Hej! Tänkte bygga en egen taklampa med 13 ljuspunkter. Behöver då koppla ihop 13 E14 lampor till ett uttag. Hur kopplar man ihop dem på bästa sätt? Vet att det finns förgreningsboxar men då för max 5 lampor. Kan man kanske kopplar ihop 3 förgreningsboxar?
Jag skulle stryka ordet "kan" för funkar det inte har man gjort en rejäl tabbe.E etompau skrev:
Och välkommen till forumet @Siah !
Tack för svar! Varför behöver man 8st 5-polig dosor? Kan man använda 2st 5-polig och 1st 3-polig för fas och neutral om man ska koppla ihop 13 lampor?
Redigerat:
Varför inte 2st Wago 2773 8-pol per ledare så behöver du 4st sådana som precis räcker till 13 lampor.
Och så jordar du armaturen på ett ställe om den nu är i metall.
Och så jordar du armaturen på ett ställe om den nu är i metall.
Tack för tipset! Tänkte kapa tjockare kopparrör i olika längder och fästa en lampa i varje, sen koppla ihop alla sladdar till ett takuttag. Sen tänkte jag bygga en ca 3 djup box för att dölja alla sladdar som jag sedan fäster i taket. Vet dock inte vad eller hur man måste fästa wago dosorna på säkrast vis inuti boxen.
Nu rörde det sig väl om ett nybygge så man kan väl välja vilka kablar man vill som passar ihop med övriga delar.G GoGetLost skrev:
Det krävs ledare som är rätt styva för att man skall kunna få in dem i en sådan klämma och för att de skall stanna kvar, vanlig mjuk lampsladd lär inte fungera.