Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
[bild]
Det blir som du sa, en egen gulslang till teknikrummet. Bäst att göra rätt.

Grävarbetet var ganska jobbigt. Sten, lera och grova rötter är värst. Köpte en kabelskyffel på Jula för 499 idag men skulle vilja ha en ännu smalare spade som max är 10 cm bred och inte blir bredare där uppe, finns det inga sådana?

Har också dividerat med elektrikern hur djupt jag ska gräva. Elektrikern säger frostritt djup men hans arbetsledare säger att 30 cm räcker på min egen tomt. Vad gäller?

[bild]
Jag har grävt cirka 35-45 cm, orkar inte mer.
På din egen tomt finns det väl inga tvingande regler angående förläggningsdjup. Men ett djup som är mer än ett normalt spadblad är rekommenderat.

• Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Jag har grävt cirka 35-45 cm, orkar inte mer.
Till nästa gång finns det smala kedjegrävare att hyra som gör det jobbet fort och lätt.

• Haha
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag var på väg att hyra en grävmaskin men grabben sa att det då finns risk för att vi skadar häcken om vi gräver bort två-tre uppväxta häckar och sedan återplanterar dem så jag valde att gräva för hand.

Jag var på väg att hyra en grävmaskin men grabben sa att det då finns risk för att vi skadar häcken om vi gräver bort två-tre uppväxta häckar och sedan återplanterar dem så jag valde att gräva för hand.
Detta är en kedjegrävare (Den fräser upp ett spår och lägger jorden sidan om):
a5b19f698bdd2c8a854b35b961e9f1fd69.jpg

• Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
ClasseClas
  • Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.