8 095 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
är mitt elfel krypström? Eller är det något annat lurt …
Ta ut en annan elektriker och megga hela anläggningen, sätter en slant på att ni kommer hitta jordfel någonstans. Antagligen i något utomhus, ett uttag eller liknande. Att säkring löste när du körde utanför jfb var nog bara pga hög startström och annan samtidig belastning gissar jag på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 140 inlägg
Då lutar det åt två oberoende problem, jordfel och hög startström.
Jag skulle titta närmare på värmepumpens utedel, kanske nån värmekabel där.
Det bör då vara tydligt mätbart, men den första elektrikern kanske inte gjorde någon isolationsmätning alls?
Jag skulle titta närmare på värmepumpens utedel, kanske nån värmekabel där.
Det bör då vara tydligt mätbart, men den första elektrikern kanske inte gjorde någon isolationsmätning alls?
Instämmer med föregående att en isolationsmätning av anläggningen är på sin plats.
Sen efter det är åtgärdat kan du börja bråka med sågen igen.
Sen efter det är åtgärdat kan du börja bråka med sågen igen.
Hej…jag har ingen Elkunskap att tala om, men jag kan dela med mig av ett liknade elfel/symptom som jag hade förra vintern.
C10 säkringen för 5år gamla centraldammsugare gick när den skulle startas.
(Hade tidigare en Husky från 86 och nu en Husky flex med mjukstart som fungerar felfritt).
Jag återställde samt kollade Huskyns inkopplingar samt dennes återställningsknapp och provade igen å jordfelsbrytaren löste.
(Jag har exakt samma Hager cd R425).
Å så höll symptom på så länge jag testade.
Det enda som är inkopplat på samma grupp mha kopplingsdosa inne i källaren var ett metallkapslat vu som sitter under entrétrappan och där hade vi ett flertal ljusslingor anslutna med 4vägs grenuttag för utomhusbruk.
Då upptäckte jag att en av ledljusslangarna ute hade gått sönder (kortis?)och orsakade detta fenomen när den var ansluten i grenuttaget/vi/samma gruppsäkring.
Tog bort ljusslingan och nu fungerar Huskyn som vanligt….även om det ej är roligt när KGB löser, så är d skönt att veta att den fungerar. (Jag är generellt dålig på att testa den kontinuerligt
C10 säkringen för 5år gamla centraldammsugare gick när den skulle startas.
(Hade tidigare en Husky från 86 och nu en Husky flex med mjukstart som fungerar felfritt).
Jag återställde samt kollade Huskyns inkopplingar samt dennes återställningsknapp och provade igen å jordfelsbrytaren löste.
(Jag har exakt samma Hager cd R425).
Å så höll symptom på så länge jag testade.
Det enda som är inkopplat på samma grupp mha kopplingsdosa inne i källaren var ett metallkapslat vu som sitter under entrétrappan och där hade vi ett flertal ljusslingor anslutna med 4vägs grenuttag för utomhusbruk.
Då upptäckte jag att en av ledljusslangarna ute hade gått sönder (kortis?)och orsakade detta fenomen när den var ansluten i grenuttaget/vi/samma gruppsäkring.
Tog bort ljusslingan och nu fungerar Huskyn som vanligt….även om det ej är roligt när KGB löser, så är d skönt att veta att den fungerar. (Jag är generellt dålig på att testa den kontinuerligt
Har fått samma känsla när jag läst tråden. Att det någonstans finns en lite "brygga" PE <-> N kanske i form av ett mikrogap eller förkolning som antingen bildar kontakt av värme och/eller vars överledning permanent förvärrats av sågens spänningstransienter (som blir följden av höga strömmar och den induktion ledare har).boihus123 skrev:
Bästa svaret
LÖST.
Har nu haft en annan firma här. De försökt lösa ut jordfelsbrytaren med någon apparat. Dock lyckades dem inte (elektrikern trodde den troligtvis felinstallerad sedan huset byggdes för 20år sedan). Så han öppnade upp skåpet och dömde ut installationen som tämligen amatörmässig.
slutade med att han bytte ut alla komponenter och drog om el-installationen.
nu är problemet löst och sågen funkar fin fint.
dock har jag numera ett jordfel i ett uttag i köket som löser så fort jag petar på det. Så ska kolla om den är felkopplade. Men nu är de stora problemen lösta!
stort tack för all hjälp och idéer
//eric
Har nu haft en annan firma här. De försökt lösa ut jordfelsbrytaren med någon apparat. Dock lyckades dem inte (elektrikern trodde den troligtvis felinstallerad sedan huset byggdes för 20år sedan). Så han öppnade upp skåpet och dömde ut installationen som tämligen amatörmässig.
dock har jag numera ett jordfel i ett uttag i köket som löser så fort jag petar på det. Så ska kolla om den är felkopplade. Men nu är de stora problemen lösta!
//eric
Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 138 inlägg
E Eric Trulsson1 skrev:LÖST.
//eric
Skönt att det löst sig! Vet du mer specifikt vad som var problemet? Mer än att ”installationen var amatörmässigt”. Påtalade de ngt specifikt fel eller orsak till problemen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden