Hej
Jag ska byta elcentral hemma. Det är en liten/normal central, det finns en större central i källaren.
Ja har hittat en elektriker som ska göra jobbet. Priset som han lämnade på centralbyte inklusive elcentra är OK.
Jag bara undrar om elcentralens märke, det är Malbergs central. Är den elcentral OK?
Edin
Jag ska byta elcentral hemma. Det är en liten/normal central, det finns en större central i källaren.
Ja har hittat en elektriker som ska göra jobbet. Priset som han lämnade på centralbyte inklusive elcentra är OK.
Jag bara undrar om elcentralens märke, det är Malbergs central. Är den elcentral OK?
Edin
Det syns förhoppningsvis på priset att det är en malmbergscentral vill du betala mer så kanske han kan välja ett annat märke?
Malmbergs är ett fabrikat med mycket blandad kvalitet. Det är ett företag som har allt från små kopplingsklämmor, väggbrytare/uttag till elcentraler. De är även stora på LED armaturer. Allt i lågprisegmentet.
Så vitt jag förstår är vissa saker från Malmbergs rent skräp, annat är helt OK, inget är riktigt på topp. De flesta seriösa elfirmor undviker att använda Malmbergs material. Det är inte bara en fråga om hur det håller, utan även om att vissa brister kan göra att monteringen tar längre tid. Och arbetskostnad är dyrare än prisskillnaden på materialet. Nu hade ju du fastpris, så det är inte ditt problem om monteringen tar onödigt lång tid.
Hur det är med Malmbergs dvärgbrytare (=säkringarna i en central) och jordfelsbrytare vet jag inte. Själva centralskåpen har jag uppfattat är helt OK, Men där skiljer det i princip inget i pris mot mer kända märken.
Det fabrikat som elektriker brukar framhålla som "Rolls Royce" är Hager. Hager är dyrare, men för en central tror jag det kan handla om 25 - 30% högre materialkostnad. Andra märken som brukar framhållas som helt OK, är ABB, och Garo.
Ett fastpris på 3000, låter oroväckande lågt. Frågan är väl lite vad som ingår, eller viktigare "vad ingår inte". Och är det en riktigt elfirma som skall göra jobbet? Priset är nog inte orealistiskt om det gäller en mindre elcentral. I äldre lägenheter är det inte ovanligt med kanske bara 4 eller 5 säkringar. Men pratar vi om en normal villacentral, så låter priset "för bra för att vara sant" (och då är det oftast inte sant).
Så vitt jag förstår är vissa saker från Malmbergs rent skräp, annat är helt OK, inget är riktigt på topp. De flesta seriösa elfirmor undviker att använda Malmbergs material. Det är inte bara en fråga om hur det håller, utan även om att vissa brister kan göra att monteringen tar längre tid. Och arbetskostnad är dyrare än prisskillnaden på materialet. Nu hade ju du fastpris, så det är inte ditt problem om monteringen tar onödigt lång tid.
Hur det är med Malmbergs dvärgbrytare (=säkringarna i en central) och jordfelsbrytare vet jag inte. Själva centralskåpen har jag uppfattat är helt OK, Men där skiljer det i princip inget i pris mot mer kända märken.
Det fabrikat som elektriker brukar framhålla som "Rolls Royce" är Hager. Hager är dyrare, men för en central tror jag det kan handla om 25 - 30% högre materialkostnad. Andra märken som brukar framhållas som helt OK, är ABB, och Garo.
Ett fastpris på 3000, låter oroväckande lågt. Frågan är väl lite vad som ingår, eller viktigare "vad ingår inte". Och är det en riktigt elfirma som skall göra jobbet? Priset är nog inte orealistiskt om det gäller en mindre elcentral. I äldre lägenheter är det inte ovanligt med kanske bara 4 eller 5 säkringar. Men pratar vi om en normal villacentral, så låter priset "för bra för att vara sant" (och då är det oftast inte sant).
Som någon form av referens så satte nyligen min elektriker en ny central med dubbla Jfb, 11 enfasgrupper och två trefasgrupper i en hager-kapsling. Endast arbetet kostade 3000, sedan kostade centralen med innehåll ca 5000 inkl moms.
