4 800 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Synligt VP i källare/garage etc
Sida 1 av 2
Så,
Vad är den gängse åsikten bland proffstyckare här..?
I utrymmen som man inte inreder såsom källare, förråd och garage kan det många gånger vara smidigare att låta hårda VP-rör stå för framförandet än att skaffa nackspärr genom att klamra kabel i taket.
Gäller inte bara el, utan även signalkablar till termostater, effektvakter eller hemnätverk.
Bra-anus?
Vackert-fult?
Vad är den gängse åsikten bland proffstyckare här..?
I utrymmen som man inte inreder såsom källare, förråd och garage kan det många gånger vara smidigare att låta hårda VP-rör stå för framförandet än att skaffa nackspärr genom att klamra kabel i taket.
Gäller inte bara el, utan även signalkablar till termostater, effektvakter eller hemnätverk.
Bra-anus?
Vackert-fult?
Varför inte kabelrännor , finns i olika storlekar och kan öppnas rakt ut , inga problem att lägga in mera ledningarM MagHam skrev:Så,
Vad är den gängse åsikten bland proffstyckare här..?
I utrymmen som man inte inreder såsom källare, förråd och garage kan det många gånger vara smidigare att låta hårda VP-rör stå för framförandet än att skaffa nackspärr genom att klamra kabel i taket.
Gäller inte bara el, utan även signalkablar till termostater, effektvakter eller hemnätverk.
Bra-anus?
Vackert-fult?
Praktiskt om inte annat, speciellt för små sladdriga signalkablar.
Snyggt? Tja...?
Det man möjligen kan ha i bakhuvudet är belastbarhet på kablar typ EKK el liknande i rör.
Snyggt? Tja...?
Det man möjligen kan ha i bakhuvudet är belastbarhet på kablar typ EKK el liknande i rör.
Ber att ödmjukast få påpeka att lathet är den kraft som skapat dagens samhälle. Vore vi inte i grunden lata skulle vi inte brytt oss om att uppfinna hjulet eller flyttat ut från grottorna.
I just vårt hus och framför allt källaren handlar det om något så enkelt som prioriteringen av annat eller andra utrymmen där estetik har betydelse. Är man gårdskarl som skall serva fru och småbarn i ett gammalt hus från 30-talet får man prioritera.
I en annan värld kanske jag t o m skulle spårat in rör
I just vårt hus och framför allt källaren handlar det om något så enkelt som prioriteringen av annat eller andra utrymmen där estetik har betydelse. Är man gårdskarl som skall serva fru och småbarn i ett gammalt hus från 30-talet får man prioritera.
I en annan värld kanske jag t o m skulle spårat in rör
Lathet vet jag inte men jag vill inte se mina kunders reaktion när de får fakturan när jag har lagt ner (i mitt tycke) onödig tid på att göra det överdrivet snyggt i ett garage.E elmont skrev:
Ja i ett vardagsrum kanske man inte ska klamra ett VP med JR1xx utanpåLjus skrev:
Vi håller oss kvar i källartaket, på väg till det nämnda vardagsrummet från centralen.
Eller FK i rör på väg från centralen till en kopplingsdosa typ Eljo U56 försedd med rörmuff för "senarelagd" övergång till kabel därnere i källaren...