Finns här någon elektriker som vet? Tänkte montera reservkraft 3-fas diesel generator, undrar vilka krav som gäller ang, installation av brytare?
Kan en sådan vara okey https://www.amazon.se/dp/B07LD5VG44...olid=2FVQCIZYM69ZK&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it
Så här hade en annan gjort se bild, då elverket har snabb säkringar behövs då säkringar monteras från generator ? Sökt men hittar inte om det numera är krav på anmälan till nätägare?
Ser det finns färdiga skåp med reservkrafts brytare med säkringar att köpa men det är 5000kr och uppåt.
Finns någon behörig elare som kan tänkas hjälpa mig vid Gällivare?

• Elpanel med strömbrytare och digital display som visar spänning och ström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver en godkänd reservkraftsomkopplare om du ska ansluta aggregatet till elanläggningen.
Jag tvivlar starkt på att omkopplaren du länkar till är godkänd. En godkänd reservkraftsomkopplare har inbyggda skyddsfunktioner, enkelt förklarat för att aldrig kunna skicka ström åt fel håll.

Ja, numera är det krav på anmälan till nätägare om man installerar fast reservkraft med reservkraftsomkopplare. Anmälan gör oftast elektrikern som installerar reservkraften, det ska också anges vilken typ av reservkraftsomkopplare som monteras. Krav på godkänt lokalt jordtag finns också vilket även det ska intygas.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Här har du reservkraftsomkopplare. Den du länkar till och den du har på bild är inte reservkraftsomkopplare.
https://www.elbutik.se/product.html/reservkraftomk-4-pol-25a

Säkringar bör sitta efter intaget eftersom man inte vet vilket elverk som kommer att användas i framtiden, och att inkopplingspunkten vanligen är innanför mätarsäkringarna, så huvudledningarna kan komma att sakna avsäkring.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Okey tack ni båda som svarat och klargjort mina frågor, då måste installationen anmälas till nätägaren ok.
Samt att säkringar med en godkänd reservkrafts omkopplare är ett måste. Går ju då få ner priset genom att köpa en enkel enrads kapsling och ev, köpa någon lysdiod som talar om vilken kraftkälla som körs, och kanske också en som visar när nätströmmen kommer tillbaks med ev, en summer.
Tänkte mig köpa denna som borde räcka till det nödvändigaste https://www.hylte-lantman.com/elverk-mdg5000cle-3-3-fas-diesel kanske då inte räcker till värme men jag kan elda i kamin om det behövs. Gäller då bara hitta en elektriker.

Eftersom du måste ha en auktoriserad installatör för att göra anmälan till nätägaren så råder jag dig att i tidigt skede ta kontakt med den du tänker anlita. Installatören kan säkert ordna en kvalitetsprodukt till samma pris som du kan handla för på nätet. Blir man kontaktad i slutskedet för att göra en anmälan kanske man inte är så intresserad att varken pressa priser eller vara behjälplig. Dessutom bör en installatör kunna svara på dina frågor minst lika bra som här på forumet.

• Gilla
Bengt 36 och 3 till
  • Laddar…
Ja såklart en elektriker kan svara på alla mina frågor! Tänkte bara kolla med den fina kunskapen som många på detta forum har och få lite förhandsinformation hur man ev, kan lösa detta på enklast och billigaste sättet så man har lite grundkunskap då jag kontaktar en elektriker.

• Gilla
foreman
  • Laddar…
Hittade en Elektriker som lovade montera Reservkrafts brytare. Man behöver inte anmäla till nätägaren, endast om man tänker sälja el över nätet. Tror inte det är lönt sälja el från en diesel generator:D Men vem vet hur högt elpriset kan stiga.

• Gilla
Nergårds-Anna och 2 till
  • Laddar…
En elektriker utan auktorisation kan nog hävda att det inte behövs någon anmälan, eftersom denne helt enkelt inte kan göra någon. Mitt råd är att du kollar upp detta, dvs om elektrikern är ”behörig”, annars bör du hitta en annan :)

• Gilla
Nergårds-Anna och 4 till
  • Laddar…
N norddal skrev:
Hittade en Elektriker som lovade montera Reservkrafts brytare. Man behöver inte anmäla till nätägaren, endast om man tänker sälja el över nätet. Tror inte det är lönt sälja el från en diesel generator:D Men vem vet hur högt elpriset kan stiga.
Som sagt, "din elektriker" har fel för det krävs en anmälan från en auktoriserad installatör.
Orsaken är att man vill säkerställa sig så att ingen bakmatar elnätet vid ev strömavbrott vilket skulle kunna utsätta linjepersonalen för livsfara.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Elektrikern har eget företag så han har alla behörigheter, kortfattat och lite otydlig i PDF från Vattenfall men Nätägaren borde rimligen inte ha något med att göra hur jag kopplar i eget hem efter mätarskåpet.

• Gilla
Ruckelmeister
  • Laddar…
Jo det har dom, har du inte en anläggning som uppfyller deras krav så får du inte ansluta din anläggning. Skillnaden är att jag ("behörig") och många fler VET vad som gäller pga att det ingår i våra yrken att veta, och sitter inte och gissar.

• Gilla
  • Älska
Nergårds-Anna och 10 till
  • Laddar…
Hmmm, ganska spännande ämne faktisk. Vart går gränsen för reservkraft? Den lilla shuko-matade UPS jag har i teknikrummet kunde ju va felkopplat från fabrik. Den går väl under samma kategori, även om det är i ganska liten skala? Enligt dokumentet "eldistributions installationsregler" verkar där inte va någon bagatellgräns.

Det viktigaste kravet är att anläggningen skall ha ett godkänt och uppmätt jordtag!
T ex att inkommande kabel grävs av så saknar din anläggning PEN.
Därför måste din anläggning ha ett eget jordtag som ser till att nolla alltid har jordförbindelse.

Minst lika viktigt är väl kravet på att det inte kan bli en bakmatning. Jag har betydligt mindre sympati för någon som har en "felande" anläggning och får ström genom sig, än för den linjemontör som helt plötsligt år spänning i ett frånskilt nät

• Gilla
elmontören och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.