24 481 läst ·
194 svar
24k läst
194 svar
Malmbergs elcentral
P Putte 9497 skrev:
K Knight skrev:
För forumet och dess medlemmars skull kan det vara ett bra alternativ att dryfta dessa frågor i en egen tråd, förslagsvis under Villalarm & Hemautomation, istället för i en två år gammal tråd om elcentraler.P Putte 9497 skrev:
Jag tror dessutom att sannolikheten för att få svar på sina frågor ökar...
Självklart men jag läste tråden nu och fick syn på detta. Sorryjbr skrev:
Ska testa detta system
Självbyggare
· Södermanland
· 82 inlägg
El-Löken66 verkar vara en frekvent skribent och kunna det mesta och mer därtill om el. Jag är faktiskr mer intresserad av vem han är än hurvida Marmberg är bra eller dåligt. Hans profil har han dolt så han är väldigt anonym. Så det går inte att veta om han jobbar som marknadsförare på Ahlsells, är elektriker eller en djäkligt duktig och erfaren hemmapulare med lång erfarenhet.
Jag skulle vara stolt och gärna visa vilka kunskaper jag hade i min profil om jag hade några.
Jag skulle vara stolt och gärna visa vilka kunskaper jag hade i min profil om jag hade några.
Redigerat:
Malmbergs sortiment består av sämre och bättre produkter, deras normprodukter tillhör mellanskiktet och duger mer än väl i typ bostadshus. Det som är lite sämre är deras uttag/brytare, i alla fall dom serier jag provat.V VetLiteOmMycket skrev:El-Löken66 verkar vara en frekvent skribent och kunna det mesta och mer därtill om el. Jag är faktiskr mer intresserad av vem han är än hurvida Marmberg är bra eller dåligt. Hans profil har han dolt så han är väldigt anonym. Så det går inte att veta om han jobbar som marknadsförare på Ahlsells, är elektriker eller en djäkligt duktig och erfaren hemmapulare med lång erfarenhet.
Jag skulle vara stolt och gärna visa vilka kunskaper jag hade i min profil om jag hade några.
Så sammanfattningsvis normapparater/centraler OK, brytare/uttag tummen ner. Sedan har dom som sagt mycket av varierande kvalitet.
Malmbergs centraler inkl Aurora-serien av normkomponenter känns absolut helt OK.
Förut skruvade jag upp sådana ibland när lågt pris var väldigt prioriterat.
Nu har priserna där stigit, samt att det verkar som att mina rabattbrev på Elektroskandia och Solar har blivit bättre, så nu har jag slutat bygga malmbergs centraler - de blir knappt något billigare.
Det började med att jag upptäckte att Solar hade ett solar plus sortiment, prispressat, och det var AEG komponenter, så jag bytte egentligen redan då.
Men nu väljer jag ofta mellan Hager eller Schneider resi9-serien, det är så liten skillnad mot Malmbergs att jag skippar Malmbergs.
Men jag tvekar inte på att skruva med Malmbergs normkomponenter, de känns hyggligt bra och gedigna.
Malmbergs strömbrytare och uttag köper jag aldrig, förutom ibland, om priset är prioriterat så kan jag tjacka kapslade strömbrytare och uttag i deras Nordic-serie, som åtminstone verkar moderna och bra, men sätter dem dock helst inomhus eller på någorlunda skuggade och skyddade platser utomhus, ty jag har ingen aning om vad de tål av solljus osv under längre tid.
Malmbergs har en annan serie med utomhus-prylar som blir bara ett plastpulver kvar av efter 10 år utomhus i solljus. Detta vet jag för att jag har själv haft sådana på garageväggen, nu bytta.
Malmbergs har och en ny serie med uttag som liknar ELKO RS, som känns ganska moderna och bra, men de har jag inte vågat prova än. Och jag gör allvarligt talat ganska lite sådana installationer idag, så jag kommer inte skaffa någon bred erfarenhet heller.
edit:
Och jag hade ju redan tidigare svarat relativt utförligt i tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/malmbergs-elcentral.391926/#post-3883364
Förut skruvade jag upp sådana ibland när lågt pris var väldigt prioriterat.
