Hej om jag har hamnat i fel underforum får mod gärna flytta tråden.

Det är så att jag arbetar som serviceelektriker och far och flyger över hela Skåne för arbete.
Då jag nyligen börjat på en ny firma så gäller tydligen nya regler. Jag kör hem min bil efter varje arbetsdag och har alltid utgått från att min arbetsdag börjar 0700 hos leverantören eller på firman (med undantag om jag har en kund inom stan då brukar jag vara där 0700) .

Då jag har fått en arbetsplats 80min ToR från firman så säger min chef att jag ska befinna mig på arbetsplatsen 0700 och åka hem 1600. Alltså nästan 1,5H pendling. Kan det verkligen stämma? Om så är fallet är det även samma regler om jag väljer att inte ha bilen med mig hem utan ställer den på firman?

Jag har ju trots allt valt ett företag som ligger 5 min bilkörning hemifrån för att INTE behöva pendla till arbetet varje dag. Snälla kan någon kunnig hjälpa mig?
 
  • Gilla
quispiam
  • Laddar…
Vad säger ert fackliga avtal?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Vad säger ert fackliga avtal?
S Srixon skrev:
Vad säger ert fackliga avtal?
Där står att 0,5H innan samt 0,5H (07-16) räknas som egen tid och den får man ingen ersättning för. Med andra ord åker jag på 1H pendling vilken anställning jag än tar?

Men jag vill gärna höra hur ni andra som jobbar har det? Samt om man får börja 0700 som vanligt om man ställer bilen på firman.
 
P
Hörde du inte dig för om detta innan anställning?

Kan tänka mig om du ställer bilen på jobbet så får du ju bara köra och byta bil för att ändå vara på anvisad arbetsplats kl 7.
Är platsen du skall befinna dig på permanent?
 
  • Gilla
corning och 2 till
  • Laddar…
Jag är tjänsteman, så det kanske inte är jämförbart, och jag bor dessutom i Stockholmstrakten, men jag har en timme till jobbet enkel väg och det är väl hyfsat normalt (om än i högsta laget) här i stan. Det har aldrig varit aktuellt med att räkna resa till och från jobbet som arbetstid för mig i alla fall.
 
  • Gilla
reez och 9 till
  • Laddar…
MrJay
Jobbar man som tjänsteman (konsult) ute hos en kund så räknas arbetstiden från när man är framme hos kund fram tills man åker därifrån, oavsett vart kontoret ligger. Detta låter snarlikt men allt beror på vad som står i avtalet du skrivit på.
 
  • Gilla
redep
  • Laddar…
Nej det är med största sannolikhet inte okej. Du är troligtvis anställd med ditt kontor som arbetsplats. Att du tar hem bilen gör ingen skillnad i detta hänseende. Det är en fråga mellan dig, arbetsgivaren och Skatteverket att detta sköts korrekt.

Du har arbetstid mellan 07-16. Alltså ska du börja dagen på kontoret kl 0700 och sluta dagen 1600 på kontoret.

Att din chef tar sig an jobb väldigt långt bort ska inte belasta dig. Då bör han ha tagit med i sin planering att det blir mycket restid under arbetsdagen.

Acceptera inte detta. Du är inte livegen.

För att förtydliga detta. Om din chef i framtiden vill göra arbete i t.ex. Göteborg. Ska du du sätta dig i bilen 0300 varje morgon och vara hemma kl 2000?
 
  • Gilla
Michael Sellering och 23 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Nej det är med största sannolikhet inte okej. Du är troligtvis anställd med ditt kontor som arbetsplats. Att du tar hem bilen gör ingen skillnad i detta hänseende. Det är en fråga mellan dig, arbetsgivaren och Skatteverket att detta sköts korrekt.

Du har arbetstid mellan 07-16. Alltså ska du börja dagen på kontoret kl 0700 och sluta dagen 1600 på kontoret.

Att din chef tar sig an jobb väldigt långt bort ska inte belasta dig. Då bör han ha tagit med i sin planering att det blir mycket restid under arbetsdagen.

Acceptera inte detta. Du är inte livegen.

