Hej, bygger kök i attefallare och kommit till kök. Jag har två dosor ihop med var sitt 16 mm rör till centralen, vilken typ av uttag eller kopplingsbox rekomenderas?
Behörig elektriker vill ha material på plats när han kommer. Samt att jag önskar veta.
Tack, Rickard

tommib
Du borde haft en spisdosa och 20 mm rör för att kunna göra en normal installation. Till ugnen kan du ju dra tre 2,5 kvmm FQ i lämplig färg och ha ett vanligt uttag av god kvalitet. Hällen är värre, där vill man ofta ha två faser och då är det fast inkoppling som gäller. Anslutningsdosa kan du ta vad som helst av bättre kvalitet. Har för mig att Exxact har en som är ok.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
riob riob skrev:
Hej, bygger kök i attefallare och kommit till kök. Jag har två dosor ihop med var sitt 16 mm rör till centralen, vilken typ av uttag eller kopplingsbox rekomenderas?
Behörig elektriker vill ha material på plats när han kommer. Samt att jag önskar veta.
Tack, Rickard
Vilken lustig elektriker som inte har talat om för dig vad och hur du ska dra?? Det är ju just det som är det "svåra" att sedan koppla in (rätt dragna ledningar) är ju det enklaste?? Drar man fel och sätter dosor fel, kan det vara näst intill omöjligt att i ett senare stadium "rädda".

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tycker att du ska byta elektriker
Den du har fått tag på verkar inte vara särskilt kunnig eller seriös

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
TS och elektrikern kanske är samma person :p

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
riob riob skrev:
Tack, Rickard
Hur mycket köksapparatur är det som ska strömförsörjas?

D Dilato skrev:
TS och elektrikern kanske är samma person :p
Rätt gissat

• Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Häll 3
Fotografen Fotografen skrev:
Det var inte två 16mm rör utan 1st 20 mm jag hade tänkt lite rätt....
Då kör jag 2fas 16A till häll och 1 fas till ugn, hällen går att köra enfas men det blir dåligt när man startar ugnen.
Drar enklast 3 + 2 2,5mm tänker jag

riob riob skrev:
Då kör jag 2fas 16A till häll och 1 fas till ugn, hällen går att köra enfas men det blir dåligt när man startar ugnen.
Drar enklast 3 + 2 2,5mm tänker jag
Nä !!!
Har du 20 mm rör så kör man FQ 5 X 2.5 mm2
Sedan en fullkopplad Perilex kontakt!
Eller häll ugn kombi.
Vit industriell utomhusutrustning: strömuttag och kopplingslåda, monterad på vägg, väderbeständig konstruktion.

riob riob skrev:
Rätt gissat
Då är det väl inga problem
När du ska göra inkopplingen så har du ju själv köpt in det.
Och det är väl inga problem eftersom du är behörig elektriker enligt inlägg #1
:rofl:

Hade du kört med öppna kort från början hade jag aldrig svarat på det här sättet
Lycka till med köket

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
riob riob skrev:
hällen går att köra enfas men det blir dåligt när man startar ugnen.
Varför blir det dåligt när man startar ugnen? Att hällen går sämre på enfas än tvåfas är jag med på, men vad har ugnen med det hela att göra?
Eller menar du ugn och häll på samma fas?

Fairlane Fairlane skrev:
Varför blir det dåligt när man startar ugnen? Att hällen går sämre på enfas än tvåfas är jag med på, men vad har ugnen med det hela att göra?
Eller menar du ugn och häll på samma fas?
Om man kör hällen på två faser och sedan den tredje fasen till ugnen blir det inte snebelastning över faserna om övriga kåken är någorlunda jämt fördelad.

Under förutsättning att man "kör" samma effekt på samma gång på alla faserna ;)

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.