Hej,
Jag har ett eluttag som sitter mitt i väggen cirka 1,5m upp från golvet som jag vill koppla bort, under den finns ett till uttag som jag fortfarande vill ska fungera. Ser enligt bifogad bild att det kommer en gul/grön, blå och brun kabel uppifrån och in i vägguttaget och sedan går samma färger från uttaget och ner till nästa uttag misstänker jag. hur gör jag för att koppla bort detta uttag? Är det en wago jag köper men hur kopplar jag wagon isf?

• Eluttag under installation med synliga kablar i en vägghåla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du behöver tre stycken toppklämmor, exempelvis wago.
Sedan så kopplar du ihop dom två och två så som dom sitter i vägguttaget.

• Gilla
Jopsj och 2 till
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Du behöver tre stycken toppklämmor, exempelvis wago.
Sedan så kopplar du ihop dom två och två så som dom sitter i vägguttaget.
så på ena klämman blå med blå, den andra brun med brun och 3e gul/grön med gul/grön?

• Gilla
elmontören och 2 till
  • Laddar…
Ja. Hur tänker du göra med dosan där du skarvar? den måste fortfarande vara åtkomlig.

• Gilla
Jopsj
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja. Hur tänker du göra med dosan där du skarvar? den måste fortfarande vara åtkomlig.
tusen tack för hjälpen
Hade tänkt lägga en tv där så den kommer vara dold bakom TVn

tommib
Tänk på att det bör sättas ett skruvat doslock och inte ett sådant med snäpplås. Även om det är dolt bakom TVn nu så kanske någon tar ner TVn senare och inte tänker på att dosan är där.

Varför ta bort uttaget om det ändå inte syns bakom TV'n?

D Dilato skrev:
Varför ta bort uttaget om det ändå inte syns bakom TV'n?
Gissar att ts vill sätta upp tv på väggen och uttaget sticker ut för mycket?

Ett alternativ är kanske att sätta ett envägsuttag, dom sticker ut mindre.. eller doslock som sagt

P pjkw skrev:
Gissar att ts vill sätta upp tv på väggen och uttaget sticker ut för mycket?

Ett alternativ är kanske att sätta ett envägsuttag, dom sticker ut mindre.. eller doslock som sagt
stämmer att uttaget sticker ut för mycket, köpte the frame och den monteras på väggen utan att sticka ut något

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.