Går det på något sätt att koppla en vanlig IKEAS (tex hektar) taklampa till ett vanligt eluttag i väggen, utan att anlita elektriker? Finns det typ någon adapter eller liknande man kan köpa?
behöver ungefär 5m lång kabel

Redigerat:
Ska man vara petig och följa reglerna så är väl svaret nej? För att koppla in en lampa som sitter fast i bostaden måste man ha en elektriker. Som jag fattat det...

D Dilato skrev:
[länk]
Den fungerar säkert. Särskilt om man inte vill hålla på och tända och släcka lampan stup i kvarten.

D Dilato skrev:
[länk]
finns det 5m långa? Lyckades bara hitta 2m

David Wallin David Wallin skrev:
Ska man vara petig och följa reglerna så är väl svaret nej? För att koppla in en lampa som sitter fast i bostaden måste man ha en elektriker. Som jag fattat det...
Det vi pratar om är en helt vanlig taklampa med standard snäppanslutning.

Instruktionsbild för att ansluta kablar till en elektrisk kontakt. Markerade positiv och negativ pol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det vi pratar om är en helt vanlig taklampa med standard snäppanslutning.

[bild]
Ja, rent säkerhetsmässigt är det ju inga problem då, så länge man inte snubblar på kabeln och få de två strömförande ledarna utrivna på golvet. Men om man ska vara petig så får man inte spika fast sladden på väggen, eller hur är det?

Vill tillägga att jag inte är petig i det här fallet. Bara nyfiken på vad reglerna verkligen säger.

E
Vill tillägga att jag inte är petig i det här fallet. Bara nyfiken på vad reglerna verkligen säger.
Om att spika upp anslutningssladdar?

Det kan du, men gör det slarvigt så det syns att en hempularen varit i farten.

Det är ett no-no för ett pro som är elektriker.

Annars sätter vanligt folk även kabellister, självhäftande eller skruvade.

Oavsett om det görs snyggt eller inte så är min fundering huruvida det verkligen är tillåtet eller inte för en icke-elektriker att fästa kabel på väggen.

Det är en seglivad myt att det skulle bli en fast installation bara för att man fäster upp en skarvsladd på väggen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är en seglivad myt att det skulle bli en fast installation bara för att man fäster upp en skarvsladd på väggen.
Men i detta fall med en taklampa?

Men i detta fall med en taklampa?
Fast inkopplad med stickpropp, så inte fast?
(och jag skriver det här till 85% för att få igång hetspellarna som älskar skräna om fast installation och elektrikerkrav i 800 inlägg ;) )

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.