5 786 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
16A från vanligt vägguttag. Systemfel?
Långt tillbaks i tiden var märkströmmen ofta 6 A för diverse installationsapparater och då var stiften på vanliga stickproppar av mindre diameter. Detta så långt tillbaks att det i princip inte finns några kvar i bruk.L lbgu skrev:
I fallen vi rör oss med här på BH kan man anta att det rör sig om 16 A märkström det har varit så på kontinenten i princip sen 6 A typen lämnades och i en period fanns då även 10 A märkning för dessa i tex SE för exakt samma utförande.
Problemet med detta i nutid är ju främst annat än eltekniska snarare diverse undermåliga tillverkningar som rider på möjliga avarter med dålig kvalite och materialval som bara klarar normtest och formkrav med ett nödrop. Har man lite intresse och kunskap är det så klart enkelt att undvika fallgroparna oavsett vad det står på dem men så borde det givetvis inte vara..
Jag är nyfiken på vilket fabrikat det var på timern som inte klarade 16A trots märkningen.K Kvisthberg skrev:Min fråga är. Borde inte ett robust säkert system vara uppbyggt så att man kräver att alla ingående komponenter som säljs klarar samma ström. Tex 10 eller 16 A. Inte en mix som det är nu. Det måste finnas en historisk förklaring till att vi hamnat i den soppan vi har nu.
När blev det tillåtet att säkra ett vägguttag med mer än 10 A?
Tidigare testades väl elutrustning innan den fick säljas. Nu räcker det väl om tillverkaren säger att prylarna uppfyller kraven. Lite naivt kanske.GK100 skrev:
Problemet med detta i nutid är ju främst annat än eltekniska snarare diverse undermåliga tillverkningar som rider på möjliga avarter med dålig kvalite och materialval som bara klarar normtest och formkrav med ett nödrop. Har man lite intresse och kunskap är det så klart enkelt att undvika fallgroparna oavsett vad det står på dem men så borde det givetvis inte vara..
Det funkar väl för de som har någon anledning att upprätthålla ett gott rykte. Så länge marknaden funkar som den ska så borde den rent teoretisk vara självsanerande, men med den uppsjö av billiga prylar med allehanda olika varumärken som inte går att spåra till någon specifik tillverkare som sköljer över oss från öst så kan man nog inte säga att den delen av marknadsregleringen fungerar.
Kanske dum fråga men, har VVBn/elpatron/doppvärmare någon särskild startström?
Jag hade i varje fall det problemet när jag försökte koppla en smart plug (10A) till en avfuktare (10A). Smart plug:en, som har inbyggt överbelastningsskydd slog ifrån direkt avfuktare försökte starta...
Jag hade i varje fall det problemet när jag försökte koppla en smart plug (10A) till en avfuktare (10A). Smart plug:en, som har inbyggt överbelastningsskydd slog ifrån direkt avfuktare försökte starta...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Ett värmeelement, som en elpatron är drar marginellt mer strröm när den är kall. Men din avfuktare innehåller troligen en eller flera elmotorer (ex, en kompressor). Motorer har väldigt hög startström, men oftast väldigt kortvarigt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden