El
HasseTeknik: Och för att visa formeln för det fall du har andra spänningar och strömmar att bolla med: W ut = W in * verkningsgrad I ut * V ut = I in * V in * verkningsgrad 1 * 12 = I in * 5 * 90/100 => I in = 1 * 12 * 100 / (5 * 90) = 1200/450 = 2,666666
Bastor: [citat] Hej Pelle, jag har omvänd fråga: Jag har två beg 230vac radiatorer från LVI. De var slavkopplade så jag har 2 fas trådar + nolla och skyddsjord, jag ansluta dem med schucko, vilken av fast trådarna eller båda ska jag använda, de är brun och svart? Vänligen Christer
TechChad: [citat] Jo, det låter ju vettigt och det jag har tänkt från början. Men när man såg möjligheten med att enkelt installera en som också kunde mäta förbrukningen vart man ju lite sugen...
PHPersson: Hej, Mitt första i lägg, men jag anser det viktigt för många verkar missa den detaljen att energi inte kan försvinna. Om vi glömmer de som eldar med med, ev också bergvärme så har de andra rätt så nära 1 i verkningsgrad på sin uppvärmning. Även luft/luft luft/vatten är ganska nära det om det är riktigt kallt. Om man tar en den informationen så innebär det att sluta med
datja: [citat] Du kan annars ta den tredje, oanvända fasen i din TM/TT-trefasgrupp till uttag + belysning. Så har du den gamla belysningsgruppen över efteråt.
Bo.Siltberg: Absolut får man använda utanpåliggande kabel. Jag är dålig på produktutbudet. Den lampa du länkar till verkar ju bra.
MrBoes: Det var ett bra tips! Prisvärd och som standard sparas data i 12 månader och för en mindre slant i månaden sparas det längre än så. Mycket bra!
Demmpa: Enklast är en sladdimer på anslutningsladden, tex https://www.clasohlson.com/se/Sladdimmer-universal/p/Pr366440000 Sen kan det eventuellt gå att bygga om en vriddimmer så att den får plats i lampfoten, https://www.clasohlson.com/se/Dimmer-f%C3%B6r-LED-lampor%2C-Cotech/p/Pr368312000 MEN då MÅSTE man veta vad man gör så att lampan blir säker, å med anledningen av att du frågar så
Martin Lundmark: [citat] Hej Bananskalare Tack för trevlig respons Bra om vi kan tagga ned gällande frågeställningen. Jag är väl medveten att det inte är lätt att ha råd till investeringar. Det tog mig ca 14 år att spara innan jag köpte huset (ränta 8,65%) och lånade ca 10 år senare ca 200 000 till bergvärmen. Målet var låg boendekostnad under lång tid. Valde att investera i bergvärmen före
Putte 9497: Jag vill har ett dubbelgarage som jag byggt om till ett enkelgarage och ett förråd. I förrådet har jag två exxact brytare. En styr belysningen i förrådet och den andra garaget. I garaget har jag med 2 exxact brytare där den ena styr garaget och den andra förrådet. Alltså är det 2 trappbrytare. Nu vill jag ha plejd puckar för att kunna styra detta dels via appen men även på
da20: [citat] Fick rekommendation att ställa in den så där av någon anledning. Effektvakten vet att den är på 20A.
Mikael 81: [citat] Ja, det är ju det enklaste. Och så vet du också hur du ska reklamera om den inte håller måttet.
Klacken: Slå av strömmen på brytaren Skruva ut säkringen Slå på brytaren
hempularen: Jag har ingen personlig erfarenhet av att leva med en 20A begränsad spis (hade gas när jag bodde i lägenhet), men jag har aldrig hört att det är problem, det fungerar. Det som möjligen kan ställa till problem är induktionshällar med boost funktion. Har inte hört om problem där heller, men de belastar kraftigare än vad 20A systemet ”är vant vid”. Det är så att säga ett nytt
Snailman: [citat] Jag, tänkte närmast på rubriken på den här tråden och rubriken på artikeln. Men jag har en känsla av att artikeln inte vill bry sig om att förmedla i vilka fall det är ok att inte använda elpatronen och därför avrättar man rent generellt.
Daniel 109: Din spis har ingen nolla. Den blå ledaren är just en blå ledare, inte en nolla. Den används som fas och ska fortsätta vara fas. Det påverkas inte av den jordfelsbrytare. Vill du ha en modernare spis som går på 230V måste du dra fram en nolla.
Blomla: [citat] Om du begär kabelutsättning så görs det bara fram till mätarskåpet/leveranspunkten. Därifrån är det kundens egen kabel. Den går såklart att sätta ut men då på kundens bekostnad. Så här handlar det nog mer om hur avtalet mellan gräventreprenören och kunden ser ut. Det finns dock liten chans att de ”nuddat” den och dragit två säkringar. Troligen skavt av lite
._.: [citat] Låter ju väldigt rimligt! Tusen tack! Kopplar in det gamla igen.
elmont: Det är inte dvärgarna som brummar? Det har jag hört någon enstaka gång.
Daniel 109: 120kWh/24h=5kW i medeleffekt. 5kW/3 ger 1,7kW per fas 1,7kW/230V=0,0072kA Eller med något rimligare enhet 7,2A i snitt.
KalleTeodor: [citat] Ja såklart, om man får hjälp att fixa själv, men det är löst på så sätt att en elektriker ska komma och fixa så jag kan inte tala om det! Tänkte just därför det vore smart att ta bort inlögget. Ingen har ju svarat iaf.
astrom55: Jag lyckades en gång borra sönder ett påslakan. I min ungdom använde jag borrmaskin för att göra hål i gips för molly-plugg. (Jag var bara 35 år.) Numera har jag ett enkelt verktyg som gör hål med handkraft. Hur som helst, bakom gipsskivan var baksidan av en garderob. Gipsskiva, masonit och därefter påslakan. Plötsligt fastnade borren.
Mikael 81: Ja, det går ju att mäta lite för att bli klokare. Och en del saker kan vi kanske gissa oss närmare utifrån bilder. Men det är inte mycket information att gå på tyvärr.
hempularen: Men däremot så är det fullt möjligt att felet överhuvudtaget inte har med slingan att göra. Om du har ett isolationsfel någonannanstans i anläggningen mellan neutralledare och jord. Alla "nollorna" är ihopkopplade i centralen, så om du sätter igång någon stor förbrukare, som returnerar en stor ström i nollan, så kan den leta sig ut i en annan nolla med ev. fel, och där läcka