Hej. Jag funderar på ett elverk.
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur jag ska planera.
Jag tänkte kunna driva kyl/frysar och fläkt + cirkulationspumpar till vedpanna och värmesystemet. Detta behöver inte nödvändigtvis gå allt på samma gång.
Jag har som Max 7 kyl/frys enheter och de är utspridda i olika hus så ska jag köra alla blir det att dra rätt mycket skarvkabel från elverket (om nu det har någon betydelse?)

Jag har förstått att man ska ta hänsyn till startströmmar och att om en kyl drar 150w så ska man gångra med 6 och får då 0,9 kVA som elverket ska klara(?)
Startar alla 7 vitvaror samtidigt så behöver jag alltså ett elverk på 6300 Watt(?)

Om inte startströmmarna fanns så skulle effektbehovet för vitvarorna bli 1050W (7X150W)

Men om jag sprider ut inkopplandet så kanske jag klarar mig med ett elverk på, säg 3000W?
Det är väl osannolikt att alla vitvaror startar samtidigt vid ”normal drift”? Eller borde jag välja ett elverk som klarar samtidig start?

Till saken hör att jag även har en hydropress som jag kanske också skulle vilja köra då och då för att få vatten och varmvatten till kranarna.

Hydropress(motorn) är märkt med 1500W pmax.
Hur starkt elverk behöver jag då för att starta hydropressen?

För länge sen köpte jag ett elverk som jag inte kommer ihåg storleken på men elektroniken i kylskåpet gick sönder och det orka inte starta vattenpumpen så jag lämna tillbaka den.

Så jag har förstått att jag ska välja ett elverk med fin sinusvåg.

Här en bild på typskylten till hydropressen.
Typskylt på en Elpumps VB 50/1500B vattenpump med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R roke skrev:
Hej. Jag funderar på ett elverk.
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur jag ska planera.
Jag tänkte kunna driva kyl/frysar och fläkt + cirkulationspumpar till vedpanna och värmesystemet. Detta behöver inte nödvändigtvis gå allt på samma gång.
Jag har som Max 7 kyl/frys enheter och de är utspridda i olika hus så ska jag köra alla blir det att dra rätt mycket skarvkabel från elverket (om nu det har någon betydelse?)

Jag har förstått att man ska ta hänsyn till startströmmar och att om en kyl drar 150w så ska man gångra med 6 och får då 0,9 kVA som elverket ska klara(?)
Startar alla 7 vitvaror samtidigt så behöver jag alltså ett elverk på 6300 Watt(?)

Men om jag sprider ut inkopplandet så kanske jag klarar mig med ett elverk på, säg 3000W?
Det är väl osannolikt att alla vitvaror startar samtidigt vid ”normal drift”? Eller borde jag välja ett elverk som klarar samtidig start?

Till saken hör att jag även har en hydropress som jag kanske också skulle vilja köra då och då för att få vatten och varmvatten till kranarna.

Hydropress(motorn) är märkt med 1500W pmax.
Hur starkt elverk behöver jag då för att starta hydropressen?

För länge sen köpte jag ett elverk som jag inte kommer ihåg storleken på men elektroniken i kylskåpet gick sönder och det orka inte starta vattenpumpen så jag lämna tillbaka den.

Så jag har förstått att jag ska välja ett elverk med fin sinusvåg.

Här en bild på typskylten till hydropressen.
[bild]
Jag har inte just nu läst på mer, men jag misstänker att "startström" är då kompressorn i Kyl/Frys går igång, dvs flera ggr per dygn.
Och detta kan du ju inte enklet styra. Så det finns ju en viss risk för att alla dina vitvaror går igång i stort sett samtidigt över en tid (säg över en månad: Vad är risken att flera sakers kompressor startar samtidigt om dom inte är synkade ? troligen inte noll iaf).
Då är frågan vad som händer
Har elverket flera utgångar så kanske bara en utgång inte prioriteras, och då kanske just den kylen inte får igång sin kompressor. Sen är frågan hur den då reagerar: Om den larmar/stänger av, eller bara provar igen lite senare...
Eller så får du ett spänningsfall över hela systemet som kan göra olika saker med olika delar: Kanske ngt kyl stängs av...elelr så stängs alla av: Och sen sätter dom igång samtidigt igen, och då får du ett nytt spänningsfall osv osv
 
