23 580 läst ·
46 svar
24k läst
46 svar
Vad räknas som arbetstid
Det du bör göra är att räkna på vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt. Eftersom arbetsplatsen har kollektivavtal så kan du läsa vilka ersättningar du får för de två alternativen, åka med firmabilen hem eller åka med egen bil till firman och byta bil där. Åker du med firmabilen hemifrån så får du stå för 30 minuter själv på morgonen och 30 minuter på eftermiddagen. I gengäld åker du gratis. Åker du med egen bil så får du restidsersättning men får stå för transportkostnaden själv. Restidsersättningen är dessutom lägre än timlönen. I båda fallen så ska du infinna dig på arbetsstället (hos kunden) kl 7 och lämna den kl 16. Det är lätt att vara efterklok, men vad som gäller är bäst att kolla upp innan anställningens början. Olika firmor har olika bestämmelser, vissa är också fackanslutna andra inte. Jag har själv råkat ut för att jag inte kollat upp vad som gällde när jag bytte jobb för några år sedan och gick back flera tusen per månad på mitt antagande.T TomasSchwarz skrev:Hej om jag har hamnat i fel underforum får mod gärna flytta tråden.
Det är så att jag arbetar som serviceelektriker och far och flyger över hela Skåne för arbete.
Då jag nyligen börjat på en ny firma så gäller tydligen nya regler. Jag kör hem min bil efter varje arbetsdag och har alltid utgått från att min arbetsdag börjar 0700 hos leverantören eller på firman (med undantag om jag har en kund inom stan då brukar jag vara där 0700) .
Då jag har fått en arbetsplats 80min ToR från firman så säger min chef att jag ska befinna mig på arbetsplatsen 0700 och åka hem 1600. Alltså nästan 1,5H pendling. Kan det verkligen stämma? Om så är fallet är det även samma regler om jag väljer att inte ha bilen med mig hem utan ställer den på firman?
Jag har ju trots allt valt ett företag som ligger 5 min bilkörning hemifrån för att INTE behöva pendla till arbetet varje dag. Snälla kan någon kunnig hjälpa mig?
Klicka här för att svara