Jag har ibland kört med Malmbergs vid jobb där priset varit det viktigaste. Malmbergs centralkapslingar är rätt OK, aningens veka och sladdriga och lite lite jobbigare att ha att göra med än dyrare bättre, men absolut ingen helt avgörande skillnad, men det går inte att säga att de är precis lika bra som något bättre/dyrare.E EdinBasic skrev:Hej
Edin
Jag har lite svårt att uttala mig med stor auktoritet om själva normkomponenterna, hur de är upptäcker man ju inte speciellt bra medan man monterar, men Malmbergs känns helt OK på alla sätt och vis (jag hoppar nog Malmbergs lågprisserie DIN-line och M-line).
Det jag alltid testar efter installation (och ofta när jag installerat annat till en befintlig central) är jordfelsbrytare, och får då mätvärden på tid till trip, om det är godkänt eller ej. Det enda fabrikat som jag tycker utmärkt sig att vara dåligt, att inte klara tiden eller vara nära, är GARO. Men de flesta fabrikaten är ju å andra sidan så ovanliga att jag inte får någon vettig statistik. T.ex. Siemens har jag aldrig varit med om någon dålig, men å andra sidan inte testad så många, mindre än ena handens fingrar.
Men Hager, Malmbergs, AEG är märken jag testat rätt ofta och som nästan aldrig fallerar, GARO har jag testat rätt många och har en inte helt obetydlig felprocent på.
Men det är svårt att veta kvaliteten i övrigt, hur t.ex. säkringar och huvudbrytare är. Och även hur de olika märkenas JFB åldras, om de fortsätter vara bra eller blir dåliga med tiden.
Fram tills nu har jag nog kört Hager som huvudspår när jag monterar centraler, inte för att de är allra bäst kvalitetsmässigt, utan för att de har bra kvalitet i kombination med ett bra genomtänkt monteringssystem - det går snabbt och blir bra, att montera en Hagercentral.
Det har bara varit när prispress varit viktigt som jag valt en Malmbergs.
Men så upptäckte jag för en tid sen att min vanligaste grossist (Solar) har bra pris på färdigkopplade centraler med AEG normkomponenter i. Särskilt i IP55-utförande är det jättebra pris, då med en välgjord spelsberg-kapsling.
Så jag har nästan upphört med Malmbergs nu.
Och sen har jag precis börjat prova mig fram bland Schneiders sortiment av kapslingar och normprodukter, men vad det blir där vet jag inte än, jag testar för närvarande.
Men slutsats, själv väljer jag gärna Hager, ev övergår jag mer till Schneider, vi får se.
Malmbergs har jag inget direkt emot, men har bara valt det då priset varit viktigast, då det känts aningens mer svårjobbat.
Men sen har jag även börjat hitta konkurrens till Malmbergs i det låga prissegmentet, så jag har nästan slutat med Malmbergs nu, särskilt för centraler med hög kapslingsklass.
Och, jag har inte haft någon direkt anledning att tro att Malmbergs har undermålig kvalitet.
Inte om det är en liten enkel central.H hempularen skrev:
En dryg tusenlapp i material (Malmbergs) och drygt 3 timmar arbete - det kan gå runt. Säg att det är en 5-10 grupper, så är det ingen stor central och inte så mycket jobb att koppla.
Men det är inte dyrt i alla fall.
edit
Ser nu att det dessutom var + moms, så det blir ju minst 4 timmars arbete.
Men jag kan ju också tillägga att jag inte själv skulle satt en Malmbergs hemma, centralen kommer ju ändå sitta där i 20-30 år kanske, och om den kostar 500kr eller 1000kr mer, så tycker jag att det är lite skitsamma denna extra kostnad, utan valde hellre något annat (själv skulle det alltså bli Hager eller Schneider, eller kanske ev Siemens då jag tror att det är bland det bästa som finns).E EdinBasic skrev:
Angående Malmbergs och dom jag kommit i kontakt/arbetat med så har dom på dom senaste 15 åren inte skiljt sig på något märkbart sätt från övriga fabrikat. Tidigare i slutet på 1900 talet sålde dom en del rent ut sagt dåliga normprodukter men det försvann ur sortimentet runt eller just efter sekelskiftet.