Kyl och frys behöver tämligen mycket driftstid. Så de vill du sannolikt köra alla när elverket är igång. Sannolikheten att de startar samtidigt annat än vid uppstart är minimal. Det behöver du inte dimensionera för.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har inte just nu läst på mer, men jag misstänker att "startström" är då kompressorn i Kyl/Frys går igång, dvs flera ggr per dygn.
Och detta kan du ju inte enklet styra. Så det finns ju en viss risk för att alla dina vitvaror går igång i stort sett samtidigt över en tid (säg över en månad: Vad är risken att flera sakers kompressor startar samtidigt om dom inte är synkade ? troligen inte noll iaf).
Då är frågan vad som händer
Har elverket flera utgångar så kanske bara en utgång inte prioriteras, och då kanske just den kylen inte får igång sin kompressor. Sen är frågan hur den då reagerar: Om den larmar/stänger av, eller bara provar igen lite senare...
Eller så får du ett spänningsfall över hela systemet som kan göra olika saker med olika delar: Kanske ngt kyl stängs av...elelr så stängs alla av: Och sen sätter dom igång samtidigt igen, och då får du ett nytt spänningsfall osv osv
Ja kanske bäst att välja ett som klarar att alla vitvaror startar samtidigt, för att slippa strul och funderingar.
Lite synd bara om det blir ”onödigt stort”. (Och onödigt dyrt)
Men som sagt. Håller man på och flyttar reservkraften och kanske kör vattenpumpen emellanåt så kommer förmodligen många/alla vitvaror starta samtidigt när jag ska koppla in dem igen.
 
D Daniel 109 skrev:
Kyl och frys behöver tämligen mycket driftstid. Så de vill du sannolikt köra alla när elverket är igång. Sannolikheten att de startar samtidigt annat än vid uppstart är minimal. Det behöver du inte dimensionera för.
Aha. Okej.
Hur starkt aggregat behövs för att starta vattenpumpen tro?
 
D Daniel 109 skrev:
Kyl och frys behöver tämligen mycket driftstid. Så de vill du sannolikt köra alla när elverket är igång. Sannolikheten att de startar samtidigt annat än vid uppstart är minimal. Det behöver du inte dimensionera för.
Är du säker på det?
En kyl/frys brukar inte vara igång hela tiden och slå på/av kompressorn vid behov.
Ju varmare ut ju oftare förstås, men den är ju inte igång hela tiden ?
 
R roke skrev:
Ja kanske bäst att välja ett som klarar att alla vitvaror startar samtidigt, för att slippa strul och funderingar.
Lite synd bara om det blir ”onödigt stort”. (Och onödigt dyrt)
Men som sagt. Håller man på och flyttar reservkraften och kanske kör vattenpumpen emellanåt så kommer förmodligen många/alla vitvaror starta samtidigt när jag ska koppla in dem igen.
Hade det varit ett 12V system så hade man ju kunnat ha ett batteri emellan för att ta upp "stötarna". Men nu är det ju själva omvandlaren som måste vara dimensionerad rätt...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är du säker på det?
En kyl/frys brukar inte vara igång hela tiden och slå på/av kompressorn vid behov.
Ju varmare ut ju oftare förstås, men den är ju inte igång hela tiden ?
Nya frysar brukar ha liten överkapacitet och därmed köra kompressorn ca 50% av tiden. Så om man inte kör elverket kontinuerligt vill man i alla fall köra kylar och frysar all tid den är igång.
 
D Daniel 109 skrev:
Nya frysar brukar ha liten överkapacitet och därmed köra kompressorn ca 50% av tiden. Så om man inte kör elverket kontinuerligt vill man i alla fall köra kylar och frysar all tid den är igång.
Jo men det jag funderade på var om "startström" i detta sammanhang är när kompressorn går igång.
Så är den on/off 50% så går den ju igång cirka säg var 10e minut typ ?

Man inte så stänger av allt och sedan sekvensiellt startar allting var 10 minut (inklusive på nattne) så riskerar man ju att de går igång samtidigt. Särskilt som detta inte är på timer utan beroende på hur temperaturen varierar i resp kyl: En kanske går igång var 9e minut, en annan vart 11e, utom på natten då den tar var 12e minut osv osv
 
Cheesen
Alltså, du har egentligen två saker som är viktigare än strömmen när det kommer till elverk.
1. Vilken budjet har du för elverket.
2. vilket drivmedel vill du ha hemma? Diesel eller bensin?

