Om jag vill ha ett uttag såsom bilden. Kan jag be min elektriker att göra den infälld eller blir det utanpåliggande med tanke på arbetstid, kostnad mm? Vill helst ha infälld pga det estetiska. Om så, hur gör elektrikern för att få den infälld? Är väldigt intresserad så jag kan föra en god dialog med elektrikern.
Är det reglad vägg med gips på (så att det är tomrum bakom väggen) så borde det inte vara så svårt att fiska ner en flexslang med kablar i från stömbrytaren ner till där du vill ha det infällda uttaget.W Wike skrev:Om jag vill ha ett uttag såsom bilden. Kan jag be min elektriker att göra den infälld eller blir det utanpåliggande med tanke på arbetstid, kostnad mm? Vill helst ha infälld pga det estetiska. Om så, hur gör elektrikern för att få den infälld? Är väldigt intresserad så jag kan föra en god dialog med elektrikern.
Men det avgörs av om nollan är framdragen till strömbrytaren, annars lär det bli ett större jobb.
edit: Det verkar sitta en dosa högre upp på väggen, där kanske nolla finns, om det saknas i brytarna.
edit igen
Redigerat:
Som nämnts tidigare så är någon form av rotdosa en lösning förutsatt att väggen är uppreglad.
Knacka på väggen från brytaren och neråt, låter det ihåligt så bör det gå bra.
Så här går det till:
Knacka på väggen från brytaren och neråt, låter det ihåligt så bör det gå bra.
Så här går det till:
Det är dock en väldigt gammal dosa som brytaren sitter i. Måste den också bytas? Eller hur löser dom det? Finns bara ett ingående hål.
P-plats skrev:
P-plats skrev:
En duktig elektriker kan göra underverk så finns det bara utrymme i väggen tror jag inte det är omöjligt att få till.W Wike skrev:
Utan ha set det i verkligheten så kan jag dock inte garantera något.
Svårast är nog att få tag i en duktig elektriker som har tid för småjobb som detta...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 856 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 856 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 856 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 856 inlägg
Det var inte jag utan en bekant som letade efter elektriker, men jag fick hjälpa till och utvärdera och det var en (o)skön blandning av företag som saknade behörighet, företag som anng hela elcentralen behövde bytas för att göra ungefär något liknande det du är ute efter (aning mer, inte mycket), elektriker som inte visste hur en jordfelsbrytare fungerade etc. Skrämmande.W Wike skrev:
Jag hade hempulat detta så att det blir lösningen som visats ovan i befintliga dosor (dubbelbrytare + enkeluttag). Finns många trådar på forumet som ger vägledning. Man måste först veta om rummet är jordat, om lamputtaget är jordat och om det finns jord i kopplingsdosan ovanför och att dra ner trådar från kopplingsdosan är inte svårt. Alternativt fråga efter elkunnig i bekantskapskretsen. Jobbet är så litet att det kan vara svårt att få dit en hantverkare.W Wike skrev:
Redigerat: