4 113 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
El från järnvägens nät.
I beg to differ....D Daniel 109 skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Single-wire_earth_return
Men ja, jag fattar vad du menade.
Trafikverket har nu ändrat sig:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...ckar-tvillingbroderna-i-ange-far-behalla-elen
Som en av sveriges mest avskydda myndigheter/verk så undrar jag hur man vågade försöka sig på något sådant
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...ckar-tvillingbroderna-i-ange-far-behalla-elen
Som en av sveriges mest avskydda myndigheter/verk så undrar jag hur man vågade försöka sig på något sådant
Dispensen de hade höll på att löpa ut helt. Därefter skulle det ha varit helt olagligt enligt nya ellagen från 1998. Dåvarande SJ borde fått ett permanent undantag i nödvändiga lagar att kunna förse vissa externa fastigheter med el där allmänt elnät saknas. Måste vara jobbigt för de boende att inte veta från år till år om de får ha elen kvar eller om de ska tvingas flytta någon annanstans för att ha el. Och så har det hållit på decennium efter decennium.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Av hans sätt att uttrycka sig låter det som att deras egen beredningsproccess innan beslut varit bristfällig.
Jag får lite vibbar av att det är någon avtalsnisse som gjort någon mekanisk åtgärd, utan att se till sammanhanget vad det handlar om för ärende och historiken bakom att saker varit ordnade på detta sätt. (exempelvis gjort en uppsägning istället för att söka ny dispens)
Och därmed hanterat det som är ett principiellt ställningstagande som om det vore en rent administrativ åtgärd (exempelvis inte lyft det till rätt beslutsnivå) Men det är bara min teori...
Jag får lite vibbar av att det är någon avtalsnisse som gjort någon mekanisk åtgärd, utan att se till sammanhanget vad det handlar om för ärende och historiken bakom att saker varit ordnade på detta sätt. (exempelvis gjort en uppsägning istället för att söka ny dispens)
Och därmed hanterat det som är ett principiellt ställningstagande som om det vore en rent administrativ åtgärd (exempelvis inte lyft det till rätt beslutsnivå) Men det är bara min teori...
Klicka här för att svara
