1 809 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Koppla befintlig PE till ny installation
Hej
Skall installera en AC och behöver koppla in en ny gruppsäkring 10A (finns en ledig en ledig i gruppcentralen)
VP röret 16 mm som jag tänkt använda har redan 3 befintliga ledare till annan belastning.
Kan jag installera fas + nolla i samma befintliga rör fram till Gruppcentralen och därefter använda jord (PE) från den befintlig installationen i befintlig dosa fram till AC?
Om så är möjligt och enligt regelverket, så skulle jag endast behöva dra två FK 1,5 m2( fas + nolla) i samma rör fram till Gruppcentral och koppla jord (PE) från befintlig annan belastning med PE från AC i befintlig dosa.
Bifogar en enkel skiss.
Skall installera en AC och behöver koppla in en ny gruppsäkring 10A (finns en ledig en ledig i gruppcentralen)
VP röret 16 mm som jag tänkt använda har redan 3 befintliga ledare till annan belastning.
Kan jag installera fas + nolla i samma befintliga rör fram till Gruppcentralen och därefter använda jord (PE) från den befintlig installationen i befintlig dosa fram till AC?
Om så är möjligt och enligt regelverket, så skulle jag endast behöva dra två FK 1,5 m2( fas + nolla) i samma rör fram till Gruppcentral och koppla jord (PE) från befintlig annan belastning med PE från AC i befintlig dosa.
Bifogar en enkel skiss.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej, gör inte så. Det är inte formellt förbjudet med flera olika grupper i samma ledning, men det är något man endast ska tillämpa i nödfall då alla andra alternativ är uttömda.
Vad man däremot skulle kunna göra är att dra en tvåfasgrupp i detta rör. Men då behöver man först titta på vad nuvarande grupp används till. Man bör inte blanda en AC med belysning/uttag på samma tvåfasgrupp. Och det ställs en rad andra krav på utförandet av en tvåfasgrupp.
Så, första alternativet är en ny gruppledning till ACn. Men har den verkligen så hög effekt att det krävs en ny grupp?
Vad man däremot skulle kunna göra är att dra en tvåfasgrupp i detta rör. Men då behöver man först titta på vad nuvarande grupp används till. Man bör inte blanda en AC med belysning/uttag på samma tvåfasgrupp. Och det ställs en rad andra krav på utförandet av en tvåfasgrupp.
Så, första alternativet är en ny gruppledning till ACn. Men har den verkligen så hög effekt att det krävs en ny grupp?
Finns inget som att det inte får göras. Det går att dra båda 2 fas och 3 fas till en dosa och ta ut 1-fasojekt därifrån. Finns det noll jord i dosan så behövs det bara en fasledare till. Säkringarna ska sitta bredvarandra eller i rad, samt märkas att den gruppen är 2 fas och 1 fasobjekt anslutet.
Hej
Tack för svar
Det är ingen AC utan en Luft/Luft Värmepump jag skall installera, sorry.
Att dra en tvåfasgrupp i samma rör menar du Bo innebär att inte använda samma L som i befintligt rör, eller?
Är det rätt uppfattat att t.ex om L1 är kopplat till befintlig fas i röret så kopplar jag in ny fas till L2 eller L3.
Både L1 och L2 / L3 behöver en nolla och jorden PE kan den kopplas till befintlig nolla i dosan?
Jag behöver nog en större dim av kabel 2,5 m2 och en större säkring eftersom märkströmmen på värmepumpen är ganska hög (Effekt kyla: 2,5 (0,85 – 3,4) kW och Effekt värme: 3,4 (0,85– 5,50) kW)
Tack för svar
Det är ingen AC utan en Luft/Luft Värmepump jag skall installera, sorry.
Att dra en tvåfasgrupp i samma rör menar du Bo innebär att inte använda samma L som i befintligt rör, eller?
Är det rätt uppfattat att t.ex om L1 är kopplat till befintlig fas i röret så kopplar jag in ny fas till L2 eller L3.
Både L1 och L2 / L3 behöver en nolla och jorden PE kan den kopplas till befintlig nolla i dosan?
Jag behöver nog en större dim av kabel 2,5 m2 och en större säkring eftersom märkströmmen på värmepumpen är ganska hög (Effekt kyla: 2,5 (0,85 – 3,4) kW och Effekt värme: 3,4 (0,85– 5,50) kW)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, tvåfasgrupp innebär olika tidsförskjutna faser t.ex L! och L2. Nolla och skyddsjord är gemensam. Och det finns som sagt regler kring tvåfasgrupper.
