Tar du en ändhylsa och förpressar den vettigt med en vanlig tång om du inte har rätt verktyg och sen låter skruven göra sitt skulle jag vara nöjd och mycket bättre än både utan hylsa eller att bara låta skruven dra till.
Det blev inte bra med en "vanlig tång". Jag försökte använda det röda hålet i en vanlig kabelskotång. Ändhylsan blev väldigt platt och bred.
Det verkar inte vara entydigt hur en ändhylsa ska pressas. De dyrare verktygen har mekanik som pressar likformigt från flera håll så att tvärsnittet blir en kvadrat eller en sexkant.
Jag hittade ett enklare verktyg som påmminner om enklaste sortens kabelskotång. Det gör en inbuktning på ett ställe, så att resten av tvärsnittet åtminstone påminner om en cirkel.
Det verkar inte vara entydigt hur en ändhylsa ska pressas. De dyrare verktygen har mekanik som pressar likformigt från flera håll så att tvärsnittet blir en kvadrat eller en sexkant.
Jag hittade ett enklare verktyg som påmminner om enklaste sortens kabelskotång. Det gör en inbuktning på ett ställe, så att resten av tvärsnittet åtminstone påminner om en cirkel.
Produkter som diskuteras: "kabelskotång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Jag har nu beställt en sådan här:
https://www.amazon.se/gp/product/B08B8NY76D
Den kommer användas extremt sällan, så en billig får duga.
Krimpning av ändhylsor är inte lika kritisk som pressning av kabelskor, om jag förstått rätt.
Edit: jag har hittills använt oisolerade ändhylsor, dvs inte den typ som följer med den här tången.
https://www.amazon.se/gp/product/B08B8NY76D
Den kommer användas extremt sällan, så en billig får duga.
Krimpning av ändhylsor är inte lika kritisk som pressning av kabelskor, om jag förstått rätt.
Edit: jag har hittills använt oisolerade ändhylsor, dvs inte den typ som följer med den här tången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hade du hylsor avsedda för arean du har på tråden? Det borde gått någorlunda vettigt att pressa lite åt fyrkantshållet med tex en polygrip som man öppnar lite så det blir parallellt mellan käftarna.
Men nu har du ju problemet löst med tång för press i hexagon.
Men nu har du ju problemet löst med tång för press i hexagon.
behövs ingen ändhylsa. Skala upp kabeln lagom och låt skruven göra jobbet så blir det alla tiders
Hej! I vilka sammanhang använder man fyrkantig crimptång?
Tänker att sexkantig bör väl alltid föredras till normapparater såsom jordfelsbrytare osv.? Eller är fyrkantig bättre om den ska pressas mot en hissklämma tro?
Tänker att sexkantig bör väl alltid föredras till normapparater såsom jordfelsbrytare osv.? Eller är fyrkantig bättre om den ska pressas mot en hissklämma tro?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden