Hej, bygger kök i attefallare och kommit till kök. Jag har två dosor ihop med var sitt 16 mm rör till centralen, vilken typ av uttag eller kopplingsbox rekomenderas?
Behörig elektriker vill ha material på plats när han kommer. Samt att jag önskar veta.
Tack, Rickard
Behörig elektriker vill ha material på plats när han kommer. Samt att jag önskar veta.
Tack, Rickard
Du borde haft en spisdosa och 20 mm rör för att kunna göra en normal installation. Till ugnen kan du ju dra tre 2,5 kvmm FQ i lämplig färg och ha ett vanligt uttag av god kvalitet. Hällen är värre, där vill man ofta ha två faser och då är det fast inkoppling som gäller. Anslutningsdosa kan du ta vad som helst av bättre kvalitet. Har för mig att Exxact har en som är ok.
Vilken lustig elektriker som inte har talat om för dig vad och hur du ska dra?? Det är ju just det som är det "svåra" att sedan koppla in (rätt dragna ledningar) är ju det enklaste?? Drar man fel och sätter dosor fel, kan det vara näst intill omöjligt att i ett senare stadium "rädda".riob skrev:
Hur mycket köksapparatur är det som ska strömförsörjas?riob skrev:
Häll 3Fotografen skrev:
Det var inte två 16mm rör utan 1st 20 mm jag hade tänkt lite rätt....Fotografen skrev:
Då kör jag 2fas 16A till häll och 1 fas till ugn, hällen går att köra enfas men det blir dåligt när man startar ugnen.
Drar enklast 3 + 2 2,5mm tänker jag
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Om man kör hällen på två faser och sedan den tredje fasen till ugnen blir det inte snebelastning över faserna om övriga kåken är någorlunda jämt fördelad.Fairlane skrev:
Klicka här för att svara