2 362 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Fel huvudsäkring genom 10 år!
För ungefär 10 år sedan fick vi nytt mätarskåp i samband en första renovering vid inflyttning. Det har funkat bra även om en säkring har smält nu och då. I ventan på renoveringsbygglov har vi kört med en 12 kw elpanna och inte vårit så noga med koll på faserna. Huvudsäkringarna har varit 16A.
"En annan i hushållet" har tagit hand om löpande räkningar och först nu har jag lite extra motivation till att titta med på räkningarna... Och ser att vi betaler för ett 20A abonnement!
De facto har vi genom 10 haft tillgång till 16A då passdelen har vårit 16A. Det er ju många tusind läppar till inga nytta... Är det inte så att elbolaget ansvarar för rätt passdel och att dom därför kanske borde betala iallafall ett par år tillbaka?
Vad säger ni? Är det fel att kräva?
"En annan i hushållet" har tagit hand om löpande räkningar och först nu har jag lite extra motivation till att titta med på räkningarna... Och ser att vi betaler för ett 20A abonnement!
De facto har vi genom 10 haft tillgång till 16A då passdelen har vårit 16A. Det er ju många tusind läppar till inga nytta... Är det inte så att elbolaget ansvarar för rätt passdel och att dom därför kanske borde betala iallafall ett par år tillbaka?
Vad säger ni? Är det fel att kräva?
Ni fick väl inte ett nytt mätarskåp av nätägaren gissar jag. Det byttes väl av en elektriker anlitat av er. Om dennes säkrade ner i samband med bytet skulle det anmälts till nätbolaget. Utan en anmälan kan inte nätbolaget veta att ni har en lägre säkring.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jag tänker att nätägaren kopplade fram till mätarskåpet och elektrikaren därifrån? Och att nätägaren i gränssnittet är intresserad av rätt passdel - tänk om det motsatta hadde vårit tillfället? Att vi betalade för 16A men kunna belasta med 20A! Vi pratade aldrig om nedsäkring för att vi fortsätta men samma elpanna.D Daniel 109 skrev:
Ok, ja. Nog så tyvärr. Samma som @Daniel 109 skrivar. Men om felet hadde varit andra hållet?H hempularen skrev:
Då hade de reagerat om ni belastade nätet med en ström som säkringen inte ska tåla. Men om ni använt ström som ni gjort skulle de sannolikt inte reagerat på det.
Läs vad som störning de allmänna avtalsvillkoren (NÄT2012K (rev2)). Där framgår att det är du som innehavare som är ansvarig för att ha rätt avgiftsbestämmande säkring/passdel, med rätt menar man det du betalar för.
Tack för referensen - det är ju klar text även om det också är klart att installatören i så fall har gjort fel. Och även om han har gjort rätt och elnätsföretaget har get sitt "medgivande" utan att effektuera detta, då.... ja, ansvaret ser ut att falla på oss själva. Jag kniper ihopp och glömmer det!T tpsoft skrev:
Tack för alla svar!
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Som sagt, skillnaden mellan 16A och 20A behöver inte vara särskilt stor........
Klicka här för att svara