Så,
Vad är den gängse åsikten bland proffstyckare här..?
I utrymmen som man inte inreder såsom källare, förråd och garage kan det många gånger vara smidigare att låta hårda VP-rör stå för framförandet än att skaffa nackspärr genom att klamra kabel i taket.
Gäller inte bara el, utan även signalkablar till termostater, effektvakter eller hemnätverk.
Bra-anus?
Vackert-fult?
 
Mycket praktiskt i många fall.
Om det är estetiskt beror ju dels på utförandet, dels på betraktarens krav..
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
L
M MagHam skrev:
Så,
Vad är den gängse åsikten bland proffstyckare här..?
I utrymmen som man inte inreder såsom källare, förråd och garage kan det många gånger vara smidigare att låta hårda VP-rör stå för framförandet än att skaffa nackspärr genom att klamra kabel i taket.
Gäller inte bara el, utan även signalkablar till termostater, effektvakter eller hemnätverk.
Bra-anus?
Vackert-fult?
Varför inte kabelrännor , finns i olika storlekar och kan öppnas rakt ut , inga problem att lägga in mera ledningar
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag har både synliga VP och minikanaler i källare och garage. Rännorna där det går flera kablar och rör där det bara går enstaka kabel. Typ brytare vid dörren osv.
Snyggt? Kanske inte men hemma gäller fort och praktiskt:cool:
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker VP-rör i garage och källare passar utmärkt. Finns ingen anledning att klamma kabel i såna utrymmen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Praktiskt om inte annat, speciellt för små sladdriga signalkablar.
Snyggt? Tja...?
Det man möjligen kan ha i bakhuvudet är belastbarhet på kablar typ EKK el liknande i rör.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Snyggt NEJ, praktiskt ja men ett lite lathetstecken i alla fall om det gäller starkström. Svagström helt ok.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ber att ödmjukast få påpeka att lathet är den kraft som skapat dagens samhälle. Vore vi inte i grunden lata skulle vi inte brytt oss om att uppfinna hjulet eller flyttat ut från grottorna.
I just vårt hus och framför allt källaren handlar det om något så enkelt som prioriteringen av annat eller andra utrymmen där estetik har betydelse. Är man gårdskarl som skall serva fru och småbarn i ett gammalt hus från 30-talet får man prioritera.
I en annan värld kanske jag t o m skulle spårat in rör:D
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E elmont skrev:
Snyggt NEJ, praktiskt ja men ett lite lathetstecken i alla fall om det gäller starkström. Svagström helt ok.
Lathet vet jag inte men jag vill inte se mina kunders reaktion när de får fakturan när jag har lagt ner (i mitt tycke) onödig tid på att göra det överdrivet snyggt i ett garage. :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Nu handlade det väl om i eget garage, eller?
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
...I en annan värld kanske jag t o m skulle spårat in rör:D
Ja i ett vardagsrum kanske man inte ska klamra ett VP med JR1xx utanpå ;)

Vi håller oss kvar i källartaket, på väg till det nämnda vardagsrummet från centralen.
Eller FK i rör på väg från centralen till en kopplingsdosa typ Eljo U56 försedd med rörmuff för "senarelagd" övergång till kabel därnere i källaren...
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu handlade det väl om i eget garage, eller?
Troligtvis men jag vet inte om det ska lejas bort eller göras själv.
Jag hade f.ö lagt rör i mitt egna garage också. ;)
 
JR! Nä i vardagsrum vill man inte ha något som blänker, där gäller TCS:crysmile:
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
JR! Nä i vardagsrum vill man inte ha något som blänker, där gäller TCS:crysmile:
Å jag som gillar glänsande metall :)
 
Müssli Müssli skrev:
Troligtvis men jag vet inte om det ska lejas bort eller göras själv.
Jag hade f.ö lagt rör i mitt egna garage också. ;)
16 eller 20 rör? (Gammal tråd I know)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.