Mikael_L
Mikael_L: [citat] Cool pryl, visste jag inte om förut.
7 svar · 1,7k läst
·
P
pemu: Tackar för svar! Som jag trodde... Men bra att få det bekräftat. Har aldrig sett motor med två lindningar på det viset. Jag skulle behöva reglera just en sån motor med 0-10V och har en frekvensomriktare liggandes som skulle passa för ändamålet.
6 svar · 3,5k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Väldigt många som har dragit ny eller bara kompletterat med jord till befintliga eluttag. Var inga problem för mig för 2år sedan. Man väljer ju vad man vill ha och hur man vill göra. Speciellt dls vill många hålla sig borta från då en hel del lampor inte längre passar då de bygger för mycket nedåt med kontakten instoppad.
13 svar · 5,5k läst
Dan1891
Dan1891: Fick du in tre kavlar i en Wago? Förlåt, kunde inte låta bli, kablar menar du ju :)
3 svar · 1,7k läst
·
tommib
tommib: Jag tänkte nog mest att man ska ha en plan för vad man gör om den havererar när det är -20. Då är det bra att förstå hur det är kopplat och var den mäter samt varför (rent energisparande eller skydd av värmekabeln). Sannolikt överlever den där termostaten resten av anläggningen med råge.
4 svar · 1,5k läst
·
T
Tiotummen: Problem löst, huvudbrytaren var trasig. Tack för alla hjälpsamma svar!
11 svar · 1,9k läst
useless
useless: Om det är dålig kontakt så kan det bli väldigt varmt utan att det går särskilt hög ström.
1 svar · 4,1k läst
·
E
etompau: [citat] App används av Plejd vid konfigurering av grejorna, därefter behövs den inte nyttjas.
14 svar · 2,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Var tryckbrytaren ska kopplas in beskrev jag i mitt förra inlägg. Det var ett exempel då ordningen kan variera.
4 svar · 2,2k läst
·
M
Makkan1234: Tack ska prova det
3 svar · 1,2k läst
·
M
M
Mikael 81: [citat] Japp, men spisen på de två andra. Så ugn+spis blir tre faser totalt.
9 svar · 2,1k läst
·
T
TS1997: Tack för info! Får kolla på att eventuellt byta ut hela armaturerna istället då. Vilken typ rekommenderar ni att byta till som fungerar bättre men samtidigt är relativt liten?
7 svar · 2,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Artikeln bygger troligen på Mats Jonssons gamla artikel http://temp.syntaxis.se/Area_for_skyddsledare.pdf Frågan har även tagits upp ett antal gånger på vårt forum tidigare. Man kan ju enkelt tänka sig, att om man kan ha en 30 meter lång gruppledning med alla ledare 1.5 mm², då kan man också har en 30 meter lång gruppledning till t.ex spisen med en 1.5 mm² skyddsledare. Felströmmen
18 svar · 3,5k läst
M
Mikael 81: Eller denna, om du har tillräcklig koll på el för att byta uttaget själv. Och att uttaget vi pratar om är jordat förstås. [bild] https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-kombi--jordat Eller om du inte har jordat uttag: [bild] https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-vagguttag-4-vags-klass-ii Annars borde ju det du frågar efter finnas också - bara att jag inte har
3 svar · 1,3k läst
·
K
kedjehus1973: [citat] Tack tack! Denna säkring skulle jag uppskatta är ca 35 grader :) Så helt i sin ordning då.
2 svar · 895 läst
TRJBerg
TRJBerg: [citat] Blev lite upphetsad då jag såg uttagen. :)
29 svar · 11,8k läst
·
Y
Yaken: [citat] För du allt annat än oändligt om du ohmmäter mellan två helt urkopplade kablar har du något problem. 6Kohm över 230 volt är nästan 40 mA så det är säkert tillräckligt för en LED-lampa att gå igång.
24 svar · 2,6k läst
·
tommib
tommib: Om du får en skarv precis längs med rännan så kan det möjligen bli problem. Detta löser du genom att antingen spåra lite djupare och spackla över med husfix eller annat cementbaserat gegg eller så spårar du separata spår och lämnar 1-2 cm betong mellan. Om det går så är det en fördel att använda VP-rör istället för flexslang, innerdiametern är lite större. Om du använder
4 svar · 1,9k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Spara instruktionen till nästa år ;) Funkar såklart med vilken skål som helst, bara det är två olika skålar och man kommer ihåg vilken som är vilken. Det gör inte maken, så ungefär halvvägs får han börja om från början. :p
9 svar · 2,1k läst
·
Höghus
Höghus: Den funkade utmärkt till en borrmaskin enligt @tommib 's förklaring. Jag hittade en annan gammal dimmer, också för glödljus/lysrör i bra-att-ha-lådan. En Ahlström 21275 med samma symbol. Där fanns dessutom med ett schema hur utgången med trafosymbol kopplas. Trafo-plinten är till vänster i schemat. Tyvärr funkade inte denna dimmer till borrmaskin. Glödljus gick däremot bra.
4 svar · 1,4k läst
·
pacman42
pacman42: Den där fjädern har släppt inne i uttaget. Den skall inte sitta så där.
12 svar · 5,7k läst
·
H
hempularen: Beror nog lite på vad du mäter med. I princip all elektronik har switchade nätdelar, som har en elak karaktäristik, enda sättet att få en korrekt mätning är med "true RMS" baserade instrument, de flesta billigare instrument klarar inte det. Och det kan bli väldigt stora mätfel (typ en faktor 10 eller 100).
17 svar · 2,6k läst
B
b_hasse: Kortslutningen går nog bra, men när man ska ta bort den så är det säkrast om det inte lyser på solcellerna. Ta alltså bort kortslutningen på natten, för att undvika ljusbågar!
13 svar · 4,1k läst
·
M
Mikael 81: 10W (källa: https://www.granngarden.se/kunskap/hons/hons-pa-vintern) Så det ska nog inte vara något problem att få in tillräckligt många höns per m2 för att generera värmen som behövs, bara man löser isoleringen.
5 svar · 2,8k läst
RoTe
RoTe: [citat] Allt går väl om man vill och kan, det där ser lite pyssligt ut dock.
6 svar · 9,9k läst
·
P
panzerkin: Provade att dra upp tempen igen (utan ändringar) och nu lät det som det skulle från proppskåpet, måste missat det förra testet . Tackar för all hjälp! [bild]
12 svar · 2,9k läst
·
R
roundround: Tackar för svaren. Det blev en liten tång och det gick bra.
4 svar · 2,7k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Nu löste min JFB igen. Bara att ge upp då...
7 svar · 1,9k läst
·
GK100
GK100: Bara för att det är du Arnodt - Wago distributionsplint.
22 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.