16 362 läst · 27 svar
16k läst
27 svar
Batterilagring utan solceller?
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 540 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 540 inlägg
Tillverkarna garanterar ett antal laddcykler med given prestanda på batteriet, det är inte så att batteriet måste slängas därefter, det har bara inte kvar samma kapacitet.P peter_73 skrev:
Installationen är kommande så just nu styr jag ingentingJ j-o75 skrev:
Men tanken är att försöka automatisera på nåt åtminstone halvsmart sätt.
Var långt ifrån självklart att köpa till batteri, men fortsätter svängningarna som de är just nu så finns det helt klart pengar att tjäna/spara. Men med fullt pris för batterierna så är det lite mer tveksamt att få ihop kalkylen. Tyvärr har man inte facit förrän om 5-10-15 år.
Så är det ju alltid. När jag satte upp min första stora solcellsanläggning och räknade med ett elpris på 0,45 öre så blev det ju 12 års återbetalningstid. I verkligheten ä jag nog färdig framåt hösten, eller senast nästa vår.V Vortex skrev:Installationen är kommande så just nu styr jag ingenting
Var långt ifrån självklart att köpa till batteri, men fortsätter svängningarna som de är just nu så finns det helt klart pengar att tjäna/spara. Men med fullt pris för batterierna så är det lite mer tveksamt att få ihop kalkylen. Tyvärr har man inte facit förrän om 5-10-15 år.
Nej det stämmer ju givetvis. Men för att vara på den absolut säkraste sidan i kalkylen så kan man ju förutsätta att batterierna är helt slut dagen efter att garantin går ut. Då räknar man ju inte fel till sin egen nackdel i alla fall.J Jerald Stuartson skrev:
Men jag blir mer och mer sugen.
Har du någon länk till batteriet du valt?V Vortex skrev:Installationen är kommande så just nu styr jag ingenting
Moderator
· Stockholm
· 53 278 inlägg
Du måste räkna in även förlusterna vid laddning. För blyackumulatorer har jag hört att 15% av elen blir värme vid laddning. Det beror på kemin, utöver det försvinner lite till pga. resistans internt i batteriet och i laddregulatorn.
Jag vet inte vad motsvarande förluster är för lithium batterier, men gissningsvis ngt. liknande.
Jag vet inte vad motsvarande förluster är för lithium batterier, men gissningsvis ngt. liknande.
Jag gjorde en kalkyl och räknade på att få ut 80% av det jag laddar in. Verkar fortfarande bli bra vinst.H hempularen skrev:Du måste räkna in även förlusterna vid laddning. För blyackumulatorer har jag hört att 15% av elen blir värme vid laddning. Det beror på kemin, utöver det försvinner lite till pga. resistans internt i batteriet och i laddregulatorn.
Frågan är varför batterier för hemmabruk är så små och stora? Jämfört med ett bilbatteri tex.
Redigerat:
Fast kostnaden för laddning är mycket högre. Du räknar ju bara på vad elen kostar. Glöm inte påslag, avgifter, moms mm.J j-o75 skrev:Nu lyfter jag denna tråd!
Jag har tidigare också dömt ut iden, men på sista tiden har ju elen kostat allt från 20 öre till 700 öre och har enorma svängningar på samma dygn. Visst borde det väl nu att kunna få detta till att löna sig? Jag har sökt men inte hittat några bra svar så vi kanske kan hjälpas åt?
man får ju 60 öre skatteavdrag på elen som kommer från solcellerna för att kompensera för skatt och elöverföringsavgift, men hur skulle någon kunna veta om dom kommer från batterierna i stället, eller en kombination?
Säg att jag laddar 10kwh på natten för 6,61 öre (nattens lägsta pris) och sedan pumpar ut 8kwh för 648,48 öre (nuvarande pris) som exempel. Jag har alltså förlorat 20% i förluster.
Kostnaden för laddning är i alla fall 10*6,61=66,1 öre
Intäkten nu blir 8*648,48=5179,84 öre.
Skillnaden är ju hela 51,14kr!
Görs detta dagligen, eller till och med kanske två gånger om dagen på något automatiserat sätt så måste det väl ändå gå att få ekonomi i detta?
Det jag inte vet är vad ett batteri kostar per cykel och eventuellt andra fallgropar.
Vad tror ni experter?
Elen vi köpte i sep kostade 2,40kr/kwh men den totala kostnaden var 4,50kr/kwh.
Det du säljer får du dock bara spotpris för.
Man får ju fortfarande 60 öre i skatteavdrag för producerad el upp till nånting, typ 30000 kanske?K Kirev skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Solceller utan bidrag
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Är det värt att skaffa solcellsbatteri utan solceller?
Solceller med eller utan optimerare?
Solceller på låglutande tak från IKEA, vad ingår?
Erfarenheter 6 år med solceller och investering batterilagring
Artikelkommentarer