Hej!
Jag har några frågor om elmätaren. (hade förut 16 A och nu 20 A)
Nyligen har vattenfall bytt min elmätare, som ligger placerad i förrådet.
1. Varför byte man säkringen från 16 A till 20 A, när man byte elmätaren?
2. Blir det dyrare elräkning i och med säkringsbyte?
3. Under de fem åren som jag levt i mitt lägenhet har säkringen ALDRIG gått sönder (säkringen sitter nedanför elmätaren och är till antal 3 stycken). Sedan har jag en elcentral i mitt lägenhet och den har automatsäkring. Eftersom jag har automatsäkring så kan inte propparna (säkringarna) gå sönder? stämmer det?
4. Om säkringen går sönder, ska köpa själv eller kontakta vår styrelse eller kontakta vattenfall?
5. Om ni kollar alla fyra bilder, så visar de olika siffor i displayen (där man kan se förbrukning), vad betyder de och varför vissa fyra olika siffror?
6. (dum fråga som leder till mångmiljon belopp i böter och fängelse) men om någon lyckas byta ut dessa 20A till 24 A vad kommer att hända med byggnaden?
8. Nu några frågor som jag "siffrat in i bilderna". vad betyder S1, S2 osv.?
9 vad betyder de 5 symbolerna bredvid siffra 2?
10. vad betyder alla i de understreckna i siffra 3 och 4 i bilden?
11. bild 5 , här vill jag veta vad betyder 1000 imp/kWH och 1000 imp/kvarh?
12. vad betyder siffra 6 som jag har ritat in?
13. och vad betyder siffra 7 längst upp? dvs. PWR, NET, RXD och TXD?
tacksam för allt!
Jag har några frågor om elmätaren. (hade förut 16 A och nu 20 A)
Nyligen har vattenfall bytt min elmätare, som ligger placerad i förrådet.
1. Varför byte man säkringen från 16 A till 20 A, när man byte elmätaren?
2. Blir det dyrare elräkning i och med säkringsbyte?
3. Under de fem åren som jag levt i mitt lägenhet har säkringen ALDRIG gått sönder (säkringen sitter nedanför elmätaren och är till antal 3 stycken). Sedan har jag en elcentral i mitt lägenhet och den har automatsäkring. Eftersom jag har automatsäkring så kan inte propparna (säkringarna) gå sönder? stämmer det?
4. Om säkringen går sönder, ska köpa själv eller kontakta vår styrelse eller kontakta vattenfall?
5. Om ni kollar alla fyra bilder, så visar de olika siffor i displayen (där man kan se förbrukning), vad betyder de och varför vissa fyra olika siffror?
6. (dum fråga som leder till mångmiljon belopp i böter och fängelse) men om någon lyckas byta ut dessa 20A till 24 A vad kommer att hända med byggnaden?
8. Nu några frågor som jag "siffrat in i bilderna". vad betyder S1, S2 osv.?
9 vad betyder de 5 symbolerna bredvid siffra 2?
10. vad betyder alla i de understreckna i siffra 3 och 4 i bilden?
11. bild 5 , här vill jag veta vad betyder 1000 imp/kWH och 1000 imp/kvarh?
12. vad betyder siffra 6 som jag har ritat in?
13. och vad betyder siffra 7 längst upp? dvs. PWR, NET, RXD och TXD?
tacksam för allt!
Redigerat:
Via den här sidan så har du en beskrivning
https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/matarbyte/nya-elmataren/
Manualen
https://www.vattenfalleldistributio...ll-eldistribution_anvandarmanual-elmatare.pdf
Sen loggar du in på "mina sidor" mha Bank-id så ser du vad du abonnerar på för abbonemang, 16 el 20A.
https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/matarbyte/nya-elmataren/
Manualen
https://www.vattenfalleldistributio...ll-eldistribution_anvandarmanual-elmatare.pdf
Sen loggar du in på "mina sidor" mha Bank-id så ser du vad du abonnerar på för abbonemang, 16 el 20A.
K karljohan2019 skrev:
Karl Johan.P paralun skrev:
Vi vet ju inget med säkerhet.
Men troligen har du olagligen haft 20A under en längre period och därmed parasiterat på systemet vi byggt upp.
Däremot upptäcktes detta nu i samband med mätarbytet och istället för att smiska din rumpa utfördes helt sonika en justering i din kund uppgift.
Verkar lite märkligt att inte 16A skulle räcka men har ni sned balanserat och kör igång lite laster kan det ställa till det.
Gör nu som Junior föreslog och gå in på Vattenfalls hemsida och uppmärksamma vilken pris skillnaden är mellan 16 och 20A.
Att jämföra med att säkra ner en engångs kostnad på en tusenlapp. Med allt det drar med sej.
Ska fråga de men utifrån din erfarenhet hur mycket dyrare blir det per månad (i och med detta byte dvs. från 16 till 20 A)E El-Löken66 skrev:Karl Johan.
Vi vet ju inget med säkerhet.
Men troligen har du olagligen haft 20A under en längre period och därmed parasiterat på systemet vi byggt upp.
Däremot upptäcktes detta nu i samband med mätarbytet och istället för att smiska din rumpa utfördes helt sonika en justering i din kund uppgift.
Verkar lite märkligt att inte 16A skulle räcka men har ni sned balanserat och kör igång lite laster kan det ställa till det.
Gör nu som Junior föreslog och gå in på Vattenfalls hemsida och uppmärksamma vilken pris skillnaden är mellan 16 och 20A.
Att jämföra med att säkra ner en engångs kostnad på en tusenlapp. Med allt det drar med sej.
Antar du är nittiotalist, sitter med luren dagarna i ända men ingen aning hur man kan använda den till att söka upp viktigasaker på nätet? Inget illa ment.K karljohan2019 skrev:
Min sökning säger att det skiljer cirka 1500 på ett år, men ta inte detta som ett löfte.
https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/elnatspriser/
t
tackE El-Löken66 skrev:
tack, inte konstigt att jag tycke att el-hyran för januari var lite dyr!E El-Löken66 skrev:
Jag har själv sökt på internet och frågat Vattenfall, men de svar som jag får är inte tillfredställande anser jag. (när det gäller samtliga frågor)
Klicka här för att svara