Så hur går det med alternativ 1 - ny ledning?
De märkeffekter du anger tror jag är kyleffekt och värmeffekt, inte den effekt som belastar elnätet. Det ska finnas en uppgift om märkeffekt/eller märkström för nätet. Är det en enfaspump drar den troligen under 10 A om den inte är ovanligt stor.
Så hur går det med alternativ 1 - ny ledning?
De märkeffekter du anger tror jag är kyleffekt och värmeffekt, inte den effekt som belastar elnätet. Det ska finnas en uppgift om märkeffekt/eller märkström för nätet. Är det en enfaspump drar den troligen under 10 A om den inte är ovanligt stor.
Bo.Siltberg skrev:
Ja, tvåfasgrupp innebär olika tidsförskjutna faser t.ex L! och L2. Nolla och skyddsjord är gemensam. Och det finns som sagt regler kring tvåfasgrupper.
Så hur går det med alternativ 1 - ny ledning?
De märkeffekter du anger tror jag är kyleffekt och värmeffekt, inte den effekt som belastar elnätet. Det ska finnas en uppgift om märkeffekt/eller märkström för nätet. Är det en enfaspump drar den troligen under 10 A om den inte är ovanligt stor.
Bo.Siltberg skrev:
Ja, tvåfasgrupp innebär olika tidsförskjutna faser t.ex L! och L2. Nolla och skyddsjord är gemensam. Och det finns som sagt regler kring tvåfasgrupper.
Så hur går det med alternativ 1 - ny ledning?
De märkeffekter du anger tror jag är kyleffekt och värmeffekt, inte den effekt som belastar elnätet. Det ska finnas en uppgift om märkeffekt/eller märkström för nätet. Är det en enfaspump drar den troligen under 10 A om den inte är ovanligt stor.
HejBo.Siltberg skrev:
Ja, tvåfasgrupp innebär olika tidsförskjutna faser t.ex L! och L2. Nolla och skyddsjord är gemensam. Och det finns som sagt regler kring tvåfasgrupper.
Så hur går det med alternativ 1 - ny ledning?
De märkeffekter du anger tror jag är kyleffekt och värmeffekt, inte den effekt som belastar elnätet. Det ska finnas en uppgift om märkeffekt/eller märkström för nätet. Är det en enfaspump drar den troligen under 10 A om den inte är ovanligt stor.
Kommer att sätta en ny brytare 13 eller 16 A eftersom leverantör av värmepump från Toshiba Z25 rekommenderar en 13 A säkring. Därefter installeras 2 x FK 2,5 m2 (fas + Nolla) i befintligt rör med befintligt 3 x 1,5 m2 (fas+N+ PE) Jorden (PE) kopplar jag i kopplingsdosa mot värmepumpen.
Om 13 A räcker kanske 1,5 m2 kabel? Annars får det bli 2,5 m2.
Det måste väl vara Ok?
Alternativet är kabelspikning 20 m + borra hål i tegelvägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Varför ställer du frågor när du inte tar till dig de svar du får?
Jag lämnar tråden tills dess att du är med på spåret igen.
Jag lämnar tråden tills dess att du är med på spåret igen.
Kan du på något sätt disponera om så att det som den befintliga gruppen matar i sin helhet matas från annat håll? Då kan du återanvända ditt rör till en grupp till VPn.
Annars låter 20 m kabelspikning + en håltagning rätt beskedligt och inte alls som en bra ursäkt att göra konstigheter. Vad säger elinstallatören som ska göra jobbet?
Annars låter 20 m kabelspikning + en håltagning rätt beskedligt och inte alls som en bra ursäkt att göra konstigheter. Vad säger elinstallatören som ska göra jobbet?
Varför inte tråda om? Dra ut 3x1,5 och samtidigt dra i 5x2,5 FK avsluta i en dosa där du kan tar ut 3 st olika 1- fas. Se till att säkringar sitter intill var andra. Trångt dra bara i 2 faser + nolla jord = 4 ledare men 2,5 mm2
Varför inte bara byta ut trådarna till 2,5 och byta säkringen till 16 A?
Klicka här för att svara
