Kort fråga, brukar det gå bra att stoppa in gamla elrör i metall i en modern kopplingsdosa med studsar?
Har en metallkopplingsdosa jag skulle vilja få till en till anslutning till och tänker att det måste vara enklaste lösningen.
På bilden är alltså dosan bakom träbiten till vänster.
Har en metallkopplingsdosa jag skulle vilja få till en till anslutning till och tänker att det måste vara enklaste lösningen.
På bilden är alltså dosan bakom träbiten till vänster.
Det kan vara lite annan dimension på stålrören, men även om det är 15,2 mm så passar de ju i en 16 mm-dosa. Idealt ska man nog skarva i en adapter så man kommer in i den nya dosan med 16 mm VP men jag tror inte att det egentligen är nödvändigt. Man kan limma röret mot dosan om man är tveksam till om det kommer att sitta bra eller inte.
Vad är det för adapter?F fb35523 skrev:Det kan vara lite annan dimension på stålrören, men även om det är 15,2 mm så passar de ju i en 16 mm-dosa. Idealt ska man nog skarva i en adapter så man kommer in i den nya dosan med 16 mm VP men jag tror inte att det egentligen är nödvändigt. Man kan limma röret mot dosan om man är tveksam till om det kommer att sitta bra eller inte.
Ser ut att vara sk B-rör på bilden de är väldigt vassa i ändarna pga tunn plåt de är gjorda av. Så se upp med det och trä på någon extra isolering över trådarna vid utloppet. Skillnaden i diameter kan du fixa med lite eltejp på röränden.P pjkw skrev:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Han menar nog att du skall skarva gamla röret med en flex-slang Jag tycker ett använda en skarvhylsa + lite flexslang 16 mm brukar fungera finfint.
Jag har haft gamla, gamla skarvar som hade 15,2 mm (är det väl?) i ena enden och 16 mm i andra just för detta ändamål. Man sätter då skarven på plåtröret och en kort bit 16 mm VP-rör i andra och ansluter den nya dosan till VP-rörstumpen. Jag tror dock att det börjar bli svårt att få tag i skarvar för 15,2 mm så lite eltejp på plåtröret eller limning bör fungera bra. Det finns andra trådar på nätet som diskuterar om huruvuda man får dra i FK i plåtrör och om plåtrören i så fall måste jordas, så det finns kanske lite mer att tänka på än att det bara ska passa rent fysiskt. Eftersom du gör detta jobb är du väl behörig elektriker, så du vet säkert allt detta redan. För inte ändrar du väl i en elinstallation obehörigen?P pjkw skrev:
Självklart är jag behörig.....F fb35523 skrev:Jag har haft gamla, gamla skarvar som hade 15,2 mm (är det väl?) i ena enden och 16 mm i andra just för detta ändamål. Man sätter då skarven på plåtröret och en kort bit 16 mm VP-rör i andra och ansluter den nya dosan till VP-rörstumpen. Jag tror dock att det börjar bli svårt att få tag i skarvar för 15,2 mm så lite eltejp på plåtröret eller limning bör fungera bra. Det finns andra trådar på nätet som diskuterar om huruvuda man får dra i FK i plåtrör och om plåtrören i så fall måste jordas, så det finns kanske lite mer att tänka på än att det bara ska passa rent fysiskt. Eftersom du gör detta jobb är du väl behörig elektriker, så du vet säkert allt detta redan. För inte ändrar du väl i en elinstallation obehörigen?![]()
Skämt åsido så har faktiskt behörig elektriker nyligen dragit om elen i huset, i de gamla rören, utan att klaga, inget som de andra 2 eller 3 jag hade kontakt med för offert nämnde heller.
Vid det tillfället hade jag dock inte planerat hur rummet med denna dosa skulle renoveras.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden