Är det någon som vet hur denna 2+1 poliga strömbrytare ska kopplas in ?
En lampa plus en fläkt.
 
  • Elektrisk anslutningsplint med märkningar, fastsatt i en metallram på en strukturerad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schemat är väl extremt tydligt? Vad är det du undrar?
 
Hur särskiljs den 1 poliga från den 2 poliga ?
 
Den 2-poliga har en ring på vippan.
 
Jo det vet jag, men var kopplar jag in respektive.
Enbart Ledaren på den enpoliga antar jag.

Är det noll och ledare samt att jord går förbi på den två poliga ?
Ska noll och ledare in på ena sidan och ut på andra.
Har sett kopplingar där det inte är gjort så,
 
Om du har en voltmeter med buzzer-ljud, är det lätt att testa sig fram till hur det ska vara.

Annars håller jag väl med useless att det är tydligt.
 
B Bju skrev:
Jo det vet jag, men var kopplar jag in respektive.
Enbart Ledaren på den enpoliga antar jag.

Är det noll och ledare samt att jord går förbi på den två poliga ?
Ska noll och ledare in på ena sidan och ut på andra.
Har sett kopplingar där det inte är gjort så,
Blanda inte in skyddsjorden i det hela. Med tanke på att du inte verkar ha så bra koll så är mitt tips att du tar hjälp av någon.
 
Ja det är nog det jag ska göra.
Men om det är så tydligt, varför inte beskriva hur det ska kopplas.
 
Det står ju i klartext på brytaren. Vad är det du tycker är oklart?
B Bju skrev:
Ja det är nog det jag ska göra.
Men om det är så tydligt, varför inte beskriva hur det ska kopplas.
 
Fram med multimetern och mät dig fram till nödig kännedom.
Annars om du glömt bort fysiken i
åk 9, lämna bort.

Det skulle väl kännas skönt?
 
Den streckade linjen avser att det bara är mekanisk förbindelse, inte elektrisk.
Än en gång... Mät! Och kontrollera att det är så.
 
Angående din fråga:
B Bju skrev:
Hur särskiljs den 1 poliga från den 2 poliga ?
Hjälper inte att du tidigare sett olika brytare...
Typ jag ser många bilar...men vete tusan om någon funkar som min;)
 
har inte kopplat in ström än, men så här är min tanke.

Är det fel. hör jag med en elektriker.

Installation av elektisk anslutning, etiketter för "till belysning" och "Till Fläkt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte ström du kopplar in. Det är spänning!
Spännande att du väljer att bryta blå nolla.
 
Om du kopplar så skulle du ha en tvåpolig och inte en enpolig + tvåpolig, nu bryter du nollan med en knapp och fasen med den andra knappen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.