Finns gott om trefasuttag (CEE) att köpa med ett extra enfasuttag.
Men om man vill ha två enfasuttag (på separata faser) i anslutning till ett trefasuttag, hur gör man enklast?

Finns adaptrar typ dessa som verkar splitta upp ett trefasuttag till tre enfasuttag. Okej att köra sådant?
Behöver uttag på separat faser då vi ibland kör enfasmaskiner med högt samtidigt effektuttag.

Industriell CEE vägguttag i rött och blått mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul byggplatsadapter med tre blå eluttag och en röd stickpropp ansluten till svart kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste de tvunget sitta ihop i en klump? Annars sätt upp ett vanligt 3-fasuttag och två enkeluttag bredvid? Man kan ju göra det överskådligt med en kopplingsdosa före om man inte vill använda exempelvis 3-fasuttaget som fördelning. Du drar ju bara ut en fas, nolla och jord från 3-fasuttaget till det ena enfas och en av de andra faserna, nolla och jord till det andra.

Har för mig att det finns ett fåtal utanpåliggande dubbeluttag med separat brunnständning som är klassade 400V och därmed möjligt att ha olika faser som matar de olika uttagen (brunnarna).
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Finns gott om trefasuttag (CEE) att köpa med ett extra enfasuttag.
Men om man vill ha två enfasuttag (på separata faser) i anslutning till ett trefasuttag, hur gör man enklast?
Finns adaptrar typ dessa som verkar splitta upp ett trefasuttag till tre enfasuttag. Okej att köra sådant?
Behöver uttag på separat faser då vi ibland kör enfasmaskiner med högt samtidigt effektuttag.
[bild]
[bild]
Är det för tillfälligt bruk så fungerar det utmärkt med grenuttagen på bilden. I alla fall i det undre
ligger uttagen på olika faser, det övre vet jag inte.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Stort tack för snabba svar!

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Måste de tvunget sitta ihop i en klump?
Nej, det behöver de inte. Tänkte bara att en integrerad lösning kanske hade varit snabbast/smidigast att dra kabel till.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Annars, skruva ihop något av sådana här:
Skoj, passar de lösa uttagen kapslingen mini Kaedra på länken?

E elmont skrev:
Är det för tillfälligt bruk så fungerar det utmärkt med grenuttagen på bilden
Ja det är för tillfälligt bruk. Några gånger om året kör vi ex.vis dubbla vattenkokare på 3 kW och ibland kvarn på 1,5 kW samtidigt, för mustning eller andra hobbysysslor. Så det är att betrakta som tillfälligt.
 
T tompaah7503 skrev:
Stort tack för snabba svar!



Nej, det behöver de inte. Tänkte bara att en integrerad lösning kanske hade varit snabbast/smidigast att dra kabel till.



Skoj, passar de lösa uttagen kapslingen mini Kaedra på länken?



Ja det är för tillfälligt bruk. Några gånger om året kör vi ex.vis dubbla vattenkokare på 3 kW och ibland kvarn på 1,5 kW samtidigt, för mustning eller andra hobbysysslor. Så det är att betrakta som tillfälligt.
Finns lite olika storlekar men kolla så kapsling och uttag har samma. 50x50 och 90x100 finns vad jag vet.

Är det i en verkstad eller liknande hade jag nog satt upp något permanent så man har en ordentlig lösning. Annars kan man ju köra lösa adapters om man bara vill ha ett 3-fas på väggen, men det tolkar jag din fråga som om du inte vill. Men men, lite idéer har du fått iaf så får vi se om det blir något av projektet :-)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.