Vi kommer via en utbyggnad (med altandörr) vilja styra utebelysning samt belysning till växthus via fysiska brytare samt astrour (shelly). Tanken är att ha dessa fysiska brytare i en flerfacksram vid altandörren då det är härifrån man både ser växthuset och trädgårdsbelysningen. Fysiska brytare är ett krav från frun, samt jag tänker det kan vara bra att ha om astrouren strular. Shelly-enheterna sätts i kopplingsdosa ovanföra flerfacksramen på vanligt manér. Det som vi klurar på är hur man bäst går ut med EK-kabel till dosor/uttag för utebelysningen. Denna är 12V och ansluts med stickpropp. Helst vill man att kabeldragningen från kopplingsdosan på insidan av utbyggnaden till IP54-uttaget i växthuset ska vara helt osynlig. Fasaden är stående panel med lockläkt.

Det *går* ju att fräsa ut bakom en lockbräda och förlägga kabeln där, men då lär man ju behöva täcka över med nån sorts spikskydd då det är omöjligt att se att det finns en kabel där bakom. Finns det bättre sätt?

/S
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.