Tjena, ända sen jag flyttade in i min lägenhet så har jag ej kunnat ha igång diskmaskinen samtidigt som mikrovågsugnen. Slår ut efter ungefär 1 minut sen måste jag slå på brytaren igen i centralen. Sedan måste jag stänga av diskmaskinen för att sedan kunna fortsätta använda mikron. Beror detta på att det är för svag spänning i centralen så strömmen ej räcker till? Tänker om detta går att lösa utan att gå till hyresvärden då väntetiderna är otroligt långa för att få hjälp med elproblem.

Det beror på att maskinerna drar för mycket ström tillsammans så att säkringen löser ut. Det finns två lösningar:
- Dra fram en ny ledning från en till säkring i elcentralen till ett nytt vägguttag så att maskinerna slipper dela.
- Sluta använda flera strömkrävande maskiner samtidigt.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
wildeside
Troligtvis en 10 ampers säkring som ger 2300W.
Diskmaskin och micron använder mer så därför löser säkringen ut.
Lösning på problemet är ett jobb för elektriker eller nöja sig med att använda en sak i taget.

S Simon_The_Sten skrev:
Tjena, ända sen jag flyttade in i min lägenhet så har jag ej kunnat ha igång diskmaskinen samtidigt som mikrovågsugnen. Slår ut efter ungefär 1 minut sen måste jag slå på brytaren igen i centralen. Sedan måste jag stänga av diskmaskinen för att sedan kunna fortsätta använda mikron. Beror detta på att det är för svag spänning i centralen så strömmen ej räcker till? Tänker om detta går att lösa utan att gå till hyresvärden då väntetiderna är otroligt långa för att få hjälp med elproblem.
Du behöver ju iallafall en elektriker. vad säker hyresavtalet av att göra ingrepp i centralen? Nu är jag ingen elektriker, så kanske behöver korrigeras. Men antagligen sitter de på samma säkring och om kablar är tillräckliga så kan man ev. höja säkringen. Men det beror på vad huvudsäkringen in i lägenheten fixar. Men det låter som att gruppen blir överbelastad.

Har du fler uttag och kan flytta micron så prova att plugga in där

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Börja med att lägga upp en bild på elcentralen och förteckning över säkringar, så man ser vilken säkring som löser ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.