Läste just om ett brödrspar som blir utan el då banverket klipper kabeln i september.De får ansluta till vanliga nätet men kommer inte ha råd utan måste flytta.Hur var en sådan anslutning rent tekniskt?En trafo från 16kV 16 Hz till 230V el 400/230V och hur fick man 50 Hz ?Lampor måste nästan blinka vi 16Hz och hur funkar elmotorer.Udda lösning för fastighet nära banan?Någon förmån för att mark nyttjas eller?
 
Järnvägen har hjälpkraft för växlar, signalsystem mm. Det är vanlig 50Hz trefas. Eller i vissa fall enfas. I järnvägens barndom förekom det tydligen 16 2/3Hz i banvaktarstugorna. Då får man ett tydligt flimmer i lamporna. Att de matas från järnvägen beror på att de tillhörde järnvägen från början.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
RoTe
2 eller 3-fas 11 eller 22kV och 50Hz.

Förmån? Det var väl en fd banvaktstuga?
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Tvåfas existerar inte i praktiken. Man har en eller trefas.
 
Som redan skrivits så är detta gamla banvaktsstugor som då självklart tog sin ström från Järnvägen då den redan fanns tillgänglig. Hjälpkraft till allt från signaler till bommar mm. 1 Fas eller 2 Fas är nog mer vad man kallar det för enligt standard. Säkring på båda ledarna och 110V mot Jord är det iaf på de äldre anläggningarna.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
D Daniel 109 skrev:
Tvåfas existerar inte i praktiken. Man har en eller trefas.
Vad benämner man tåtarna som båda har ca 110V mot jord då?
 
Mittpunktsjordad enfas. Om spänningarna är fasförskjutna 180 grader...
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
N
Ja jag har ett ganska långt yrkesliv på järnvägen i ryggsäcken. Att byggnaderna utmed järnvägen (stationer o s.v.) fick sin el från hjälpkraften var vanligt tidigare. Likaså fanns ett välfungerande fast telenät inom järnvägen precis som intern postbefordran (med tåg). Allt givetvis för bra för att få vara kvar och ersatt med extern telefoni och postgång.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
RoTe
useless useless skrev:
Mittpunktsjordad enfas. Om spänningarna är fasförskjutna 180 grader...
Och ena är fas och andra är?
 
Det är spänningen mellan tåtarna som är fasspänning. En ledare kan inte överföra något spänning alls. Ett flerfassystem har flera spänningar som ligger fasförskjutet i förhållande till varandra i syfte att kunna generera ett roterande magnetfält. Den för skjutningen är 90grader i tvåfas fallet och 120grader i trefas fallet. Men tvåfas existerar som sagt inte i kraftöverföringsapplikationer.
 
RoTe
Men normalt har vi ju fas och nolla i våra elinstallationer. Hur benämns detta 1-fassystem? Fas och fas då eller skiter man bara i terminologin?
 
N Nalleman64 skrev:
Ja jag har ett ganska långt yrkesliv på järnvägen i ryggsäcken. Att byggnaderna utmed järnvägen (stationer o s.v.) fick sin el från hjälpkraften var vanligt tidigare. Likaså fanns ett välfungerande fast telenät inom järnvägen precis som intern postbefordran (med tåg). Allt givetvis för bra för att få vara kvar och ersatt med extern telefoni och postgång.
Det fanns väl även ett internt mobiltelefonnät under en period?
 
GSM-R är den europeiska järnvägens tågradiosystem och är ett GSM-system med järnvägsspecifika funktioner. Det är kopplat till Trafikverkets telenät, till övriga länders GSM-R nät och till de publika tele- och mobilnäten.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
N
P PatrikJo skrev:
Det fanns väl även ett internt mobiltelefonnät under en period?
Ja så är det precis som Josth skriver. Fanns även ett system med "Driftradio" vi använde.
 
tommib
RoTe RoTe skrev:
Men normalt har vi ju fas och nolla i våra elinstallationer. Hur benämns detta 1-fassystem? Fas och fas då eller skiter man bara i terminologin?
Som ett enfassystem. I det fallet har man jordat ena polen (istället för mitten). Den har således samma potential som sann jord (nominellt) och du kan inte få någon ström att flyta mellan den ledaren och jord.
Varför den kallas nolla kan jag inte svara på. Kanske just för att ingen ström kan flyta mellan den och jord. Man kan dock ta ut en nolla från mittpunkten i en Y-kopplad transformator också och den mittpunkten måste inte vara kopplad till jord, då handlar det mer om att den ledaren återför summan av obalanserna i faserna.

Definitionerna från senaste HB444 (elinstallationsreglerna) lyder:

neutralledare
neutral conductor
ledare som är ansluten till neutralpunkten i ett system och som kan delta i överföringen av elektrisk energi

neutralpunkt
neutral point
mittpunkten i ett stjärnkopplat flerfassystem


Det är ganska komplicerat med el när man börjar nysta i det, mer än att lampan lyser och motorn går runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.