Hej om jag har hamnat i fel underforum får mod gärna flytta tråden.

Det är så att jag arbetar som serviceelektriker och far och flyger över hela Skåne för arbete.
Då jag nyligen börjat på en ny firma så gäller tydligen nya regler. Jag kör hem min bil efter varje arbetsdag och har alltid utgått från att min arbetsdag börjar 0700 hos leverantören eller på firman (med undantag om jag har en kund inom stan då brukar jag vara där 0700) .

Då jag har fått en arbetsplats 80min ToR från firman så säger min chef att jag ska befinna mig på arbetsplatsen 0700 och åka hem 1600. Alltså nästan 1,5H pendling. Kan det verkligen stämma? Om så är fallet är det även samma regler om jag väljer att inte ha bilen med mig hem utan ställer den på firman?

Jag har ju trots allt valt ett företag som ligger 5 min bilkörning hemifrån för att INTE behöva pendla till arbetet varje dag. Snälla kan någon kunnig hjälpa mig?

• Gilla
quispiam
  • Laddar…
Vad säger ert fackliga avtal?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
S Srixon skrev:
S Srixon skrev:
Där står att 0,5H innan samt 0,5H (07-16) räknas som egen tid och den får man ingen ersättning för. Med andra ord åker jag på 1H pendling vilken anställning jag än tar?

Men jag vill gärna höra hur ni andra som jobbar har det? Samt om man får börja 0700 som vanligt om man ställer bilen på firman.

P
Hörde du inte dig för om detta innan anställning?

Kan tänka mig om du ställer bilen på jobbet så får du ju bara köra och byta bil för att ändå vara på anvisad arbetsplats kl 7.
Är platsen du skall befinna dig på permanent?

• Gilla
corning och 2 till
  • Laddar…
Jag är tjänsteman, så det kanske inte är jämförbart, och jag bor dessutom i Stockholmstrakten, men jag har en timme till jobbet enkel väg och det är väl hyfsat normalt (om än i högsta laget) här i stan. Det har aldrig varit aktuellt med att räkna resa till och från jobbet som arbetstid för mig i alla fall.

• Gilla
reez och 9 till
  • Laddar…
MrJay