El
somesundaymorning: Tackar och bockar, det hjälper när man ska prata med elektrikern
JohanssonViktor: Tack för alla tips och lösningar! Har varit nere i grunden och satt kopplingsdosa ip65 och wago 221. Detta känns betydligt bättre än min föregående temporära lösning.
elmont: [citat] Jag tror att du tar i lite i underkant, jag är rätt övertygad om att % satsen ligger i häradet 99,99%
Nobbe_1: Ja det verkar vara en relativt normal förbrukning jag har men jämfört med att jag gör av på en 40 graders tvättmaskin ca 1,2 kWh så känns det nästa horribelt att en värmekabel för att bara vattnet inte ska frysa år 2022 drar ca 3 ”tvättmaskiner” dygn. Allt görs ju så mycket mer energieffektivt år för år men tydligen inte värmekablar :cool: Men vid närmare eftertanke tror
Bloomington: Jag söker med ljus och lykta efter en lämplig dimmer att montera på DIN-skena. Den ska vara styrbar med 0-10 v alternativt 1-10 v. Lasten är 19 st GU10 Airam finnars LED á 7 watt (eller möjligen 9 watt), oklar effektfaktor och annat som kan ha inverkan. En DIM-01 räcker inte då resultatet blir något lägre ljusstyrka samt ett störande flimmer. Har noterat att Eltako verkar ha något som
Avemo: Om säkringen och jordfelsbrytaren löser samtidigt är det inte mycket att välja på. Det är kortslutning mellan fas och jord. Utan mer info går det inte att ens gissa var. Det är möjligt att det är en sporadisk kortslutning elementet, någon av alla kablar som är inblandade eller i den fasta installationen. Om det mot förmodan är kopplat till kylan så är det möjligen att elementet
Gooli: Det ser ut som en DEVI Devireg 330. https://www.manualslib.com/manual/1143276/Devi-Devireg-330.html LED Indicator: No Light : The System is OFF Red Light : The Heating is ON but the preset temperature has not been reached. Green Light : The preset temperature has been reached and Heating is OFF.
Alfredo: [citat] Sisådär tio år senare kan har jag faktiskt ett svar. :crysmile: Undrar om jag borde markera detta som bästa svaret... :thinking:
Bo.Siltberg: [citat] Men hur är det med detta? Det låter som en show stopper. Kanske bäst att börja med att reda ut i denna ände.
Millox: Den är lite större och får nog inte plats. Axeldiametern är 14 mm på storlek 80 och 90, men storlek 100 har 19 mm axeldiameter. Skruvavstånd för infästning är 125 mm respektive 100 mm på 80-motorn och 160 mm respektive 140 mm för 100-motorn. Om du fixar att göra de anpassningarna kan absolut den motorn funka, men då tror jag att det kan gå att få tag på en ännu billigare 4-polig
nisse123: Eftersom du har både Nolla & Jord fram till MV så kan du ta bort den blå bygeln, sen kommer bara det ena uttaget att funka, du behöver fas på bägge svarta trådarna.
KristianHenrik: [citat] Kan inte systemet riktigt, men sänkte framledningstemperatur i höstas. Har 41 eller 43 grader i pannan (tror det är kombinerat varmvatten för dusch och golvvärme), legionella körs med 2 veckors mellanrum
henrike: Hej, Kolla på sidan 17 i bruksanvisningen under "Rundstyrning/Tariff"; https://www.nibe.eu/assets/documents/11241/031107-5.pdf Där kan du sluta kontakter mha en potentialfri brytare som då kopplar från kompressorn och/eller elpatronen Vill du göra det permanent, sätt en bygel, annars kan man styra med tex shelly1.
tensiden: [citat] Fast den skall inte klicka varannan sekund. Då är det knas.
Mattias Svederberg: [citat] Jag har en för Din skena som jag beställde 2021 som jag har seriekopplat med en brytande timer relä. Har installerat de i ett litet DIN skåp hos hönsen så de får ljuset tänt och släkt vid samma på morgonen och kvällen, men på dagen beror de på hur ljust det är ute. Fördelen med att ha de i din skenor är att man kan göra massor av olika saker med det. Finns fördröjare
JohanLun: Båda sidor på mitt 2 år gamla storjorm har kablarnas isolering spruckit eftersom man öppnar dörrarna och kablarna viks på samma ställe mot en plastkant. :(
hc77: Ok tack, handlar som mest om 4st*1w lampor på samma slinga. Då får det bli kopplingsdosa för spottarna. De djupare takdosorna verkar vara svåra att hitta i vanlig bygghandel, blir till att beställa på nätet.
ClasseClas: Nu framgår det inte vilken pump du har men på min som jag har i garaget kan jag följa upp förbrukning via appen. [bild]
Achren57: [citat] Helt riktigt de gick att gänga av, tack å bock.
useless: Först och främst måste du ha ett mätinstrument som klarar och är godkänt för 400V... Sen bör det vara: 230 V mellan grön/gul och grön 230 V mellan grön/gul och brun 400 V mellan grön och brun. Men med tanke på frågorna kanske det är säkrast att du ber någon hjälpa dig på plats istället för att chansa? Jobbet är behörighetskrävande så är det sagt...
JerryJ1: Tusen tack @useless, @Daniel 109 och @hempularen för era svar:heart:(y) Hälsningar från en ny husägare.
Bo.Siltberg: Jaha, och de visste att din gamla JFB duger? Eller hade de någon aning öht? Vad mer ingick i 7500:-?
mojjen: [citat] Perfekt då blir det schucko, och de är styrda:)
Jarlingar: Och ingen tröst att hämta här heller.. :rofl: När bygger Sverige nya kärnkraftverk? Jag är en språkmodell tränad av OpenAI och har ingen information om när Sverige planerar att bygga nya kärnkraftverk eftersom min kunskap kopplas till en specifik tidpunkt och jag inte har någon förmåga att söka information. Det är bäst att kontakta en officiell myndighet eller organisation för
Bo.Siltberg: Electrolux var det visst.. Det var inte riktigt lika illa. Electrolux vet vi har tappat greppet för länge sen. Köp alltså inte en Electrolux TM :) För övrigt får du ställa en TM med IPX4 direkt under duschen om du vill, fast på en sarg... Det är område 1 där också. Om Electrolux har en TM med IPX4 som inte får ställas i område 1 så är det illa.
HasseTeknik: Och för att visa formeln för det fall du har andra spänningar och strömmar att bolla med: W ut = W in * verkningsgrad I ut * V ut = I in * V in * verkningsgrad 1 * 12 = I in * 5 * 90/100 => I in = 1 * 12 * 100 / (5 * 90) = 1200/450 = 2,666666
Bastor: [citat] Hej Pelle, jag har omvänd fråga: Jag har två beg 230vac radiatorer från LVI. De var slavkopplade så jag har 2 fas trådar + nolla och skyddsjord, jag ansluta dem med schucko, vilken av fast trådarna eller båda ska jag använda, de är brun och svart? Vänligen Christer