Nu har priserna där stigit, samt att det verkar som att mina rabattbrev på Elektroskandia och Solar har blivit bättre, så nu har jag slutat bygga malmbergs centraler - de blir knappt något billigare.
Det började med att jag upptäckte att Solar hade ett solar plus sortiment, prispressat, och det var AEG komponenter, så jag bytte egentligen redan då.
Men nu väljer jag ofta mellan Hager eller Schneider resi9-serien, det är så liten skillnad mot Malmbergs att jag skippar Malmbergs.
Men jag tvekar inte på att skruva med Malmbergs normkomponenter, de känns hyggligt bra och gedigna.
Malmbergs strömbrytare och uttag köper jag aldrig, förutom ibland, om priset är prioriterat så kan jag tjacka kapslade strömbrytare och uttag i deras Nordic-serie, som åtminstone verkar moderna och bra, men sätter dem dock helst inomhus eller på någorlunda skuggade och skyddade platser utomhus, ty jag har ingen aning om vad de tål av solljus osv under längre tid.
Malmbergs har en annan serie med utomhus-prylar som blir bara ett plastpulver kvar av efter 10 år utomhus i solljus. Detta vet jag för att jag har själv haft sådana på garageväggen, nu bytta.
Malmbergs har och en ny serie med uttag som liknar ELKO RS, som känns ganska moderna och bra, men de har jag inte vågat prova än. Och jag gör allvarligt talat ganska lite sådana installationer idag, så jag kommer inte skaffa någon bred erfarenhet heller.
edit:
Och jag hade ju redan tidigare svarat relativt utförligt i tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/malmbergs-elcentral.391926/#post-3883364
Haha, jag var tvungen att titta igenom vad jag skrivit i den här tråden. Eftersom ingen verkar ha tagit upp det och det i vanlig ordning spårat lite kan jag tipsa om att Malmbergs, åtminstone för några år sedan, hade ett väldigt rimligt prissatt sortiment på LED-spottar som var trevliga. Har ett gäng MD99 och ett gäng MD350 (tror jag) som funkar bra och hade bra pris.
MD-99 väljer jag fortfarande väldigt ofta och gärna, vid de relativt glesa tillfällen jag installerar spottar.
Den finns både i 2700K och 3000K.
Men det är egentligen ingen spotlight, utan den sprider ljuset brett. Funkar till allmänljus med 1,5-1,8 meter mellan spottarna vid normal takhöjd, utan att det blir störande ojömnt ljus.
Den finns både i 2700K och 3000K.
Men det är egentligen ingen spotlight, utan den sprider ljuset brett. Funkar till allmänljus med 1,5-1,8 meter mellan spottarna vid normal takhöjd, utan att det blir störande ojömnt ljus.
Jag behöver 75mm kabelskyddsrör för inkommande serviskabel. Av det jag lyckats leta fram så verkar de billigaste leverantörerna vara antingen Byggmax eller Malmbergs. Dom tar strax under 2000 kr för 50 meter.
Är det någon som vet hur Malmbergs kabelskyddsrör är?
Har någon ett alternativ att tipsa om?
Är det någon som vet hur Malmbergs kabelskyddsrör är?
Har någon ett alternativ att tipsa om?
https://markgrossen.se/ror-slang/kabelskydd/kabelskydd-produkt/I iMicke skrev:Jag behöver 75mm kabelskyddsrör för inkommande serviskabel. Av det jag lyckats leta fram så verkar de billigaste leverantörerna vara antingen Byggmax eller Malmbergs. Dom tar strax under 2000 kr för 50 meter.
Är det någon som vet hur Malmbergs kabelskyddsrör är?
Har någon ett alternativ att tipsa om?
Malmbergs 70 mm kostar ca 30:-/m + moms och har slät insida så den är het OK.I iMicke skrev:Jag behöver 75mm kabelskyddsrör för inkommande serviskabel. Av det jag lyckats leta fram så verkar de billigaste leverantörerna vara antingen Byggmax eller Malmbergs. Dom tar strax under 2000 kr för 50 meter.
Är det någon som vet hur Malmbergs kabelskyddsrör är?
Har någon ett alternativ att tipsa om?
Klicka här för att svara
