Hej! Jag har en lägenhet utomlands där jag önskar få några få fler uttag.
Vet inte hur många av er har varit i Italien där det är vanligt med en eldosa som kan hålla i antingen en eller upp till tre (ibland fler) uttag där uttag A får strömmen från huset och uttag B och C är seriekopplade till A.
Min fråga är, om uttag A har en 10A säkring är det farligt på något sätt att sätta in en eller två uttag till men med 2,5mm2 kablar?
2,5mm2 används ju till 16A ledningar därav min fråga.
Om nu uttag A har 16A säkring så skulle jag då självklart använda 2,5mm2 kablar…
Vet inte hur många av er har varit i Italien där det är vanligt med en eldosa som kan hålla i antingen en eller upp till tre (ibland fler) uttag där uttag A får strömmen från huset och uttag B och C är seriekopplade till A.
Min fråga är, om uttag A har en 10A säkring är det farligt på något sätt att sätta in en eller två uttag till men med 2,5mm2 kablar?
2,5mm2 används ju till 16A ledningar därav min fråga.
Om nu uttag A har 16A säkring så skulle jag då självklart använda 2,5mm2 kablar…
Sitter det en central säkring så räcker det med 1,5 kvadrats kabel oavsett hur många uttag du har.
Om du ska överdimensionera av någon konstig anledning så borde det i så fall vara kabeln från centralen till första uttaget som är grövre. Det är ju där det potentiellt sett kommer att gå mest ström...
Om du ska överdimensionera av någon konstig anledning så borde det i så fall vara kabeln från centralen till första uttaget som är grövre. Det är ju där det potentiellt sett kommer att gå mest ström...
I första bilden jag laddade upp så ser du två uttag, där denna ena matas från centralen och den andra från första uttaget, då jag inte vet hur grov matarkabeln är tänkte jag ”försäkra mig” om att genom att använda 2,5mm2 kabel så är jag iaf ”på säkra sidan”..useless skrev:
Sitter det en central säkring så räcker det med 1,5 kvadrats kabel oavsett hur många uttag du har.
Laddar upp en bild på centralen.. vet inte om du kan utläsa hur kraftig säkring det sitter
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
På bilden har du en jordfelsbrytare och en 16A säkring (C16 betyder 16A med karaktäristik "C").
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Det är alltid lite riskebelt att ta råd om elinstallation för "fel land". Det finns en del varianter ute i världen som är udda för oss. Men i det här fallet ser det ut som helt korrekt att använda 2,5 kvmm om du skall utöka med fler uttag.
På första bilden ser det ut som detta ev. är i ett badrum? I så fall får man ta hänsyn till avståndskrav från dusch och badkar. Och hur de reglerna ser ut i Italien har jag ingen aning om.
På första bilden ser det ut som detta ev. är i ett badrum? I så fall får man ta hänsyn till avståndskrav från dusch och badkar. Och hur de reglerna ser ut i Italien har jag ingen aning om.
Nej det är turligt nog inte i ett badrum utan bakom köksskåpen.. men tack för ditt svar
Förstår angående ”fel land” men finns det inga regler inom EU?
Förstår angående ”fel land” men finns det inga regler inom EU?
H hempularen skrev:Det är alltid lite riskebelt att ta råd om elinstallation för "fel land". Det finns en del varianter ute i världen som är udda för oss. Men i det här fallet ser det ut som helt korrekt att använda 2,5 kvmm om du skall utöka med fler uttag.
Klicka här för att svara