1 296 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Segstartade lysrör?
Bytte lysrör i en gammal armatur som inte varit i bruk på länge.
Satt ett par gamla 20W T12 rör där, men bytte till vanliga 18W T8-rör. Bytte samtidigt tändare till ett par Osram St 111.
Med de nya tändarna tänds inte rören alls. Med de gamla tänds de, men det tar typ 10 sekunder.
Vad är fel? Har jag fel tändare?
Provade för övrigt också att skifta drosseln från en annan likadan armatur, men det blev ingen skillnad. Står 2x20W på drosseln.
Satt ett par gamla 20W T12 rör där, men bytte till vanliga 18W T8-rör. Bytte samtidigt tändare till ett par Osram St 111.
Med de nya tändarna tänds inte rören alls. Med de gamla tänds de, men det tar typ 10 sekunder.
Vad är fel? Har jag fel tändare?
Provade för övrigt också att skifta drosseln från en annan likadan armatur, men det blev ingen skillnad. Står 2x20W på drosseln.
Svarar mig själv. Av kopplingsschemat på drosseln att döma är det en seriekopplad armatur så jag köpte uppenbarligen fel tändare. Lustigt nog står det på flera ställen att dessa tändare skall funka med både serie- och parallellkopplade rör, även om det på förpackningen står "single operation". Men det verkar ju inte funka hur som helst så jag får fixa ett par serietändare.
P.s. @jonaserik stod inget om single/serie på de gamla tändarna, annars var det samma märkdata.
P.s. @jonaserik stod inget om single/serie på de gamla tändarna, annars var det samma märkdata.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du har alltså två rör och två glimtändare och en drossel?
Då är rören seriekopplade. Det kan man även se på rörets låga effekt.
St111 är avsedd för 230 V. Du ska ha St151 som är avsedda för 115 V. Dom kallar detta "single" för det är 1 glimtändare på 1 rör. St151 kan också vara märkt "serie 230 V" vilket, lite otydligt, betyder att man har två rör i serie mellan 230 V, dvs 115 V per rör.
Då är rören seriekopplade. Det kan man även se på rörets låga effekt.
St111 är avsedd för 230 V. Du ska ha St151 som är avsedda för 115 V. Dom kallar detta "single" för det är 1 glimtändare på 1 rör. St151 kan också vara märkt "serie 230 V" vilket, lite otydligt, betyder att man har två rör i serie mellan 230 V, dvs 115 V per rör.
Ja men i min enfald när jag stod där i butiken och velade mellan de två varianterna så resonerade jag för mig själv att 2 tändare och 2 rör = 1 tändare per rör = single. Men där tänkte jag ju uppenbarligen felBo.Siltberg skrev:
Hade ju kunnat vara lite tydligare, men det är ju snart ett icke-problem nu när vanliga lysrör försvinner.
Klicka här för att svara
