Det beror på vad dom ska "göra". Är det interna "matningar" brukar man i bostäder använda MK eller RK 6mm2, man använder även fasskenor, överkopplingsbyglar, internt även FK 1,5mm2 och ev. FK 2,5mm2.
Samt ev lite andra trådar helt beroende på vilka behov man har i den aktuella centralen
 
E elmont skrev:
Det beror på vad dom ska "göra". Är det interna "matningar" brukar man i bostäder använda MK eller RK 6mm2, man använder även fasskenor, överkopplingsbyglar, internt även FK 1,5mm2 och ev. FK 2,5mm2.
Samt ev lite andra trådar helt beroende på vilka behov man har i den aktuella centralen
Hej! Ska bara byta ut en gamla kablar 1,5 till 2,5 som går till ett 3fas uttag och undrar om det ska vara
en ledare flera ledare i själva kablarna ? Jag har Installationskabel, EKLK 2,5 kan jag ta bort själva höljet på den kabeln och använda bara kablarna?
 
Redigerat:
Det viktiga är ledararean och att den är godkänd för spänningen. Det är ok att avmantla EKLK och använda kardelerna i centralen. Men det är ganska besvärligt att avmantla längre bitar.
 
A Avemo skrev:
Det viktiga är ledararean och att den är godkänd för spänningen. Det är ok att avmantla EKLK och använda kardelerna i centralen. Men det är ganska besvärligt att avmantla längre bitar.
Okej tack då kör jag på det..Som tur är så behöver jag bara skala 1.5 meter?
Tack för svar :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.