Ska byta ut en kabel som ligger i gulslang och undrar bara mellan tummen och pekfingret vad denna typ av kabel klarar?
Sträckan är ca 75m. Ska både leverera +20kW solcellsel samt dra 25A åt andra hållet så att säga

Redigerat:
Du ligger vettigt till där men titta hellre på en Al kabel 25-50 mm2 istället om du ska ge dig in på att göra jobbet.

GK100 GK100 skrev:
Du ligger vettigt till där men titta hellre på en Al kabel 25-50 mm2 istället om du ska ge dig in på att göra jobbet.
Har du något exempel? Vet inte riktigt vad det är. Hittade inget när jag sökte.

Du får titta på tex N1XE-AR för 25 mm2 och N1XE-AS för grövre areor.

GK100 GK100 skrev:
Du får titta på tex N1XE-AR för 25 mm2 och N1XE-AS för grövre areor.
Är det fördel att välja N1XV-R = 6 - 50 mm2, fåtrådig rund kopparledare mot
N1XV-U = 1,5 - 2,5 mm2, entrådig rund kopparledare

N1XE-AR fanns i 16mm2
Det var samma m/pris som N1XV-R

I ditt fall med grövre area är det alltid fåtrådiga eller mångtrådiga ledare som du ser är det vanliga med -U entrådig bara för 1.5 och 2.5 mm2. Så det löser sig naturligt genom vad som finns när du väljer de grövre dimensionerna.

När du tittar på Al kablar ska du välja tex 25 eller 50 mm2 det är stora volymer och priserna ner där. Den du nämner Al 16 mm2 är en mycket udda typ och dessutom minsta tillåtna area aluminium och motsvarar Cu 10 mm2. Den som motsvarar koppar 16 mm2 är aluminium 25 mm2 pga den metallens sämre ledningsförmåga.

I ditt fall med den längden och belastningen kommer du spara mycket på aluminium så kolla på de större areorna.

GK100 GK100 skrev:
I ditt fall med grövre area är det alltid fåtrådiga eller mångtrådiga ledare som du ser är det vanliga med -U entrådig bara för 1.5 och 2.5 mm2. Så det löser sig naturligt genom vad som finns när du väljer de grövre dimensionerna.

När du tittar på Al kablar ska du välja tex 25 eller 50 mm2 det är stora volymer och priserna ner där. Den du nämner Al 16 mm2 är en mycket udda typ och dessutom minsta tillåtna area aluminium och motsvarar Cu 10 mm2. Den som motsvarar koppar 16 mm2 är aluminium 25 mm2 pga den metallens sämre ledningsförmåga.

I ditt fall med den längden och belastningen kommer du spara mycket på aluminium så kolla på de större areorna.
Tack. Då ska jag hålla mig till minst 16 mm2 i koppar. Försöker hålla ner omkretsen på den också då jag ska dra ur en befintlig kabel som ligger ihop med en annan i 50mm gulslang.
Får jag tag på 5G25 i koppar så är den väl typ 25mm i diameter så den vore perfekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.