El
Petgus68: Finns det någon som har två Uponor termostad T-55 (radio) att sälja?
elmont: Då är det till att försöka se vart dom har sina ledningar och markskåp samt gissa ;)
Fredrik99: Jag skulle ta ur/slå av aktuell säkring, dubbelkolla, att det verkligen inte finns någon spänning på aktuella kablar, sedan riva dem till närmsta dosa och koppla ur kablarna där. I min värld är det säkrare än att ha löst hängande kablar av äldre datum som det kanske går spänning i… Egentligen får man ju knappt ändra något i fast installation men tycker att man kan vara lite
hempularen: Som sagt det är enkelt att täta om man kommer åt. Använd rätt tejptyp. Samtidigt skall man kanske inte överdriva problemet. Det finns alltid läckor i inplastningen, det är för det mesta inget problem, men om man ser till att täta det som går att täta, så har man bättre marginal mot att andra framtida läckor skall ställa till något, om det blir för många.
Gunnar Johansson69: [citat] Uppföljning efter att jag fått tid att ta tag i detta. Elektrikern som gjort detta en gång i tiden har haft koll på grejerna, vit är tändtråd rakt igenom, och gul kommer från brytaren och byter sedan färg till vit i dosan, jag hade kanske inte bytt färg, men men. Brun var fas. Jag tror orsaken till fyra ledare är att det en gång i tiden suttit ett vägguttag längre bort, då
Maalox: Hur det bäst optimeras beror mycket på förutsättningarna för just dig (saker som kan skugga etc). Gällande din taklutning, här en bild jag tog från Solcellskollens hemsida som exempel:
Gooli: Kanske går det klippa bort några centimeter av skåpets kant innan ramen sätts på plats? Detta förutsätter att utrustningen som sitter i skåpet inte kommer för nära dörren. En bild av hela skåpet taget med viss vinkel med dörren öppen skulle underlätta. Om detta är möjligt är det såklart en uppgift för personen som beställt och monterat skåpet.
Plutus: Nu kanske din tomt är så att det inte skulle fungera, men jag hade ett liknande problem och la ner en dränkpump och drog iväg med slangen så att den slutade något under nivån där pumpen började suga luft. slutet på slangen stoppade jag ner i en avsågad pet-flaska. Det här gjorde att jag bara behövde köra pumpen tills slangen var fylld, resten av tiden gjorde hävertverkan att gropen
Mjolnir: En till fråga, se bilden. Varje spot är kopplad direkt till en trafo. Dvs. kabeln går ej från trafo till spot 1, från spot 1 till 2, från spot 2 till 3 osv. Vid övergång till 230v och 1.5 kabel så kanske det inte är helt enligt böckerna att koppla som det ser ut just nu? Blir ju lite många wagoklämmor. Ska jag koppla annorlunda tror jag att nya vp/flexrör behöver dras mellan
jonte59: [citat] Tack för svaret.Det var en helgjuten liten dosa men jag slänger skiten och köper en ny.Den köptes på Biltema
chali405: [citat] monteringsanvisning: ( som jag uppenbarligen inte kommer följa ) https://vimeo.com/394371034
Noun: Tack till er alla som ha bidragit till tråden! Det uppskattas.
snuttjulle: Den siffran talar väll bara om MAX avsäkring och inte hur mycket den drar vid drift? Inte omöjligt att den 10A säkring som sitter där har gått sönder av någon annan anledning och nu går lite då och då.
Avemo: Fick du med några papper? Du har fotat från en vinkel där det är svårt att se texten i plasten. Det ser ut att stå N(L) vid den blå. Står det L vid den bruna? Sedan står det styrele och någon med bokstav vid den svarta. Jag tror att du har förstått rätt hur det skall kopplas. Men det är ännu bättre om du hittar någon dokumentation. Dosan där det skall anslutas syns inte på
Snickerick: Jösses vilken skillnad det blev med lite PTFE spray. Som ny direkt.
bygges: [citat] Jag ska skicka iväg ett mail till elektrikerfirman som jag haft kontakt med och höra om det går att få något prisförslag för "städning".
Enhanceme: Men med en krok som har gängor, så spänner man åt gängorna så armaturen ligger dikt mot taket, och stödpinnar på sidorna som har rätt längd för att hålla armaturen rak. Det kanske är Satans idéer. Förlåt mig för mina synder.
Vardon: 1,5 kvadrat på 16A kan vara okej. Det beror på förimpedans (elnätet före), förläggningssätt etc. Men det ska ske via en beräkning som bevisar det. Mest troligt är det inte godkänt med tanke på övriga installationer..
datja: [citat] Använd dosa med utskruvbar ring. Använd gipsbruk för fixering
Timmerö: [citat] Sverigepumpen hänvisade till installatören och installatören skriver att det går bra att sätta luftvärmepumpen utanför jfb. Tack för alla svar!
hempularen: Som sagt golvvärmen är nog den mest misstänkta faktorn här. Sedan bör man kanske vara uppmärksam på om det finns något annat i huset som drivs via ditt abbonemang. Sådant har hänt vid större ombyggnader i andra projekt.
Ole E: [citat] Tack för svar. Jag kommer låta byta elcentral en och då sätta 3-polig 16A säkring QUOTE="BirgitS, post: 5044111, member: 155688 är normalt att låta en elektriker (eller en själv) ta en av faserna som tidigare gick till spisen och dra den till ett nytt uttag för ugnen. Vanligen är spisar avsäkrade med 3 x 16 A och då låter man ugnen få 16 A, vilket många ugnar vill
Johan456: Det går förmodligen att lösa. Prata med tillverkaren. A-collection tror jag är Thorin&Thorin, idag ägs väl dem av Pentair. Jag vet att det tidigare varit ok att ansluta deras serieresistiva kabel till 400V under vissa förutsättningar. Att kapa 5m på en 65m ökar inte effekten per meter lika mycket som 400V kontra 230V gör. För säkerhets skull hör du med tillverkaren, men ovett badrum
Demmpa: [citat] NEJ! I en äldre mätarplats är det följande ordning: Inkommande serviceledning -> huvudsäkringar -> kundens huvudbrytare -> elmätaren -> utgående plint. I en ny mätarplats är det följande ordning: Inkommande serviceledning -> huvudsäkringar -> elmätaren -> kundens huvudbrytare -> utgående plint. I TS fall så är det följande ordning: Inkommande serviceledning ->
Nissens: [citat] Så är det absolut! Med LED spelar det ju ingen större roll längre ens om de sitter i ouppvärmt utrymme… Men en tänd 100W lampa minskar radiatorernas arbete med 100W om de är av en modell med direktverkande el. :)
Elisabeth R: [citat] Tack för svar! Utan att fördjupa mig i politiken vill jag undra vad det är jag läser om infravärme? Hur fungerar den?