För att förtydliga detta. Om din chef i framtiden vill göra arbete i t.ex. Göteborg. Ska du du sätta dig i bilen 0300 varje morgon och vara hemma kl 2000?
Exakt, kör man service så utgår man ofta från kontoret. Då ska du alltså vara på kontoret 07.00 och tillbaka 16.00. Sen får man ju ge och ta lite grann men jag jobbar som service elektriker och tar min chef ett jobb som är långt bort så brukar jag försöka vara på plats 07.00 ändå och åka 16.00 men t.ex skriva 9.5h den dagen om det nu är 1.5h restid

Kunder som anställer en firma som har kontoret i en helt annan stad borde räkna med att det är dyrare än att ta en lokal, har chefen räknat på jobbet och lämnar fast pris så ska han ha med restiden i kalkylen annars har han gjort bort sig och får skylla sig själv.
 
  • Gilla
Rotekopp och 2 till
  • Laddar…
Kan väl jämföra lite med entreprenadbranschen, där är standard att man börjar på den platsen där arbetet sker klockan 7 oavsett hur man eller med vad man tar sig dit med.
På mindre firmor med mer lokala jobb kan det hända att man utgår från "kontoret" klockan 7 men då gäller det i princip bara när projektet ligger i samma by/stad.

Var en runda på ett företag med kontor i skurup men majoriteten av jobben var i malmö och lund. Hade firmabil som parkerades hemma och kördes direkt ut till arbetsplatsen hemifrån. Ibland hade man otur och hamnade på ett projekt i båstad eller kivik men man skulle ändå vara på plats senast 7.
 
  • Gilla
  • Haha
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jag är tjänsteman, så det kanske inte är jämförbart, och jag bor dessutom i Stockholmstrakten, men jag har en timme till jobbet enkel väg och det är väl hyfsat normalt (om än i högsta laget) här i stan. Det har aldrig varit aktuellt med att räkna resa till och från jobbet som arbetstid för mig i alla fall.
Det är absolut inte jämförbart.
 
  • Gilla
  • Haha
Percy.P och 7 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Kan väl jämföra lite med entreprenadbranschen, där är standard att man börjar på den platsen där arbetet sker klockan 7 oavsett hur man eller med vad man tar sig dit med.
På mindre firmor med mer lokala jobb kan det hända att man utgår från "kontoret" klockan 7 men då gäller det i princip bara när projektet ligger i samma by/stad.

Var en runda på ett företag med kontor i skurup men majoriteten av jobben var i malmö och lund. Hade firmabil som parkerades hemma och kördes direkt ut till arbetsplatsen hemifrån. Ibland hade man otur och hamnade på ett projekt i båstad eller kivik men man skulle ändå vara på plats senast 7.
Stor skillnad då du utgår från det aktuella bygget. Kör man service så utgår man antigen hemifrån eller från firman, jag t.ex utgår hemifrån.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Det är viktigt att poängtera för dom som är nya på servicesidan (kyla i mitt fall) är att även vi ska kunna leva ett normalt liv. Jag vill veta att jag kan sluta jobbet kl 16. Nu är detta aldrig exakt likt ett fabriksjobb med stämpelklocka. Men det är också det som är den av charmen, för dom som uppskattar det.

Skulle jag behöva stämpla in/ut 07-16 kan jag lite gärna vara på installationsidan. Men jag gillar att ha olika arbetsplatser varje dag. Oftast är det flera olika varje dag. Sällan vet jag var jag behövs och en strukturerad planering finns inte.

Ibland behöver man åka längre och vara på plats 0700-1600. Det är sällan ett problem om det planeras med arbetsgivaren. Varken jag eller arbetsgivaren förväntar sig att jag ska bjuda på min fritid att resa.

Att du tar hem bilen eller ställer den på kontoret gör ingen skillnad för vad som är din arbetstid eller arbetsplats.

Sen finns det vissa fall som går under restid. Det är att du reser längre och den tiden ska du få betalt för, men med en lägre timdebitering än normalt. Denna restid har inget med de resor man gör i det dagliga arbetet.

Jag har för mig att ni under el-facket har förhandlat fram detta med arbetsresor väldigt förmånligt för arbetstagaren?
 
