Min första tråd i detta grymma forum! :)

Följt en tid och fått svar på mycket bra saker.

Elektrikerna är klara med att dra ny el i hela lägenheten och har bilat in alla rör och kablar i vägg och tak.

Nu till frågan, tydligen säger de att jag ska anlita en målare som kommer och täpper igen alla spårningar innan de kommer och sätter dosorna.

Kan jag göra detta själv och bara trycka in spackel eller finns det några regler eller krav på hur detta ska göras?

Tack på förhand!
 
Varken elektriker eller målare
Men jag hade tagit något bra spakel och sat igång
Fast om det är ett stort spår och djupt hade jag tagit Ardex 45 Rapido eller liknande och lagt med 1mm undermått och tagit väggspakel på det någon timme senare ;)
Mycke mindre sjunkning Vanligt väggspakel tar lång tid att torka samt krymper som fan när det blir lite tjockt
 
Tackar! Hyfsat djupt både i tak och vägg.
Kollar upp ardex! Hade varit smidigt med ett lagt sånt sen finspackel och målning direkt på :)
 
Kan finnas anat spakel som funkar lika bra men rapidon kan man lägga matta på efter 45min och har väldigt bra vidhäftning
MEN liten varning som jag glömde där DEN BLIR HÅRD väldigt hård att slipa om du lägger förmycket Så testa lite först
Den är relativt hård att spakal ut typ men man kan forma den hursom hälst nästan och det går att köra lite lösare eller hårdare beroende på vad man gör Jag har blandat typ så den är nästan torr till nästan rinnade
Fantastiskt rep bruk till det mästa förutom att slipa ;) ;)
 
Jag tror jag använde nått gipsbruk när jag lagade efter en spårning, men det är snart 9år sedan så jag kommer inte ihåg mer exakt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
vad är väggarna gjorda av?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Gipsbruk borde funka bra. Det behöver väl inte bli superhårt?
 
  • Gilla
Kilwa och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror jag använde nått gipsbruk när jag lagade efter en spårning, men det är snart 9år sedan så jag kommer inte ihåg mer exakt.
F Fred vom Jupiter skrev:
Gipsbruk borde funka bra. Det behöver väl inte bli superhårt?
jap funkar men tar tid att torka samt brukr vara lite struligt att jobba med :)
 
Husfix, finns i mindre förpackning än gipsbruk. Skrapspackla med husfix, därefter vanligt sandspackel för slutfinish.

Skrapspackla innebär alltså att du spacklar i 90 graders vinkel så bara springan fylls.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Berna2 Berna2 skrev:
jap funkar men tar tid att torka samt brukr vara lite struligt att jobba med :)
Det torkar snabbt, eller brinner snarare eftersom det är gips.
Husfix är kanske lättare att hitta i mindre förpackningar, men en 25 kg säck med gipsputs kostar å andra sidan bara drygt en tvåhundring. Gips är bästa alternativet enligt min mening.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D
Hur gjorde du och hur blev resultatet? :)
I mitt fall gäller det väggar som är av lättbetong, är det något speciellt bruk man måste använda?
 
D
D densomkanvet skrev:
Hur gjorde du och hur blev resultatet? :)
I mitt fall gäller det väggar som är av lättbetong, är det något speciellt bruk man måste använda?
Jag har spårat i otaliga lättbetong-, slagg- och lecaväggar eftersom jag alltid hamnat i stenhus. Gipsbruk är det absolut bästa. Mycket starkt men går att slipa. Längst ut har du såklart puts eller spackel beroende på vilken sorts yta du vill ha.

Typiskt har jag spårat med borrhammare, satt upp dosor och flexslang halvslarvigt med böjd överbliven spik, därefter haft i gipsbruk längs med överallt för att fixera slang och dosor. Då är det viktigt att dosan inte lutar jfm väggen, men om du har dosor med utskruvbar ring gör det ju inget om dosan ligger lite innanför väggen. När det brunnit klart har jag fyllt ut med gipsbruk ytterligare en gång så det blir slätt, slipat. Därefter slutytbehandling.

Det går år rätt mycket bruk. Köp en säck på byggladan.

https://www.bauhaus.se/gipsbruk-25-kg
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
D
D datja skrev:
Jag har spårat i otaliga lättbetong-, slagg- och lecaväggar eftersom jag alltid hamnat i stenhus. Gipsbruk är det absolut bästa. Mycket starkt men går att slipa. Längst ut har du såklart puts eller spackel beroende på vilken sorts yta du vill ha.

Typiskt har jag spårat med borrhammare, satt upp dosor och flexslang halvslarvigt med böjd överbliven spik, därefter haft i gipsbruk längs med överallt för att fixera slang och dosor. Då är det viktigt att dosan inte lutar jfm väggen, men om du har dosor med utskruvbar ring gör det ju inget om dosan ligger lite innanför väggen. När det brunnit klart har jag fyllt ut med gipsbruk ytterligare en gång så det blir slätt, slipat. Därefter slutytbehandling.

Det går år rätt mycket bruk. Köp en säck på byggladan.

[länk]
Tack Men vad är skillnaden egentligen mellan gipsbruk och gipsputs?
 
D
D densomkanvet skrev:
Tack Men vad är skillnaden egentligen mellan gipsbruk och gipsputs?
Tror ingen alls. Jag har köpt olika varannan gång utan att märka skillnad. Allt är väl ändå CaSO4•1/2H2O.
 
  • Gilla
densomkanvet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.