Jag har precis skaffat en bensingenerator för att i främsta fall driva vår vattenpump för dricksvatten. Pumpen är märkt 1500W och har mjukstart. Generatorn lämnar max 2000 W och jag har provkört och det funkar helt utan problem. (Utan mjukstart är jag inte säker på att det skulle ha fungerat.)R roke skrev:
Tackar. Okej.F frasen_36 skrev:
Undrar om jag har mjukstart på min motor till vattenpumpen.
Hur vet man eller hur tar man reda på det?
Den du visade på bilden har knappast mjukstart. Nu behöver du inte hänga upp dig på det så mycket i ditt fall. Startströmmen är kortvarig och beror mest på att motorn magnetiseras under några perioder i praktiken runt 100 ms och inte så lastberoende. Därav kommer tumreglerna med ofta 6-8 x märkström i start. En pumpstart är annars snäll sett till belastningen som ökar med varvtalet.
Med ett vettigt verk på 3 kVA bör du inte ha några problem att köra pumpen. På motsvarande sätt som startströmstumregeln finns marginaler för generatorn som gör att du bör klara dig fint.
En sak att tänka på är ändå att om möjligt köra pumpen separat ensam och bryta den när trycket är uppe. Detta mest pga att spänning och frekvens svajar rejält vid så pass stor lastinkoppling sett till aggregatets kapacitet. Onödigt att andra småförbrukare som ev är känsliga ligger inkopplade då så lite uppsikt och köra lite sekventiellt som Klas skrev är inte fel.
Med ett vettigt verk på 3 kVA bör du inte ha några problem att köra pumpen. På motsvarande sätt som startströmstumregeln finns marginaler för generatorn som gör att du bör klara dig fint.
En sak att tänka på är ändå att om möjligt köra pumpen separat ensam och bryta den när trycket är uppe. Detta mest pga att spänning och frekvens svajar rejält vid så pass stor lastinkoppling sett till aggregatets kapacitet. Onödigt att andra småförbrukare som ev är känsliga ligger inkopplade då så lite uppsikt och köra lite sekventiellt som Klas skrev är inte fel.
Vi har nyss bytt från ejektorsystem till dränkpump och då sa man att de flesta nya har mjukstart.R roke skrev:
Rent praktiskt märks det väldigt tydligt på generatorn att lasten kopplas in mjukt. Men hur man avgör det innan man skaffat generator kanske är knepigare.
Då måste man ju mäta startströmmen med instrument typ griddip.
På bilden av skylten TS lagt in finns inget som tyder på annat än ordinarie enfasmotor mot en pump med typiska data för allehanda sk Jetpumpar. Och heller inget som talar mot en start med ett vettigt elverk 3 kVA.
Hej, jag har inte ställt nån fråga! Jag vet att min pump jar mjukstart. Dessutom har jag (som jag skrev) testat "skarpt" att det funkar samt att jag då (som jag också skrev) klart observerade att den startade "mjukt". Det tar ca 2-3 sek innan den drar på fullt.E elmont skrev:
Klicka här för att svara
