6 487 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Spackla efter el-spårning?
Min första tråd i detta grymma forum!
Följt en tid och fått svar på mycket bra saker.
Elektrikerna är klara med att dra ny el i hela lägenheten och har bilat in alla rör och kablar i vägg och tak.
Nu till frågan, tydligen säger de att jag ska anlita en målare som kommer och täpper igen alla spårningar innan de kommer och sätter dosorna.
Kan jag göra detta själv och bara trycka in spackel eller finns det några regler eller krav på hur detta ska göras?
Tack på förhand!
Följt en tid och fått svar på mycket bra saker.
Elektrikerna är klara med att dra ny el i hela lägenheten och har bilat in alla rör och kablar i vägg och tak.
Nu till frågan, tydligen säger de att jag ska anlita en målare som kommer och täpper igen alla spårningar innan de kommer och sätter dosorna.
Kan jag göra detta själv och bara trycka in spackel eller finns det några regler eller krav på hur detta ska göras?
Tack på förhand!
Varken elektriker eller målare
Men jag hade tagit något bra spakel och sat igång
Fast om det är ett stort spår och djupt hade jag tagit Ardex 45 Rapido eller liknande och lagt med 1mm undermått och tagit väggspakel på det någon timme senare
Mycke mindre sjunkning Vanligt väggspakel tar lång tid att torka samt krymper som fan när det blir lite tjockt
Men jag hade tagit något bra spakel och sat igång
Fast om det är ett stort spår och djupt hade jag tagit Ardex 45 Rapido eller liknande och lagt med 1mm undermått och tagit väggspakel på det någon timme senare
Mycke mindre sjunkning Vanligt väggspakel tar lång tid att torka samt krymper som fan när det blir lite tjockt
Kan finnas anat spakel som funkar lika bra men rapidon kan man lägga matta på efter 45min och har väldigt bra vidhäftning
MEN liten varning som jag glömde där DEN BLIR HÅRD väldigt hård att slipa om du lägger förmycket Så testa lite först
Den är relativt hård att spakal ut typ men man kan forma den hursom hälst nästan och det går att köra lite lösare eller hårdare beroende på vad man gör Jag har blandat typ så den är nästan torr till nästan rinnade
Fantastiskt rep bruk till det mästa förutom att slipa

MEN liten varning som jag glömde där DEN BLIR HÅRD väldigt hård att slipa om du lägger förmycket Så testa lite först
Den är relativt hård att spakal ut typ men man kan forma den hursom hälst nästan och det går att köra lite lösare eller hårdare beroende på vad man gör Jag har blandat typ så den är nästan torr till nästan rinnade
Fantastiskt rep bruk till det mästa förutom att slipa
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Jag tror jag använde nått gipsbruk när jag lagade efter en spårning, men det är snart 9år sedan så jag kommer inte ihåg mer exakt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
vad är väggarna gjorda av?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Gipsbruk borde funka bra. Det behöver väl inte bli superhårt?
13th Marine skrev:
jap funkar men tar tid att torka samt brukr vara lite struligt att jobba medF Fred vom Jupiter skrev:
Husfix, finns i mindre förpackning än gipsbruk. Skrapspackla med husfix, därefter vanligt sandspackel för slutfinish.
Skrapspackla innebär alltså att du spacklar i 90 graders vinkel så bara springan fylls.
Skrapspackla innebär alltså att du spacklar i 90 graders vinkel så bara springan fylls.
Det torkar snabbt, eller brinner snarare eftersom det är gips.Berna2 skrev:
Husfix är kanske lättare att hitta i mindre förpackningar, men en 25 kg säck med gipsputs kostar å andra sidan bara drygt en tvåhundring. Gips är bästa alternativet enligt min mening.
Jag har spårat i otaliga lättbetong-, slagg- och lecaväggar eftersom jag alltid hamnat i stenhus. Gipsbruk är det absolut bästa. Mycket starkt men går att slipa. Längst ut har du såklart puts eller spackel beroende på vilken sorts yta du vill ha.D densomkanvet skrev:
Typiskt har jag spårat med borrhammare, satt upp dosor och flexslang halvslarvigt med böjd överbliven spik, därefter haft i gipsbruk längs med överallt för att fixera slang och dosor. Då är det viktigt att dosan inte lutar jfm väggen, men om du har dosor med utskruvbar ring gör det ju inget om dosan ligger lite innanför väggen. När det brunnit klart har jag fyllt ut med gipsbruk ytterligare en gång så det blir slätt, slipat. Därefter slutytbehandling.
Det går år rätt mycket bruk. Köp en säck på byggladan.
https://www.bauhaus.se/gipsbruk-25-kg
Redigerat:
Tack Men vad är skillnaden egentligen mellan gipsbruk och gipsputs?D datja skrev:Jag har spårat i otaliga lättbetong-, slagg- och lecaväggar eftersom jag alltid hamnat i stenhus. Gipsbruk är det absolut bästa. Mycket starkt men går att slipa. Längst ut har du såklart puts eller spackel beroende på vilken sorts yta du vill ha.
Typiskt har jag spårat med borrhammare, satt upp dosor och flexslang halvslarvigt med böjd överbliven spik, därefter haft i gipsbruk längs med överallt för att fixera slang och dosor. Då är det viktigt att dosan inte lutar jfm väggen, men om du har dosor med utskruvbar ring gör det ju inget om dosan ligger lite innanför väggen. När det brunnit klart har jag fyllt ut med gipsbruk ytterligare en gång så det blir slätt, slipat. Därefter slutytbehandling.
Det går år rätt mycket bruk. Köp en säck på byggladan.
[länk]
Klicka här för att svara