Som jag ser det så bör du klara dig med ett mindre elverk då en frys inte behöver vara inkopplad 24/7. Min erfarenhet är att det räcker med några timmar varje dag så länge som det verkligen är fryst i frysen och man undviker att öppna den hela tiden. Det här är framför allt sant när man ser på moderna frysar som får allt mer isolering och allt mindre energibehov.

Vattenpumpen borde du ju lätt kunna köra på ett 2200W elverk och där har du nog inte behov av någon ren sinuskurva så om du nu verkligen tänker till så kanske du ska fundera på två elverk. Ett mindre digitalt för vitvaror m.m. och ett större "Gammeldags" för Vattenpump och liknande.
Fördelen med detta är att du kan koppla in en elradiator vid behov om du har frysrisk vid vattenpumpen.
 
Det är avsevärt längre körtider än så. Dessutom är startströmen hög under delar av en sekund. Så de måste starta exakt samtidigt för att det ska bli ett problem. Så i praktiken finns bara problemet vid uppstart.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså, du har egentligen två saker som är viktigare än strömmen när det kommer till elverk.
1. Vilken budjet har du för elverket.
2. vilket drivmedel vill du ha hemma? Diesel eller bensin?

Som jag ser det så bör du klara dig med ett mindre elverk då en frys inte behöver vara inkopplad 24/7. Min erfarenhet är att det räcker med några timmar varje dag så länge som det verkligen är fryst i frysen och man undviker att öppna den hela tiden. Det här är framför allt sant när man ser på moderna frysar som får allt mer isolering och allt mindre energibehov.

Vattenpumpen borde du ju lätt kunna köra på ett 2200W elverk och där har du nog inte behov av någon ren sinuskurva så om du nu verkligen tänker till så kanske du ska fundera på två elverk. Ett mindre digitalt för vitvaror m.m. och ett större "Gammeldags" för Vattenpump och liknande.
Fördelen med detta är att du kan koppla in en elradiator vid behov om du har frysrisk vid vattenpumpen.
Hej. budgeten vet jag inte men jag vill ju koka ner beslutet så att jag köper ett aggregat som inte är overkill för det jag hade tänkt använda den till. Priserna verkar stiga ju starkare och större aggregaten blir.
Bäst vore förstås att ha ett aggregat som kan ta hela lasten till hela huset inklusive elbastun osv. men då tror jag det blir för dyrt för mig.

Bränslet vet jag inte vad som är bäst.
Jag har och kan ha både bensin och diesel i dunkarna hemma.

Okej. Du tror jag kan starta vattenpumpen med ett 2200 Watts aggregat? Ja kanske det?
Betyder vattenpumpens typskylt
”pmax = 1500 Watt” att 1500 Watt är inklusive startströmmar?
Och i så fall kan man lita på det? Eller ska man ta dessa uppgifter med en nypa salt och bedöma att startströmmen ändå är mycket högre.
 
  • Gilla
Stenn
  • Laddar…
Cheesen
R roke skrev:
Hej. budgeten vet jag inte men jag vill ju koka ner beslutet så att jag köper ett aggregat som inte är overkill för det jag hade tänkt använda den till. Priserna verkar stiga ju starkare och större aggregaten blir.
Bäst vore förstås att ha ett aggregat som kan ta hela lasten till hela huset inklusive elbastun osv. men då tror jag det blir för dyrt för mig.

Bränslet vet jag inte vad som är bäst.
Jag har och kan ha både bensin och diesel i dunkarna hemma.

Okej. Du tror jag kan starta vattenpumpen med ett 2200 Watts aggregat? Ja kanske det?
Betyder vattenpumpens typskylt
”pmax = 1500 Watt” att 1500 Watt är inklusive startströmmar?
Och i så fall kan man lita på det? Eller ska man ta dessa uppgifter med en nypa salt och bedöma att startströmmen ändå är mycket högre.
Jag har en liknande pump och den gick då på brorsans gamla 1800w elverk.. men jag misstänker att dom ostyrda elverken med "smutsig" sinusvåg är en aning kraftigare än specifikation. Dom har ju inte samma krav på sig att leverera en fin sinuskurva så kurvan ser antagligen inte bra ut när startström till elmotorn tas, men verket levererar den ström som det kan och motorn hoppar igång.
Man måste också komma ihåg att även om pumpen startar mot väldigt lågt tryck så behövs det troligen ingen maxeffekt direkt, även fast den har troligen högst förbrukning vid lågt tryck. Den går ju på fasta varv och drar antagligen aldrig 1500W utan snarare ligger förbrukningen mellan 500-1200W beroende på tryck och flöde. Vid starten är flödet noll och då borde energibehovet vara lägre.

