Hej!

Vi har köpt nytt spegelskåp till badrummet. Den saknar all form av elbaserade funktioner som lampa eller uttag för rakapparat och det är så vi vill ha det. Problemet är att spegelskåpet som sitter på väggen nu har ett uttag för rakapparat. När vi ska byta ut skåpet så kommer alltså elsladdarna till uttaget i det gamla skåpet bli oanvända. Senare kommer vi vilja använda dessa elsladdar för att sätta upp en ny lampa (och låta en elektriker göra detta). Men fram till dess skulle jag vilja veta det bästa sättet är att hantera sladdarna på. Jag är som ni förstår ingen elektriker, men det känns lite onödigt att anlita en elektriker för alltför små grejer. Vi vill ju få upp det nya skåpet snarast...

Tolkar det som att du har kablar som kommer ut från vägg el. liknande och som du vill isolera.
Utifrån detta skulle jag säga att du isolera kabeländarna med Wago-klämmor.
En klämma per kabel.

001481.jpg

• Gilla
henrik_86 och 1 till
  • Laddar…
Jag saknar alltså grundläggande elkunskaper, mer än att så fort jag ev. pillar på el så stänger jag förstås av huvudströmbrytaren i huset.

E etompau skrev:
Tolkar det som att du har kablar som kommer ut från vägg el. liknande och som du vill isolera.
Utifrån detta skulle jag säga att du isolera kabeländarna med Wago-klämmor.
En klämma per kabel.

[bild]
Jättebra, tack! Det var klämmor jag var inne på men ville få bekräftelse på att d faktiskt är det som ska användas. Bör man även stänga inne sladdarna med klämmorna i en låda/kopplingsdosa eller liknande?

Det beror på hur det ser ut i ditt specifika fall. Kommer kablarna ur ett rör 2 m upp på väggen och är några centimeter långa så kanske det inte behövs.
Dock vill man inte ha kablarna dinglande över handfat och i närhet av dusch etc.

• Gilla
Jesse C
  • Laddar…
Lägg upp en bild så blir det lättare att ge råd. Men troligen är det bästa en kopplingsdosa, ja.

mexitegel mexitegel skrev:
Lägg upp en bild så blir det lättare att ge råd. Men troligen är det bästa en kopplingsdosa, ja.
Japp kan fixa bild när väl det gamla skåpet plockats ner. Kommer dröja nån dag tills jag köpt åtminstone klämmorna.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
BirgitS
E etompau skrev:
Det beror på hur det ser ut i ditt specifika fall. Kommer kablarna ur ett rör 2 m upp på väggen och är några centimeter långa så kanske det inte behövs.
Dock vill man inte ha kablarna dinglande över handfat och i närhet av dusch etc.
Elsäkerhetsmässigt så ska trådar med toppklämma gömmas bakom ett doslock, kopplingsbox etc. (kravet på två isolationslager). Dock om det är väldigt högt upp krävs det inte verktyg för att ta bort locket.

• Gilla
Ingemar O och 3 till
  • Laddar…
J Jesse C skrev:
Hej!

Vi har köpt nytt spegelskåp till badrummet. Den saknar all form av elbaserade funktioner som lampa eller uttag för rakapparat och det är så vi vill ha det. Problemet är att spegelskåpet som sitter på väggen nu har ett uttag för rakapparat. När vi ska byta ut skåpet så kommer alltså elsladdarna till uttaget i det gamla skåpet bli oanvända. Senare kommer vi vilja använda dessa elsladdar för att sätta upp en ny lampa (och låta en elektriker göra detta). Men fram till dess skulle jag vilja veta det bästa sättet är att hantera sladdarna på. Jag är som ni förstår ingen elektriker, men det känns lite onödigt att anlita en elektriker för alltför små grejer. Vi vill ju få upp det nya skåpet snarast...
Klipp av kopparn och sätt på ubåtar och isolertejp

E Effektministern skrev:
Klipp av kopparn och sätt på ubåtar och isolertejp
Nej, @BirgitS skrev ett utmärkt svar på hur det ska utföras korrekt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Elsäkerhetsmässigt så ska trådar med toppklämma gömmas bakom ett doslock, kopplingsbox etc. (kravet på två isolationslager). Dock om det är väldigt högt upp krävs det inte verktyg för att ta bort locket.
Super, tack!

Då har jag fixat sladdarna :) Öppen eldosa med ordnade elsladdar och skarvklämmor i en vägg, nyligen organiserade för en takfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vitt rundat täcklock för kablar på en kakelvägg, installerat där takfläktens sladdar tidigare var synliga.
Skapa konto

Jag förstod först inte varför det kom in sladdar från två håll (därav så många sladdändar). Märkte sen när takfläkten inte längre kom igång, den andra sladden var till fläkten som var kopplad till dem som är strömförande...

• Gilla
schwun och 3 till
  • Laddar…
Hej,
jag har ett liknande problem med oanvända sladdar.
Då vi monterade ner ett väggskåp med armatur blev sladdarna kvar utan eluttag, då uttaget satt monterat i skåpet.
Nu kommer sladdarna ur sitt plaströr i väggen (se bild) . Hur kan man isolera dem? Kan man avveckla dem? Det finns ingen dosa i väggen.
Jag läste om Wago klämmor. Kan det fungera?

Elektriska sladdar som sticker ut från ett plaströr i en vägg, utan kopplingsdosa synlig.
Skapa konto

tommib
Välkommen till forumet!

Antingen så måste du hitta dosan som ledarna kommer från och dra ut dem helt eller så måste du sätta något för rörutloppet. En liten kulodosa är troligen det minsta du kan sätta dit (som är godkänt), de är 60x60x25 mm om jag minns rätt. I dosan finns en plint som du kan avsluta ledarna i, eller så använder du Wago/Ubåt/annan klämma.

Här är ett exempel https://www.byggmax.se/kulodosa-vit-p29612

Redigerat:
  • Gilla
ElisabethH
  • Laddar…
Lånar tråden lite.
Ska ta bort eluttag under en köksrenovering där elektrikern sen ska dra in nya kablar i efterhand. Kan jag isolera kablarna med wagoklämmor och sen ha strömmen på på den säkringsgruppen då den matar hela nedervåningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.