784 läst ·
2 svar
784 läst
2 svar
Uttag på fasad
Skulle precis till att montera ett uttag på fasaden av modell schneider exxakt som har utbrytningar i nedre vänstra hörnet och övre högra hörnet. Dessvärre är nu rörutloppet i mitten av den stående fasadplankan så den lösningen med att gå in bakifrån i uttaget går bort…
Kvarstår då att komma med slang uppifrån eller nedifrån och gå in via membrangenomgföring.
I vanliga fall är ju kabel underifrån att föredra men här känns det nästan bättre att komma uppifrån med tanke på att vatten/fukt etc riskerar följa med kabel/rör in i huset..
Hur ska man tänka ?
Kvarstår då att komma med slang uppifrån eller nedifrån och gå in via membrangenomgföring.
I vanliga fall är ju kabel underifrån att föredra men här känns det nästan bättre att komma uppifrån med tanke på att vatten/fukt etc riskerar följa med kabel/rör in i huset..
Hur ska man tänka ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Om det fungerar praktiskt så kan du ta upp ett nytt hål mitt i uttaget, någonstans längs lodlinjen. Man måste inte använda de utbrytningar som finns.
Det måste inte heller vara helt tätt mot vatten, oberoende av hur man går in, utan det viktiga är att ta upp kondenshål i botten som det ska finnas en anvisning för. Det bör ju inte regna rakt in, men den lila fukt som tränger måste kunna komma ut.
Det måste inte heller vara helt tätt mot vatten, oberoende av hur man går in, utan det viktiga är att ta upp kondenshål i botten som det ska finnas en anvisning för. Det bör ju inte regna rakt in, men den lila fukt som tränger måste kunna komma ut.
Ska kika på det. Kan ju dock bli trångt eftersom plinten ligger i vägen men värt o testa. Ska ta upp kondenshål medBo.Siltberg skrev:
Om det fungerar praktiskt så kan du ta upp ett nytt hål mitt i uttaget, någonstans längs lodlinjen. Man måste inte använda de utbrytningar som finns.
Det måste inte heller vara helt tätt mot vatten, oberoende av hur man går in, utan det viktiga är att ta upp kondenshål i botten som det ska finnas en anvisning för. Det bör ju inte regna rakt in, men den lila fukt som tränger måste kunna komma ut.
Klicka här för att svara