Men om jag vart i dina kläder så hade jag tittat på ett mindre digitalt elverk (dom får man ju för 5-7000:-) samt ett lite större odigitalt elverk för vattenpump och liknande.(det är 3500:- till) så för runt 10.000:- löser du det du behöver vid ett längre strömavbrott.
Alternativet är ju som du nämnde ett stort digitalt elverk, men då talar vi om en kostnad på i runda slängar 40-50.000:-.
 
R roke skrev:
Hej. Jag funderar på ett elverk.
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur jag ska planera.
Jag tänkte kunna driva kyl/frysar och fläkt + cirkulationspumpar till vedpanna och värmesystemet. Detta behöver inte nödvändigtvis gå allt på samma gång.
Jag har som Max 7 kyl/frys enheter och de är utspridda i olika hus så ska jag köra alla blir det att dra rätt mycket skarvkabel från elverket (om nu det har någon betydelse?)

Jag har förstått att man ska ta hänsyn till startströmmar och att om en kyl drar 150w så ska man gångra med 6 och får då 0,9 kVA som elverket ska klara(?)
Startar alla 7 vitvaror samtidigt så behöver jag alltså ett elverk på 6300 Watt(?)

Om inte startströmmarna fanns så skulle effektbehovet för vitvarorna bli 1050W (7X150W)

Men om jag sprider ut inkopplandet så kanske jag klarar mig med ett elverk på, säg 3000W?
Det är väl osannolikt att alla vitvaror startar samtidigt vid ”normal drift”? Eller borde jag välja ett elverk som klarar samtidig start?

Till saken hör att jag även har en hydropress som jag kanske också skulle vilja köra då och då för att få vatten och varmvatten till kranarna.

Hydropress(motorn) är märkt med 1500W pmax.
Hur starkt elverk behöver jag då för att starta hydropressen?

För länge sen köpte jag ett elverk som jag inte kommer ihåg storleken på men elektroniken i kylskåpet gick sönder och det orka inte starta vattenpumpen så jag lämna tillbaka den.

Så jag har förstått att jag ska välja ett elverk med fin sinusvåg.

Här en bild på typskylten till hydropressen.
Hej roke

Jag ser dina frågeställningar, vet inte om du fått tillräckligt med svar

Har sedan länge titta på och planerat för att kunna klara strömavbrott där bl.a. driftstid och startström är viktiga faktorer.

Bygger man för reservkraftdrift då gäller det att utrustningen fungerar när man behöver den och under den tid man behöver den.

Energimyndighetens Testlab genomförde ett test av reservelverk; ”Test av reservelverk från 2015” med nedslående resultat. På min förfrågan så svarade de att de inte planerade en uppföljning.
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-3#post-4046928

Jag har valt utrustning (kyl, frys) som både kan användas i ”normalfallet” med lågt elenergibehov och vid reservkraftdrift och som därför har låga startströmmar

I inlägg #430 och följande kan du se hur jag kört en ca tre dagars test
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-29#post-4518733
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej roke

Jag ser dina frågeställningar, vet inte om du fått tillräckligt med svar

Har sedan länge titta på och planerat för att kunna klara strömavbrott där bl.a. driftstid och startström är viktiga faktorer.

Bygger man för reservkraftdrift då gäller det att utrustningen fungerar när man behöver den och under den tid man behöver den.

Energimyndighetens Testlab genomförde ett test av reservelverk; ”Test av reservelverk från 2015” med nedslående resultat. På min förfrågan så svarade de att de inte planerade en uppföljning.
[länk]

Jag har valt utrustning (kyl, frys) som både kan användas i ”normalfallet” med lågt elenergibehov och vid reservkraftdrift och som därför har låga startströmmar

I inlägg #430 och följande kan du se hur jag kört en ca tre dagars test
[länk]
Tack för svar och info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.