El
_KirderF_: [citat] Då ska det funka. Men dra slang och tråd före gipsen.
Fredrik K80: [citat] Du har rätt. Det var tydligen ett 50 paket jag kollat på:rofl:
Bo.Siltberg: Det verkar vara ett inte alltför ovanligt fel. Den inbyggda strömbrytaren har uppenbarligen gett upp. En ny kostar 550 kr på elbutik.se. Du får byta ut denna själv mot en likvärdig utan krav på behörighet, men du behöver handlaget. Några sladdar ska in på samma terminaler som den gamla och några skruvar ska dras åt lagom hårt.
Bo.Siltberg: Tydligen har något hänt. Jag ser att det kom ut en ny version av IEC 60335-1 2020. Den kostar bara 689 CHF...
Mjolnir: [citat] Helt jävla sjukt haha blir å hälla lite väggrus i stolparna
Stefan N: Nja, knappast 50kW AC i alla fall.
YvveAmatör: Jag satte i en glödlampa som motsvara 75 watt och nu tycker jag det är okej. Hade blivit perfekt om den suttit precis ovanför dörren, men vet inte om det är värt besväret med att sätta en kopplingsdosa för att flytta den 10 cm… Det är en sån här jag behöver i så fall?
Mikael_L: [citat] Nja, det är kanske lite mer gråzon än du tror. Faktum är att nätägaren besitter koncession för precis all eldragning inom sitt nätområde, så i grunden måste precis alla eljobb utföras av elnätsägaren, och de äger alla elanläggningar. Men, sen finns det en lag med tillägg, där det specificeras vissa undantag mot koncessionen, och just här blir det lite gråskala, är det
elmont: Du har för låg spänning, det ska vara upp emot 100V pulserande likström
jonaserik: På patronens sexkant kan du avläsa vilken effekt den är på , 3 , 6 eller 9 . Det går att lura 3 och 6 kW så dom ger 2 kW utan att trassla till det med annan styrning. Annars skulle jag var rädd om grejerna med direkkoppling, använd som sägs en kontaktor som tar hela lasten.
useless: Man måste inte använda Shellys app eller moln. Man behöver en dator eller mobiltelefon med webläsare för att ansluta den till sitt WiFi och sen kan t ex kan Home Assistand hämta mätvärden direkt ifrån den. Men för att vara övertydlig så läser inte Shellyn av elmätaren, utan den mäster strömmen själv med hjälp av avkännare på ledningarna. Så rent krasst behövs inte elmätaren
2theG: [citat] Stort tack för grymma tips! Jag har en polare som ska flytta in. Han kommer pendla hem till sina föräldrar och så helger.
hempularen: Om det är de saker du nämner så låter det orimligt. Visserligen kan en downlight kosta vad som helst från 100 kr - 10 000 kr, utan att det är en blåsning.
ptlf: [citat] Ja det känns ju som elektriker borde vara den grupp inom hantverkarbranchen som har minst garantiärenden på sitt bord.
TypRätt: [citat] Ja det brukar döda alla 'bra' idéer i mitt hushåll med. Foten är nersatt, diskussionen är slut.
merlinux: [citat] Kan du tipsa den (via PM kanske)? Bor i norra Skärgården - så minst Göteborg området ;-). Om man har ringt upp flera företag och bara får svaret: nej, inte på ön. Nej, inte på gummitak, då blir man lite besviken. Vi valde ju gummiduk på renoveringen att minska vikten på taket då vi tänkte att få tillräckligt vikt på det när det blåser på hösten.
Filip98: [citat] [citat] Tack för tipsen! Känns spontant som att skära ur gipsen och sätta dit en ny känns som det mest ''ordentliga'' sättet att göra det på men hade ju varit det skönaste o bara kladda i med bruk/spackel :rofl:
Mikael_L: [citat] Går inte riktigt att svara på .. En total omtrådning av en anläggning är ju det, en total omtrådning av en en eller flera grupper, eller delar av en byggnad är ju det ... När jag använder det ordet så är det väl i kommunikation med en kund, och då spelar det exakta ordvalet (ordbetydelsen) mindre roll, utan att båda parter fattat vad som ska göras är det viktiga. Man
Hybro: Ett bra klargörande. Vad jag förstår så fyller en ej utlöst jordfelsbrytare en viktig funktion som en slags indikator förutom skyddsfunktionen att anläggningen har en viss säkerhetsstatus. Dock så vet jag inget som på enkelt sätt kan indikera varmgång över tid någonstans i egna anläggningen. Varmgång t ex pga ej tillräckligt åtdragna skruvar, materialflytning etc.
Mikael_L: [citat] Tja, hela upplägget blir aldrig riktigt bra, egentligen. Men visst kan man tänka sig att halka omkring lite i det ljusgråa området. Ty en sak är rätt bra, att man tänker att en säkringsgrupp går till en viss funktion, att den matar liknande förbrukare, det verkar ju skita sig här. Men som sagt, det är bara lite ljusgrått, inte nattsvart förbjudet. Vidare. Om kabeln inte är
anis16: Är det någon som har tips på en dostimer som har upp till 24 timmars påslag? Verkar som alla fabrikat jag hittar har max 8 timmar. Visst, kan ju sätta en automatik i elcentralen etc. men skulle vara trevligt med en färdig lösning. [bild]
MathiasS: [citat] Detta kan missförstås. Att ha en dränkbar pump i en brunn kopplad till dräneringen är ju en bra grej. Att dumpa backspolningsvatten till samma ställe är inte en bra grej. Är man säker på att brunnen sväljer backspol ingen (det kan ju vara många hundra liter vatten) så är det förstås ett mindre problem, men ofta så är ju inte en brunn så stor. Det är ungefär samma sak
hempularen: Det låter som en ren felkoppling. Lägg upp en bild. Även om du har fel på "lampsidan" av trafon, så skall inte en säkring i centralen lösa ut.
merbanan: Den där mätaren verkar stödja mbus. Ni kan koppla in en mbus master och läsa av den varje dag. Typ 10ggr så komplicerat som att läsa av och skriva en logg på papper.
Avemo: [citat] Besserwisser här hävdar att gamla spisar också hade plattor och ugn som var enfasbelastningar. Men de var ofta inkopplade mellan faser utan nolla. I övrigt håller jag med. Nollan behöver inte vara grövre än fasledarna.
Bo.Siltberg: [citat] Det är ingen synvilla. Man måste göra skärmade kablar och skärmade kablar :) En markkabel EKKJ har en koncentrisk ledare i form av en kopparskärm runt kabeln. Den "skärmen" har samma area som fasledarna och används som PE eller PEN. Skärmen ger ett utmärkt skydd i mark mot t.ex en spade. Det var förr den helt förhärskande kabeltypen i mark. Men den är lite jobbig att
Stefan1972: Det är garanterat gammalt fett som ligger runt ledningar som är problemet. Har rengjort flera stycken och alla har de varit kurerade efteråt. Lite tidsödande bara att plocka isär vissa saker........I en var det bara isolerat till själva kontakten som tur var. Den var isärtagbar in i minsta detalj........
Jimmagnusson: Det jag sökte hittade jag faktiskt på Ahlsell innan idag. Vanlig träskruv spax, tfx 3x40 tackar alla sammans [citat] [citat]