P Prodigys skrev:
Kan väl jämföra lite med entreprenadbranschen, där är standard att man börjar på den platsen där arbetet sker klockan 7 oavsett hur man eller med vad man tar sig dit med.
På mindre firmor med mer lokala jobb kan det hända att man utgår från "kontoret" klockan 7 men då gäller det i princip bara när projektet ligger i samma by/stad.

Var en runda på ett företag med kontor i skurup men majoriteten av jobben var i malmö och lund. Hade firmabil som parkerades hemma och kördes direkt ut till arbetsplatsen hemifrån. Ibland hade man otur och hamnade på ett projekt i båstad eller kivik men man skulle ändå vara på plats senast 7.
Rkarlsson skrev:
Hörde du inte dig för om detta innan anställning?

Kan tänka mig om du ställer bilen på jobbet så får du ju bara köra och byta bil för att ändå vara på anvisad arbetsplats kl 7.
Är platsen du skall befinna dig på permanent?
H happy_sloth skrev:
Exakt, kör man service så utgår man ofta från kontoret. Då ska du alltså vara på kontoret 07.00 och tillbaka 16.00. Sen får man ju ge och ta lite grann men jag jobbar som service elektriker och tar min chef ett jobb som är långt bort så brukar jag försöka vara på plats 07.00 ändå och åka 16.00 men t.ex skriva 9.5h den dagen om det nu är 1.5h restid

Kunder som anställer en firma som har kontoret i en helt annan stad borde räkna med att det är dyrare än att ta en lokal, har chefen räknat på jobbet och lämnar fast pris så ska han ha med
Men varför står det i avtalet följande

”För att utgå hemifrån i företagets bil ska man ha en överenskommelse där villkoren bör dokumenteras
Om inget avtalats gäller följande:
Om du har företagets bil hemma hos dig, då ska du vara ute på din arbetsplats kl. 07.00. 30 minuter av den totala restiden till jobbet är då din egen tid. För den tiden får du ingen ersättning. Detsamma gäller hemresan.”

Har du då ett lokalt avtal med din arbetsgivare? Jag tycker det låter helt galet att han ska kunna kräva detta av en okej om det handla om en två gånger men detta är ett omfattande projekt som kommer pågå i säkert tre månader.
 
R Real-House skrev:
Det är viktigt att poängtera för dom som är nya på servicesidan (kyla i mitt fall) är att även vi ska kunna leva ett normalt liv. Jag vill veta att jag kan sluta jobbet kl 16. Nu är detta aldrig exakt likt ett fabriksjobb med stämpelklocka. Men det är också det som är den av charmen, för dom som uppskattar det.

Skulle jag behöva stämpla in/ut 07-16 kan jag lite gärna vara på installationsidan. Men jag gillar att ha olika arbetsplatser varje dag. Oftast är det flera olika varje dag. Sällan vet jag var jag behövs och en strukturerad planering finns inte.

Ibland behöver man åka längre och vara på plats 0700-1600. Det är sällan ett problem om det planeras med arbetsgivaren. Varken jag eller arbetsgivaren förväntar sig att jag ska bjuda på min fritid att resa.

Att du tar hem bilen eller ställer den på kontoret gör ingen skillnad för vad som är din arbetstid eller arbetsplats.

Sen finns det vissa fall som går under restid. Det är att du reser längre och den tiden ska du få betalt för, men med en lägre timdebitering än normalt. Denna restid har inget med de resor man gör i det dagliga arbetet.

Jag har för mig att ni under el-facket har förhandlat fram detta med arbetsresor väldigt förmånligt för arbetstagaren?
Läs mitt senaste inlägg där står det att man mer eller mindre ska bjuda på en timmes pendling enligt avtal om man kör hem bilen. Därför tror jag att detta inte gäller om man lämnar bilen på firman.
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
T TomasSchwarz skrev:
Läs mitt senaste inlägg där står det att man mer eller mindre ska bjuda på en timmes pendling enligt avtal om man kör hem bilen. Därför tror jag att detta inte gäller om man lämnar bilen på firman.
Ja jag förstår din synpunkt fullständigt. Du får nog höra med ditt kollektivavtal/fack vad som verkligen gäller i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.