E elmont skrev:
Och hur trivs galv och koppar när man kopplar ihop dom?
Ingen aningen men utav Leifs svar så verkar det inte vara en bra kombo. Har sett att det finns galvade jordspett men det kanske bara är för åskledare och att man kör galvat genom hela systemet då.
 
Man bör nog använda det matr. som redan finns framtaget och inte hitta egna lösningar när det gäller elanläggningar. Gör man arbetet med "rätt" grejer är det en engångskostnad som kommer att fungera i "alla tider", snålar man och hittar på egna lösningar är risken stor att allt är bortkastat och att olycksrisken blir stor inom en rätt snar framtid.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
S stefan_bgh skrev:
Tack för svaret, lite sen med att läsa det inser jag dock ;)
Självklart så ska det vara så ordentligt gjort som möjligt. Min tanke är att sätta ner två jordspett på 1,5 meter och binda ihop dessa med en 50 mm2 CU-lina, då jag sett att det verkar vara det som skickas med i de få kit som finns på marknaden. Men 25 mm2 räcker alltså?
När du skrev "någorlunda rätt material" slog tanken mig att jag ju har en veranda som står på ett tio tal markskruv av denna modell [länk]
Känns som att det inte skulle vara optimalt såklart och med tanke på att jordspett inte kostar så mycket så känns det ändå bäst att köra på det oavsett men vad skulle du tro om att koppla samma samtliga markskruvar till ett "ytjordtag"?
Arean på linan är ok med 25 mm2 det brukar professionellt ses som minimum. Skälet är inte elektriska som tex ledningsförmåga, strömtålighet osv utan för att få en tillräcklig mekanisk robusthet mot skador, korrosion osv. Och koppar är då också vettigt om som skrevs tidigare materialet är anpassat för sitt syfte.

Om du skulle ansluta galvade markskruvar är då sk staglina 7-kardelig och galvad ett möjligt val. Då får du se till att hålla anslutningarna väl under markytan och göra en övergång tex en provklämma på ett ställe ovan mark där du kan gå på med koppar.

Att göra detta bra och korrekt med galv kräver både lite insikt och helst tillgång till riktiga anslutningar tex pressade kabelsor till skruv och sk C-klämmor. Så i ditt och de flesta fall bättre med Cu lina och kopparbelagda stålspett precis som i olika satser du sett. Men du kan nog spara lite genom att söka upp det du behöver var för sig.
 
  • Gilla
Bengt-re och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man bör nog använda det matr. som redan finns framtaget och inte hitta egna lösningar när det gäller elanläggningar. Gör man arbetet med "rätt" grejer är det en engångskostnad som kommer att fungera i "alla tider", snålar man och hittar på egna lösningar är risken stor att allt är bortkastat och att olycksrisken blir stor inom en rätt snar framtid.
Absolut, och som jag skrev, det kommer göras med rätt material men tanken slog mig att jag ju faktiskt har ett gäng spett i marken redan. Men det var mer en allmän fundering än en ersättning till en riktig lösning. T.ex. finns det ju risk att man vill bygga om verandan och så försvinner ju spetten.
 
GK100 GK100 skrev:
Arean på linan är ok med 25 mm2 det brukar professionellt ses som minimum. Skälet är inte elektriska som tex ledningsförmåga, strömtålighet osv utan för att få en tillräcklig mekanisk robusthet mot skador, korrosion osv. Och koppar är då också vettigt om som skrevs tidigare materialet är anpassat för sitt syfte.

Om du skulle ansluta galvade markskruvar är då sk staglina 7-kardelig och galvad ett möjligt val. Då får du se till att hålla anslutningarna väl under markytan och göra en övergång tex en provklämma på ett ställe ovan mark där du kan gå på med koppar.

Att göra detta bra och korrekt med galv kräver både lite insikt och helst tillgång till riktiga anslutningar tex pressade kabelsor till skruv och sk C-klämmor. Så i ditt och de flesta fall bättre med Cu lina och kopparbelagda stålspett precis som i olika satser du sett. Men du kan nog spara lite genom att söka upp det du behöver var för sig.
Tack! Ja det kommer bli riktiga grejor som används, det ska ju sitta där ett par år/decennier :)
Jag har insett att det är svårt att få tag på dessa grejor som privatperson oavsett. Spetten finns i några olika webbutiker men nån cu-lina hittar jag inte nånstans så det blir nog elektrikern som får fixa allt helt enkelt. Men att hitta en elektriker som vill göra det överhuvudtaget har också visat sig att inte vara så lätt så jag räknar med att det kanske inte är värt det överhuvudtaget faktiskt, i o m att allt måste lejas bort och det verkar vara få som vill ta sig an jobbet = dyrare. Men vi får se vart vi landar helt enkelt :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.