Hej! Tänkte bygga en egen taklampa med 13 ljuspunkter. Behöver då koppla ihop 13 E14 lampor till ett uttag. Hur kopplar man ihop dem på bästa sätt? Vet att det finns förgreningsboxar men då för max 5 lampor. Kan man kanske kopplar ihop 3 förgreningsboxar?
 
8 st. Wago-klämmpor (5 pol) kan funka. Koppla ihop 4 klämmor för resp. fas och neutralledare.
Ljuskällorna kopplas parallellt.
 
  • Gilla
Morkulla_12 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
8 st. Wago-klämmpor (5 pol) kan funka.
Jag skulle stryka ordet "kan" för funkar det inte har man gjort en rejäl tabbe. :oops: Sen ska man kunna gömma denna sladd-/wagohärva på något lämpligt sätt i "isolerad dosa". Kan nog vara mer eller mindre lätt beroende på lampans utformning.

Och välkommen till forumet @Siah !
 
  • Gilla
Morkulla_12
  • Laddar…
E etompau skrev:
8 st. Wago-klämmpor (5 pol) kan funka. Koppla ihop 4 klämmor för resp. fas och neutralledare.
Ljuskällorna kopplas parallellt.
 
Tack för svar! Varför behöver man 8st 5-polig dosor? Kan man använda 2st 5-polig och 1st 3-polig för fas och neutral om man ska koppla ihop 13 lampor?
 
Redigerat:
En pol i varje klämma går åt till att koppla ihop klämmorna och en pol behövs till inkommande ström.
 
  • Gilla
Morkulla_12
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle stryka ordet "kan" för funkar det inte har man gjort en rejäl tabbe. :oops: Sen ska man kunna gömma denna sladd-/wagohärva på något lämpligt sätt i "isolerad dosa". Kan nog vara mer eller mindre lätt beroende på lampans utformning.

Och välkommen till forumet @Siah !
Tack! :D(y)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Magnus E K
Antalet hål i en kopplingsklämma avgör hur många ledare man (korrekt) kan koppla ihop med den men det har inget med antalet poler att göra.
 
  • Gilla
Morkulla_12
  • Laddar…
useless useless skrev:
En pol i varje klämma går åt till att koppla ihop klämmorna och en pol behövs till inkommande ström.
Ah nu fattar jag! Tack :D
 
P
Varför inte 2st Wago 2773 8-pol per ledare så behöver du 4st sådana som precis räcker till 13 lampor.
Och så jordar du armaturen på ett ställe om den nu är i metall.
 
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset! Tänkte kapa tjockare kopparrör i olika längder och fästa en lampa i varje, sen koppla ihop alla sladdar till ett takuttag. Sen tänkte jag bygga en ca 3 djup box för att dölja alla sladdar som jag sedan fäster i taket. Vet dock inte vad eller hur man måste fästa wago dosorna på säkrast vis inuti boxen.
 
mnils skrev:
Varför inte 2st Wago 2773 8-pol per ledare så behöver du 4st sådana som precis räcker till 13 lampor.
Och så jordar du armaturen på ett ställe om den nu är i metall.
För de är enbart avdsedda för en och fk. Kablarna i en armatur är förmodligen rq eller mq
 
P
G GoGetLost skrev:
För de är enbart avdsedda för en och fk. Kablarna i en armatur är förmodligen rq eller mq
Nu rörde det sig väl om ett nybygge så man kan väl välja vilka kablar man vill som passar ihop med övriga delar.

Det krävs ledare som är rätt styva för att man skall kunna få in dem i en sådan klämma och för att de skall stanna kvar, vanlig mjuk lampsladd lär inte fungera.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Om du gör den av kopparrör måste du sannolikt också jorda alla rören på något bra sätt, alternativt att dubbelisolera lampan. Då duger det inte att pula in wagoklämmorna i något av rören.
 
Det är nog säkrast att bygga med klenspänning och ha en fristående nätdel utanför lampan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.