över 70 öre/kWh? Inte 70 öre över den faktiska kostnaden? 90% låter mycket... Då kommer många att inte bry sig om hur mycket el de faktiskt gör av med och bara köra på som om det inte vore krig i Europa. 50-70% vore rimligare tycker jag. Typiskt Norge att curla sina medborgare
Men den exakta utformningen är som sagt oklar från båda sidorna. Det enda man sagt är att någon typ av högkostnadsskydd ska införas och att man har ca 90 miljarder att fördela
Grejen är att sitter man i regeringsställning så har man en enorm byråkratisk apparat att förhålla sig till. Fördelen är att den kan ta fram bra beslutsunderlag, den kan skriva propositioner som är realistiska. Nackdelen är att den är långsam och försöker försöker hålla alla olika delar av byråkratin överens.J Johan Olsson9 skrev:
Och det har ju framgått under mandatperioden att vår nuvarande regering tar stor hänsyn till vad byråkratin vill i sitt beslutsfattande. Andersson-regeringen är därmed s a s inte den mest handlingskraftiga. Också en nödvändighet p g a det parlamentariska läget, vi får se om något ändras idag.
Man kan inte subventionera på det viset. Det får priserna att stiga ytterligare.coconut skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Helt jävla absurdt ifall taket hamnar på ynka 70 öre....coconut skrev:
Jag trodde åtminstone att taket hamnar på 400öre.
ett tak på 70 öre kommer göra att inflationen fullständigt exploderar igen....
EU diskuterar 2kr/kWh, men de har inte kommit fram till hur man skall göra än (oavsett vad Maggan påstår).S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Är väl inte orimligt att man isåfall på något vis låter de frångå sitt fasta avtal och teckna ett rörligt om de skall kunna få en kompensation. Det kluriga blir väl hur man isåfall skall ersätta elbolaget för utebliven intäkt under återstoden av avtalstiden, men man behöver ju likväl ta fram en ersättningsmodell oavsett, så det får väl helt enkelt ingå i den.S SueCia skrev:
Högkostnadsskyddet för pellets, är det någon som vet hur det kommer att se ut?