Hej.
Har 6st spotlight i köket som slutat fungera, delvis i alla fall. De blinkade till och sedan lyser de mycket svagt. Lyser även när de är avslagna. Slår man på lyser de lite mer men betydligt svagare än de ska. Vet inte riktigt vart man ska börja, är det drivdon, trasig lampa eller någon sladd som glappat ? Men eftersom alla lampor lyser men extremt svagt borde de inte vara trasiga eller ?

Drivdonet är Hidelite Jolly Maxi US ( https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/drivdon/jolly-universal-dimbara/jolly-maxi-us-_-51538 )

Osäker på spotlightsen men tror det är ( https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights-med-drivdon/infallt/thin-led-_-56689 )
 
Eftersom du har ett central drivdon så har du downlights utan eget drivdon, utan sådana som är seriekopplade och vill ha en konstant ström.

Eftersom de är seriekopplade innebär fel på en downlight att de övriga också kanske påverkas.
Men eftersom du säger att de även lyser svagt när de är avstängda och inte har gjort så förut så skulle jag misstänka drivdonet.

Du kan försöka mäta spänningen ut från drivdonet så får vi se. Ännu bättre är om du kan mäta strömmen. Annars får du chansa på ett byte.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Eftersom du har ett central drivdon så har du downlights utan eget drivdon, utan sådana som är seriekopplade och vill ha en konstant ström.

Eftersom de är seriekopplade innebär fel på en downlight att de övriga också kanske påverkas.
Men eftersom du säger att de även lyser svagt när de är avstängda och inte har gjort så förut så skulle jag misstänka drivdonet.

Du kan försöka mäta spänningen ut från drivdonet så får vi se. Ännu bättre är om du kan mäta strömmen. Annars får du chansa på ett byte.
Tjo. Tack för input.

Med mina ganska begränsade elkunskaper mätte jag ca 80V ut från drivdonet när det var påslaget. När det var avslaget 0. Lite osäker på hur jag skulle mäta ström så våga mig inte på det.
 
Med 80 V så tyder det på att en downlight är trasig och inte leder ström lika bra längre. Drivdonet försöker kompensera genom att höja spänningen så mycket den kan.

Då kan du metodiskt kortsluta (bygla) en downlight i taget tills du hittar den felaktiga. Det kan vara säkrast att stänga av drivdonet, kortsluta och slå på igen. Jag kan inte garantera att drivdonet är tillräckligt snabb på att reglera ned spänningen när du kortsluter.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med 80 V så tyder det på att en downlight är trasig och inte leder ström lika bra längre. Drivdonet försöker kompensera genom att höja spänningen så mycket den kan.

Då kan du metodiskt kortsluta (bygla) en downlight i taget tills du hittar den felaktiga. Det kan vara säkrast att stänga av drivdonet, kortsluta och slå på igen. Jag kan inte garantera att drivdonet är tillräckligt snabb på att reglera ned spänningen när du kortsluter.
Tack så mycket för hjälpen. Tur det inte är så många :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.