Jag har en enfas varmvattenberedare på 3000W som levererades med vanlig jordad pågjuten stickpropp. Den är ansluten till ett vägguttag som är säkrat 16A.
Till den har jag provat att sätta en plugin-timer för att kunna styra förbrukningen till billiga timmar.
Den första jag provade var en enkel mekanisk timer. Den slutade fungera ganska snabbt. Den visade sig vara märkt 10A.
Nästa försök var en elektronisk timer märkt 16A. Den blev efter en månad bränd, luktade, smälte. Trots att den var märkt 10A.

Är inte detta ett tecken på ett systemfel. Är det inte så att ett vanligt vägguttag aldrig borde tillåtas att säkras med mer än 10A. Det var väl så det var från början.
När spårade det ur och blev så här knasigt? Varför? Är det det en misslyckad EU anpassning?
Nu kan ju en konsument proppa in vilken pryl som helst i ett 16A uttag. Borde inte hela kedjan klara samma max ström.
Är Schucko systemet över huvud taget tänkt för mer än 10A

K Kvisthberg skrev:
Nästa försök var en elektronisk timer märkt 16A. Den blev efter en månad bränd, luktade, smälte. Trots att den var märkt 10A.
Det var väl inte så konstigt om VVB drar mer än 10A?

K Kvisthberg skrev:
Ja, 16A är OK.

Elmateriel ska såklart tåla den ström dom är märkta för. Dock har det väl visat sig tidigare att billiga importerade prylar inte håller måttet vid långvarig hög belastning. Det är därför man inte rekommenderar elbilsladdning via stickpropp t ex.
Håller man sig till välkända fabrikat med erkänd kvalitet så ska dom tåla 16 A under den tid det tar att värma en 1-fasansluten varmvattenberedare.

Schucko klarar 16A om den är som det ska.
Men om du har en så pass stor last måste du ju se till att timer och eventuella skarvkopplingar också tål 16A.

K Kvisthberg skrev:
Jag har en enfas varmvattenberedare på 3000W som levererades med vanlig jordad pågjuten stickpropp. Den är ansluten till ett vägguttag som är säkrat 16A.
Till den har jag provat att sätta en plugin-timer för att kunna styra förbrukningen till billiga timmar.
Den första jag provade var en enkel mekanisk timer. Den slutade fungera ganska snabbt. Den visade sig vara märkt 10A.

Är inte detta ett tecken på ett systemfel. Är det inte så att ett vanligt vägguttag aldrig borde tillåtas att säkras med mer än 10A. Det var väl så det var från början.
När spårade det ur och blev så här knasigt? Varför? Är det det en misslyckad EU anpassning?
Nu kan ju en konsument proppa in vilken pryl som helst i ett 16A uttag. Borde inte hela kedjan klara samma max ström.
Du skriver ju att båda dina timers som du har använt har varit märkta med 10A fast du kör en last som är större än 10A igenom dem och de ska bryta lasten rätt ofta. Förväntar du dig att det ska hålla ändå? :thinking: Be en elektriker montera in en kapsling med styrning och kontaktor istället (y)

K Kvisthberg skrev:
Jag gissar att en av siffrorna är fel?

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
K Kvisthberg skrev:
Gissar att du skrivit fel här. Men om timern är märkt 16A och det visar sig att den inte tål det så är det väl läge att reklamera och begära pengarna tillbaka. Vad var det för fabrikat? Här kanske det kan vara bra att välja något kvalitetsmärke (om det nu inte var det du hade).

• Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
Sorry. Skrev fel timer nr 2 var märkt 16A

• Gilla
utgång och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Elmateriel ska såklart tåla den ström dom är märkta för. Dock har det väl visat sig tidigare att billiga importerade prylar inte håller måttet vid långvarig hög belastning. Det är därför man inte rekommenderar elbilsladdning via stickpropp t ex.
Håller man sig till välkända fabrikat med erkänd kvalitet så ska dom tåla 16 A under den tid det tar att värma en 1-fasansluten varmvattenberedare.
Nu är ju i regel laddkablar till bilar konstruerade så att de drar ner laddströmmen till 10A, så det finns väl ingen anledning till att avråda från att använda dem.

I så fall borde man avråda från att använda motorvärmare och kupévärmare också, det har man ju använt i många år…

Nissens Nissens skrev:
Nu är ju i regel laddkablar till bilar konstruerade så att de drar ner laddströmmen till 10A, så det finns väl ingen anledning till att avråda från att använda dem.

I så fall borde man avråda från att använda motorvärmare och kupévärmare också, det har man ju använt i många år…
Ja, jag förstår inte heller hysterin kring att inte ladda elbilar via stickpropp. Jag antar att det är några enstaka händelser på grund av dåligt material eller handhavandefel som sen har blåsts upp av laddboxinstallationsbranschen.
Sen är det i och för sig en viss skillnad att regelbundet belasta ett uttag hårt som sitter utomhus där man pluggar i och ur en blöt och skitig kontakt flera gånger i veckan jämfört med en varmvattenberedare som sitter inomhus i ett uttag som aldrig rörs.

Min fråga är. Borde inte ett robust säkert system vara uppbyggt så att man kräver att alla ingående komponenter som säljs klarar samma ström. Tex 10 eller 16 A. Inte en mix som det är nu. Det måste finnas en historisk förklaring till att vi hamnat i den soppan vi har nu.
När blev det tillåtet att säkra ett vägguttag med mer än 10 A?

Bästa svaret

K Kvisthberg skrev:

Felet är nog att vissa dyrare fabrikat för länge sedan godkändes av tillverkaren för 16 A ( tillverkat i ett land med lägre systemspänning) för att klara samma effekt som i länder med högre spänning. Så småningom upptäckte väl konkurrenterna att deras uttag till viss del ratades pga att dom bara var godkända för 10 A. Lösningen blev då att märka även deras uttag med 16A och det utan att man höjde kvaliteten på uttagen.
Vilken ström ett uttag får belastas med bestämmer tillverkaren, det är dom som sätter ribban. Det finns vissa krav som ska uppfyllas och med helt nya provexemplar samt under en relativt begränsad tid är det inte så svårt. Svårigheterna kommer med tiden med värmeutveckling som påverkar spänsten och ger oxidering av kontaktblecken. Det gäller inte enbart uttag utan även andra "apparater", så när man "planerar" sina anläggningar ska man se till att ha goda marginaler och anpassa sitt val av matr. efter det.
Det är lite som att en bilmotor inte kommer att hålla speciellt länge om man hela tiden ligger på det högsta tillåtna varvtalet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
K Kvisthberg skrev:
Min fråga är. Borde inte ett robust säkert system vara uppbyggt så att man kräver att alla ingående komponenter som säljs klarar samma ström. Tex 10 eller 16 A. Inte en mix som det är nu. Det måste finnas en historisk förklaring till att vi hamnat i den soppan vi har nu.
Nu var det ju inte den fasta elanläggningen som gick sönder, det var ju 10A prylar du försökte köra 16A i. Så det är ju helt naturligt att de inte höll.

Edit: ser nu att du sagt att du skrev fel. Den prylen som var märkt 16A var uppenbarligen felmärkt alternativt felaktig då…

K Kvisthberg skrev:
Har det någonsin varit förbjudet. Det handlar väl om ledarnas dimension. I en annan tråd förekom vattenkokare som var på ca. 3 kW, svårt att ha sådana om det skulle vara förbjudet att ha vägguttag säkrade för 10A.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.